• 201201232

Det här med lök och amning

Det står ju på diverse välmenande sidor att man ska undvika att äta lök, choklad och många andra födoämnen när man ammar eftersom att bebisen kan få ont i magen. Det jag främst tänker på är råden om gasbildande mat som lök, bönor m.fl. Hur kan detta göra att bebisen får ont i magen? Rätta mig om jag har fel, men beror inte de gaser man får av att äta lök och bönor på en lokal reaktion i tarmen som har väldigt lite att göra med upptaget av näring från den maten? Hur kan det då gå över i bröstmjölken? Finns det någon som helst anledning att sluta äta vissa födoämnen bara för att bebisen eventuellt har lite ont i magen? Mjölkprotein givetvis undantaget från resonemanget då bebisen kan vara allergisk. 

• Svar på tråden Det här med lök och amning
  • lövet2

Jag vet inte hur - jag vet bara att. Av någon anledning får massor av spädbarn ont i magen om mamman stoppar i sig mer än små mängder av lök, ärtor, bönor, choklad och några till ämnen. En liten andel barn verkar inte reagera på något alls, och då är det förstås en enkel grej att äta vad som helst, men för oss med lite känsligare barn är det lugnast och snällast att vara försiktiga med vad vi stoppar i oss.

• La Lola

Jag har inte undvikit något i förebyggande syfte.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Magriffe

Jag undvek o undviker inte ett smack, helammat till bebis va 7 månader o delammat till nu (snart 10 mån)

• Magriffe

Oj, gick lite snabbt iväg :)
    Min bebis har aldrig haft ont i magen eller visat nån reaktion på vare sig lök, kål, blomkål, jorgubbar elr choklad elr nåt annat över huvudtaget.

• Egendomligt

Ägg och mjölk låter jag bli för att sonen är allergisk mot det. Övriga saker, som röda grönsaker, choklad mm, sa läkaren att hans eksem kunde reagera på också, men att det inte var någon mening att undvika det för amningens skull.

• Lussekatten

Jag fick rådet av min barnmorska att undvika apelsinjuice (helst alla slags juicer) för att min tös verkar få magont (hon har mkt gaser).

Men det är alltså även all mat som kan ge mig/oss gaser, såsom bönor, lök etc? Och choklad?? Nåt mer jag borde tänka på? Äter redan bara laktosfria mejeriprodukter.

• Dr Mupp

mina barn har iaf inte reagerat på mer än mjölk och ägg (som de varit allergiska emot) via bröstmjölken

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Det här med lök och amning