Vi var i Kenya förra hösten, några månader innan sonen fyllde fem. Det var som många skriver många, långa timmar i bil, (och lång flygresa) men vi hade förberett med mycket pyssel och plock för att minimera rastlösheten mellan djuren.
Jag hade köpt på mig massor av små (och billiga) saker som spel, kortlek, pysselbok, ritblock, kritpaket, klistermärken, någon enstaka legoask etc, och packat in som presenter och gömt i min egen väska. Och varje morgon gömde jag ett nytt paket i sonens ryggsäck för att han skulle ha något att göra när väntan blev för lång. Vi hade även två mp3spelare med, den ena fylld med ljudsagor och den andra med barnmusik, och sonen hade sin egen kamera samt lånade min mobil för att spela spel på med jämna mellanrum (ett alternativ är någon form av "gameboy").
Och sedan anpassade vi resan lite efter att det skulle funka för alla i familjen. Vid Lake Nakura fick vi gå ur bilen vid strandkanten och gå runt bland zebror och pelikaner och så köpte vi till en båttur på Lake Naivasha och gick iland på en ö där vi fick ströva fritt bland giraffer, impalaantiloper, gnuer, zebror, vattenbockar... Det var ju vilda djur så man kom inte jättenära, men det var en riktigt, riktigt häftig upplevelse.
Och det fanns pool på lodgerna, så när vi inte satt i bil så passade vi på att bada så mycket vi orkade.
Man kan ju som sagt anpassa resan efter om man har barn med sig.
Med det sagt skulle jag ändå inte rekommendera någon att åka med så små barn. För oss blev det så, och det gick jättebra, men det hade förstås varit ännu bättre för sonen om han haft mer utbyte av det under tiden och större minne av det i efterhand än vad det blev nu. Och vaccinationer och malariaprofylax var väl ingen hit heller. Och maten gillade han inget vidare.