• annah01

nån som varit på safari med mindre barn, hur funkade det?

funderar på att boka en resa till typ kenya elelr liknande till våren. då är min son 4,5 år, han och jag har rest massor sen han var nyfödd så jag vet vart jag har honom och det har funkat bra på alla resor hittills men just safari och afrika har vi inte varit på så jag undrar om det är ngn som varit på det med barn ungefär samma ålder och hur ni upplevde det hela?

tacksam för alla tips kring detta...

• Svar på tråden nån som varit på safari med mindre barn, hur funkade det?
  • Dixie

jag har varit på safari utan barn och skulle inte åka med en 4-5 åring - tror inte de uppskattar det förrän de är över 10 år i alla fall. På en safari kan det bli långa väntetider när man väntar på att djuren ska komma, det är tidiga dagar när man ska upp tidigt för att se visa djur! 

Safari är en häftig upplevelese, men jag hade väntat tills barnen uppskattar det mer (för det kostar ju dessutom ganska mycket!) 

• whitestar

Jag har läst att på safarin i Kenya måste barnen vara 7 år,annars får dom inte följa med i bilen!

• Alexi

Vi var på safari i Kenya, toppenresa men skulle aldrig åka med barn. Långa bilresor, upp till sex timmar i sträck, med korta stopp. Varmt, mycket väntetid, går inte att leka eller ens gå ur bilen på flera timmar när man är ute på själva safarin osv. Och som sagts ovan, dyrt så jag skulle vänta tills barnet uppskattar det och kan orka ta det som är lite jobbigt.

• Nica01

Seriösa safari arrangörer brukar inte tillåta barn under 12 år att följa med och det känns väldigt rimligt. Dels så är inte bilarna rustade för barn och dels så är det mycket bil, vänta och varmt som inte är så barnvänligt.

Flera guider jag rest med  har dessutom pratat om att det finns en förhöjd risk för angrepp från rovdjuren om man har barn med sig. De är för det mesta medfött rädda för människor och går sällan till angrepp mot vuxna även om vi vore lätta byten. Men barn luktar barn oavsett art och rovdjur förknippar det med lätta byten och kan helt enkelt få för sig att göra utfall mot ett tält eller ett fordon om det är barn i det.

• FrkJenny

Vi var i Kenya förra hösten, några månader innan sonen fyllde fem. Det var som många skriver många, långa timmar i bil, (och lång flygresa) men vi hade förberett med mycket pyssel och plock för att minimera rastlösheten mellan djuren.
    Jag hade köpt på mig massor av små (och billiga) saker som spel, kortlek, pysselbok, ritblock, kritpaket, klistermärken, någon enstaka legoask etc, och packat in som presenter och gömt i min egen väska. Och varje morgon gömde jag ett nytt paket i sonens ryggsäck för att han skulle ha något att göra när väntan blev för lång. Vi hade även två mp3spelare med, den ena fylld med ljudsagor och den andra med barnmusik, och sonen hade sin egen kamera samt lånade min mobil för att spela spel på med jämna mellanrum (ett alternativ är någon form av "gameboy").

Och sedan anpassade vi resan lite efter att det skulle funka för alla i familjen. Vid Lake Nakura fick vi gå ur bilen vid strandkanten och gå runt bland zebror och pelikaner och så köpte vi till en båttur på Lake Naivasha och gick iland på en ö där vi fick ströva fritt bland giraffer, impalaantiloper, gnuer, zebror, vattenbockar... Det var ju vilda djur så man kom inte jättenära, men det var en riktigt, riktigt häftig upplevelse.

Och det fanns pool på lodgerna, så när vi inte satt i bil så passade vi på att bada så mycket vi orkade.

Man kan ju som sagt anpassa resan efter om man har barn med sig.
    Med det sagt  skulle jag ändå inte rekommendera någon att åka med så små barn. För oss blev det så, och det gick jättebra, men det hade förstås varit ännu bättre för sonen om han haft mer utbyte av det under tiden och större minne av det i efterhand än vad det blev nu. Och vaccinationer och malariaprofylax var väl ingen hit heller. Och maten gillade han inget vidare.

• Vanessa1

Jag har varit på många resor i parker i kenya med mina barn, de har varit mellan 6 månader och 4 år under de resor vi gjort. Har inte åkt på arrangerade safarin utan åkt själva och det har gått perfekt, då har vi anpassat tiden och resandet mycket efter barnen. Kan tänka att de resor som arrangeras från sv är väldigt inrutade och att det blir tråkigt rent ut sagt för barnen
    Vår stora tös var 4,5 på sista turen i en park och hon var mer intresserad av sina leksaker och sa rakt ut  , jag är trött på dessa elefanter jag vill ha pannkaka! Glad

Tror säkert att det går bra att genomföra resan däremot tror jag inte barnen har så väldigt skoj!

Men det finns många alternativ i kenya , någon dag safari  och sen lite annat skulel väl vara toppen,. ett underbart land!

• annah01

Vanessa1 ta gärna kontakt med mig om du vill och berätta lite mera om kenya, safari hur man kan ordna sånt m.m är resvan men just i afrika har jag varit väldigt lite, så där behövs mera tips och kunskaper. framförallt då jag tänkte ta med barnen.

annah01@hotmail.com 

Svar på tråden nån som varit på safari med mindre barn, hur funkade det?