Inlägg från: SilverLadyG |Visa alla inlägg
  • SilverLadyG

Hur allmänbildad är du egentligen?

Det här är en skämt tråd! Borde vara i sandlådan....Metangas stämmer inte riktigt heller, metangas kan produceras av bakteriefloran i våra tarmar i vissa fall men människans kropp producerar inte själv metangas.

• SilverLadyG
    pluvdo skrev 2011-05-16 17:39:28 följande:
    Jag hade för övrigt sju rätt (och då räknar jag fråga 1 som rätt trots att den påstår att jag fick fel då jag valde att 2+2 inte är 5.) Green cabbage lurades jag av. Jag tänkte det kanske var den som var vitkål för jag har aldrig hört white cabbage, men jaja. Sedan den där om sjukvården... jag vet inte om jag kallar det för allmänbildning utan det är väl snarare en åsiktsfråga. Jag valde "nej" eftersom jag inte tycker att empatilösa skall jobba inom sjukvården.
    Ja en empatilös människa kan jobba inom vården, men i vårdutbildninger ingår det kurser om bemötande och empati. Man ska få godkänd dessa kurser så ja, man behöver ha empati, men inte överdriva!
  • SilverLadyG
    FarbrorKanin skrev 2011-05-16 17:48:48 följande:
    Nej, det här är faktiskt ingen skämttråd. Däremot så är en del frågor lite klurigare än andra.
    På vilket sätt klurigare ???
    Och hur räknar du 2+2=5???? Det finns inget x med i bilden...att svaret skulle vara fel.
  • SilverLadyG
    FarbrorKanin skrev 2011-05-16 17:58:05 följande:
    Jag vet att den här är riktigt klurig, men du hittar svaret i denna artikel.

en.wikipedia.org/wiki/2_%2B_2_%3D_5
    omg!!! Då kan man nästan säga vad som helst! Allmänbildning har med det inget att göra! Du borde ha frågat på ett annat sätt din fråga...
    Typ skrivit frågan är inte matematisk...och såna sjuka pseodoteorier är helt galet!
  • SilverLadyG
    GreteP skrev 2011-05-16 18:05:00 följande:
    omg!!! Då kan man nästan säga vad som helst! Allmänbildning har med det inget att göra! Du borde ha frågat på ett annat sätt din fråga...
    Typ skrivit frågan är inte matematisk...och såna sjuka pseodoteorier är helt galet!
    men har lärt mig ngt sjukt om den sjuka världen vi lever i!
  • SilverLadyG
    Mornie Alantie skrev 2011-05-16 18:21:24 följande:
    Helium är ett grundämne som smälter vid 0.95 Kelvin, dvs -272.20°C.

Angående kålen säger samtliga engelsmän och amerikaner jag känner bara cabbage eller head cabbage om vitkål. Google säger inte direkt emot mig, även om det verkar som green cabbage nämns någon gång också. Så låt gå för den då. Men helium kan smälta.
    precis! alla grundämnen har en smältpunkt..
  • SilverLadyG

Vad då personligt! Rätt ska vara rätt...

• SilverLadyG
    Mornie Alantie skrev 2011-05-16 18:30:01 följande:
    Tar jag det personligt?

Halva min släkt är engelsmän och amerikaner. Ska vi tävla om vem som känner flest? Kanske är det regionala skillnader. Wikipedia kallar dock vitkål för bara cabbage, så helt ovanligt borde det inte vara.
    www.britannica.com/EBchecked/topic/87490/cabbage
  • SilverLadyG

Hur många olika betydelser har ordet drag? drag 1 sträckning, ryck, svep, knyck, tag 2 teckning, linje 3 flyttning av spelpjäs, steg, schackdrag; taktisk åtgärd, utspel, inslag 4 anletsdrag, ansiktsuttryck, utseende ; inre egenskap, egenskap, sida; anstrykning, nyans, touche, aning, prägel, spår 5 fiskkrok, fiskbete, bete, spinnare 6 kall luftström, luftström, luftdrag, korsdrag, blåst, kåre , il 7 (vard.) tryck, fart, ös

www.synonymer.se/

• SilverLadyG
    Mornie Alantie skrev 2011-05-16 18:40:30 följande:
    Som jag trodde med andra ord.
    Skrattande
  • SilverLadyG
    FarbrorKanin skrev 2011-05-16 19:50:28 följande:
    Och du skulle den här informationen vara helt fel?

"Grönkål skall ej förväxlas med engelskans "green cabbage" som är benämningen på vitkål."

sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B6nk%C3%A5l
    britannica är mer pålitlig som källa än wikipedia....
Svar på tråden Hur allmänbildad är du egentligen?