• Marie med två barn

Smink till 4-åring?

Har haft en hetsig diskussion med min bror. Frågade vad hans 4-åriga dotter önskade i julklapp och fick beskedet att hon vill ha eget smink. Jag sa nej, det köper jag inte. Då blev han irriterad och sa att vadå, om hon vill ha det så är det väl upp till oss föräldrar att avgöra om hon ska få ha det.

Men jag tänker faktiskt inte köpa smink till henne. Jag tänker istället köpa en "My little pony" med tillbehör som protest. Varför kan inte barnen få vara barn? Ska verkligen en 4-åring ha smink? Det tänker jag inte låta min dotter ha vid den åldern.

• Svar på tråden Smink till 4-åring?
  • anne82

köp en sminkdocka åt hon kanske?
    skulle inte heller gå o köpa smink åt min syrras dotter som också e lika gammal.
    hårklämmor o sånt e ok.men smink,näe.

• jojjo113

Jag håller med dig.. Varför ska barn bli vuxna innan de ens vet vad vuxen är?!
    Smink till en 4 åring? Finns det verkligen dom som får använda det när dom är fyra?

• Lady Namárië

Jag tycker du gör rätt. Det är ju hemskt att en fyraåring är så påverkad av objektifieringen att att hon vill ha smink. Och ännu hemskare att hennes föräldrar tycker att det är ok. Jösses, tänk om hon vill ha stringtrosor nästa år - får hon det också då?

Ett bra alternativ kanske kan vara att köpa fingerfärg? Det är lite mer på hennes nivå att kladda med.

• bisou

Men vad menar du? Menar du att en 4-åring inte ska ha leksaks-smink och få leka lite med det hemma?

• antonsmamma2

Helt rätt!! Barn som bara är 4 år ska inte använda smink!

• bisou

Jag vet inte om jag missförstår folk här eller, men ska inte småflickor få klä ut sig och låna mammas grejer och sminka sig och ha lite roligt hemma ngn gång då och då? Är det så hemskt???

• anne82

men varför ska sminket just vara med?kan man inte klä ut sig och vara fin i håret och vara UTAN smink?

• bisou

Jag kan tyvärr inte se att det är så hemskt att spöka ut sig ngn gång då och då. Jag menar: tjejerna ser att mamma sminkar sig och använder nagellack eller vad det nu kan vara och vill såklart prova ngn gång. Om man spökar ut sig på kul hemma någon gång, vad är skadan undrar jag? Har man lite vett i skallen så lär man ju inte barnet att man ska/måste sminka sig eller ha vissa kläder mm. Så tänker iaf jag. I sådana fall är sminkdockor också hemskt. Eller?

• Lady Namárië

Ja, jag tycker faktiskt att sminkdockor är lika hemskt också. Det går inte att bortse från att sminkanvädning är sammankopplat med en samhällelig utseendefixering som det inte är sunt att fyraåringar tar del av. Det handlar inte om att ha vett att lära barnen att man inte "måste" sminka sig, utan om att man signalerar till barnet att smink både är tillåtet och nödvändigt. Vill man spexa och klä ut sig kan man använda ansiktsfärg (och måla sig till tiger eller clown, t. ex). Det finns ingen anledning att låte en fyraåring använda ögonskugga och läppstift.

Svar på tråden Smink till 4-åring?