• Marie med två barn

Smink till 4-åring?

Har haft en hetsig diskussion med min bror. Frågade vad hans 4-åriga dotter önskade i julklapp och fick beskedet att hon vill ha eget smink. Jag sa nej, det köper jag inte. Då blev han irriterad och sa att vadå, om hon vill ha det så är det väl upp till oss föräldrar att avgöra om hon ska få ha det.

Men jag tänker faktiskt inte köpa smink till henne. Jag tänker istället köpa en "My little pony" med tillbehör som protest. Varför kan inte barnen få vara barn? Ska verkligen en 4-åring ha smink? Det tänker jag inte låta min dotter ha vid den åldern.

• Svar på tråden Smink till 4-åring?
  • LadyMarmalade

Min fyraåriga tjej vill ha en sminkdocka...och vi har diskuterat sinsemellan...

Och kommit fram till att hon är för liten för det...bara för att det finns betyder inte att det är lämpligt...

Och dessutom är hon trots allt bara fyra...och ger man henne den måste hon få ha den och då får man finna sig i att sminket kommer vara lite varstans...

Nope..hon får ponnyhästar, tillbehör, dockor och annat som hon leker med och älskar...men inget smink, inga minitrosor eller bh eller annat som hör hemma i tonåren(tja sminkdocka kanske man kan få vid 8-9 men resten)

• Majsan70

Jag ser inget fel i det alls.

Min nu 11 åriga dotter fick smink tidigt att leka med. Målas dit i alla möjliga färger o på alla möjliga ställen o sen tvättas det av. Hon får fortfarande smink av mig o ha till festliga tillfällen men inte annars.

Det är ju fullt normalt att man vill göra som mamma o pappa. Lilla tösen "rakar" sig för att pappa gör det o "målar" sig för att mamma gör det. Hon är 2,5 snart... Det ingår ju i inlärningsprocessen att härmas vad det än gäller...

Använder man inte smink själv, så tror jag inte att intresset funnits hos de små förens senare???

• Julias mamma

Men varför kan hon inte leka med det hemma..

Självklart skulle min dotter inte få sminka sig "vuxet" för att sedan gå ut, men under lek hemma...varför inte??

• bustjejen

Jag tycker inte man kan jämföra lek med smink med minitrosor och bh.

Jag förstår inte varför man ska förbjuda de att måla på ett sminkhuvud..För ett barn handlar det väl inte om utseendefixering, utan det handlar om att leka!

• chess1979

varför skulle hon inte få det?

• LadyMarmalade

Vi har beslutat att inte köpa sminkhuvud ur två aspekter...

ETT: rent praktiskt...fyra barn och helt omöjligt att alltid vara med...har faktiskt ingen lust att råka ut för smink på tapeter eller kläder...

TVÅ: det rent sexistiska...och ur allergisynpunkt...ni anar inte vad sminket innehåller...trots att det är riktat till barn...när hon kommer i skolåldern och kan hantera såna saker bättre så har vi inga problem med det...storasyster har ett...

Men inte nu vid fyra...

Sen måste jag säga att vi ångrar sminkhuvet till stora tjejen...sminket är ju helt värdelöst

Så hon har fått riktigt smink av mig att använda på dockan och sig själv när hon leker dels är det lättare att få bort från både dockan, henne och om det hamnar på avvägar och dels är det inte lika mkt dritämnen i mitt smink som det var i docksminket(trots att det stog att det skulle gå att använda på henne med)

• elmah

det är väl ingen riktig smink han menade, finns ju 'smink' för små barn, dessutom så kan man ju köpa sån sminkdocka.
    förstår inte varför man inte vill ge smink till 4 åringar, men det e helt ok att små pojkar (1.5-2 år) på dagis får måla naglarna och sånt

• LadyMarmalade

hmm...tänker inte göra det till en debatt....

vi beslutade att skrutt är för liten...

hon får gärna vara med och få lite nagellack när jag lackar mina eller få lite läppstift och så...

men tycker hon kan vänta några år med att få en sminkdocka...

• tilde61

min dotter har en sminkdocka, + att hon har eget leksaksmink.
    tycker inte att det är hemskt , och skulle hon nu sminka sig ja men låt hon.
    jag var exakt som henne när jag var i den åldern, sminkade mig och klädde ut mig till prinsessa och allt det där..
    vi hade jätteroligt.
    hon har också jätteroligt. och har hon inte nå mycket i ansiktet jag då får hon fara så också om vi ska till nån kompis eller till mormor eller morfar, hon tycker det är himlar roligt.
    ok lite svinn på sminket får man kanske räkna med..
    hon tyckte att my little pony skulle ha lite läppstift..hahaha lite kletigt. men det går att tvätta bort...

• dison

Min dotter fick leksakssmink i julklapp av en bekant när hon var ungefär i den ålder. Det var jätteuppskattat av dottern, men det används ju bara här hemma någon enstaka gång, det kan man ju som förälder själv styra. Barn lägger ju inte de värderingar i smink som vi gör, för dem är det bara ytterligare en rolig sak att leka med.

• SandraJ

Min 4½ åriga tjej vill oxå ha smink.

Vi har köpt lypsyl som är liiite rosa i färgen, glitter nagellack och en rosa ögonskugga till henne. Men hon får bara ha smink när hon är hemma.

Hon vägrade klippa naglarna när hon var mindre, då sa vi att om man inte gör det så kan man inte ha nagellack. Och VIPS så var det tjat om att få klippa naglarna

• mimi72

Jag tycker ocksà att det är tidigt!! Och skulle nàgon màla naglarna pà min son skulle jag bli vansinnig!!!!!!!!!

• Valkyriia

Min dotter älskar allt som har med kläder o smink o smycken att göra (och ändå så har hon itn emig att ta efter) men hon kan ta det sminket jag har o omsorgsfullt måla sig i timtal framför speglen samt klä ut sig i allt från mina gammla BHar till sina klänningar bara för att hon tycker det e fint (detta börja hon med runt treårsåldern.. Och det håller i sig än (är 4½) Jag tycker att så länge vi ändå är hemma så gör det ingenting. .Är lätt at tfå bort och hon vet att hon inte får måla på väggar lr nån annanstans än just i ansiktet lr magen lr vad det nu är hon sminkar.. + att nån brukar ändå alltid hålla ett öga på det :) jag själv har sminkat henne ett par gånger när hon har velat vara extrafin, och då vill hon alltid att man ska ta foto (hon är helt foto-tokig) så hon kan få se hur det ser ut sen.. Säger själv vad hon tycker är snyggt och vad hon aldrig skulle vilja sätta på sig (klädmässigt)

Så att låta bli att köpa smink till en 4¨åring bara för att man tycker det e sexistist..låter lite skumt i mina ögon. Vill de själva så ska man väl inte undergräva den viljan? De lär ju ändå använda det när de blir äldre.. ;P

• Farth Vader

Måste hoppa in här. Blev lite paff när jag läste svaren. Kan inte förstå hur ni kopplar ihop utseendefixering och smink när det gäller en 4-åring?? Kanske om en 12-åring vill börja sminka sej innan hon går till skolan men...för en fyra åring är det bara lek!! Och alla som har sett en 4-åring sminka sej vet att hon inte blir snygg och utmanande..hehe.. ;o) Min dotter är fyra och hon gillar att kladda på med ögonskugga och roooosa läppstift - och det får hon så gärna för mej. Jag var likadan när jag var liten men nu lufsar jag mest omkring osminkad i jeans och t-shirt så någon bimbo blev jag INTE!! Jag tycker inte man ska föra över sina värderingar på ett litet barn. Vill dom sminka sej lite så tycker jag det är helt ok. det betyder inte att dom kommer att bli helt "fördärvade" när dom blir äldre.Som sagt, en 12-åring som vill sminka sej gör det kanske för att se "rätt" ut men för en 4-åring är det bara lek!

• Rödbettan

mamma mona jag håller med dig, det är ju bara på lek för en 4-åring!
    Här köper vi dock inget leksakssmink för jag är allergisk mot det, men ibland leker barnen med mina puderborstar och ögonskuggor som jag inte längre använder. Dom brukar sminka sina gosedjur då

• Fåret Shaun

Jag håller med dig också mamma mona.
    Själv fick jag och min storasyster hur mycket smink som helst av våran farmor (hon jobbade på ett ställe som packade smink).
    Även fast vi från att vi var små upp till tonåren så är det inget som har påverkat mig. Har aldrig gått sminkad till skolan (inte ens gymnasiet). Använder nu bara smink om vi ska på fest och jag hinner sminka mig.
    Ska man förbjuda barn smink så kanske man även ska förbjuda barn att leka allt som de tar efter vuxna (bara en egen tanke).

• Starkast

I den åldern vill de ju klä ut sig. Låssas att de är någon annan. fantasin flödar för fullt.

Det handlar ju inte om att "barnet ska vara vuxen", utan mer att det hör till rollspelet som ofta är barnets lek.

Leksakssmink, princessklänning, utklädningssaker.
    För barnet har det ju samma syfte.

När min äldsta var yngre var det för mig självklart att INTE ALDRIG I LIVET införa något sånt på barn. tyckte det var idiotiskt. precis som du TS.

Men nu är min äldsta i den åldern. Nu ser jag det till ur en helt annan vinkel. det hör till leken, och självklart ska leken få blomma ut.

Svar på tråden Smink till 4-åring?