Mögel i kanterna på passerade tomater, kan man äta färsen?
Hej, vi lagar mat nu och slängde i passerade tomater i färsen. när det var i så märkte vi att det var lite mögel i kanterna i förpackningen. Kan man äta det ändå? hur farligt är det?
Hej, vi lagar mat nu och slängde i passerade tomater i färsen. när det var i så märkte vi att det var lite mögel i kanterna i förpackningen. Kan man äta det ändå? hur farligt är det?
Ja ni kan äta det ändå!
nej, det kan finnas giftiga toxiner som ar bildas från mögel...vissa toxiner går inte sönder under kokning. Risken att bli sjuk finns men ni gör som ni vill!
Jag skulle inte ätit det, men jag är skitnojjig äver sånt och sen smakar det ju fan av det om det börjar mögla
Alltså leveroch njurar kan ju få sig en smäll, men dör gör man väl inte.
...
Från livsmedelsverkets sidor:
Vilka mögelgifter förekommer i livsmedel?
Exempel på mögelgifter som kan finnas i mat är aflatoxiner, ochratoxin, patulin, trichotecener, zearalenone och fumonisin. Läs mer om olika mögelgifter i livsmedel under länkarna till höger.
Gränsvärden
Det finns gränsvärden för flera mögelgifter, till exempel för aflatoxiner, ochratoxin A, vissa fusariumtoxiner och för patulin.
Är det farligt med mögelgifter?
Aflatoxiner kan ge leverskador eller levercancer, om man får i sig höga doser. Ochratoxin kan skada njurarna. I Sverige är risken för att bli akut sjuk av olika mögelgifter liten. Även risken för att få cancer av till exempel aflatoxin bedöms som låg.
Hur mycket får vi i oss?
Generellt sett är halterna av mögelgifter låga i livsmedel på den svenska marknaden. Det vanligaste mögelgiftet är aflatoxin. Eftersom aflatoxiner anses vara de farligaste av alla kända mögelgifter ställs stränga kontrollkrav på livsmedel som man av erfarenhet vet kan innehålla aflatoxiner. De finns nästan bara i importerade livsmedel, till exempel ris, nötter, majs, och fikon.
Vid matlagning, då maten hettas upp till 70-80 grader, och bakning dödas mögelsvamparna och deras sporer, men de flesta mögelgifter tål kraftig värmebehandling och blir därmed kvar i den färdiga maten.
Känsliga grupper
Risken för att få cancer av aflatoxin är 30 gånger högre för personer med hepatit B-infektion än för andra människor. För övriga mögelgifter finns inga speciellt känsliga grupper.
Rekommendationer
Generellt bör man undvika att äta mögliga livsmedel.
--
källa:
www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Mogelgifter/
jag tror ju inte att det smakar illa, men ni riskerar ju kanske en onödig magsjuka.
jag hade inte ätit det just av den orsaken.
Tack för alla svar. Det är så bra att kunna skriva här :) vi åt inte