Korning, nån som vet?
Tänkte kora min schäfer i sept men klubben som jag ska gå korningen för har bara MT och ingen exteriörbeskrivning. Vart gör man den isåfall, på spec utställning?
Tänkte kora min schäfer i sept men klubben som jag ska gå korningen för har bara MT och ingen exteriörbeskrivning. Vart gör man den isåfall, på spec utställning?
Tänkte precis fråga ungefär det samma, någon som korat sin hund och vad man bör tänka på, vem som arrangerade, osv. Jag tror min uppödare kommer informera mig om när det blir av och jag tror min rasklubb arrangerar, men jag vet inte med säkerhet, har aldrig korat en hund.
Hur gammal ska hunden vara? Måste det gå en viss tid efter MH?
Jag ska kora på brukshundsklubben,,, Vet att hunden ska vara mellan 18 och 48 månader för att delta
Jag har för mig att hunden ska vara mellan 24-48 månader när den ska koras och du ställer på en officiell utställning när hunden är minst 24 månader och måste få en tvåa om korningen ska godkännas. Brukar inte uppfödarna förboka korningar för hela kullarna för att kunna utvärdera sin avel?
Du har nog rätt att det är mentalbeskrivningarna jag tänker på fast bra resultat på korning för en hel kull måste ju vara det ultimata "beviset" på god avel (mentalt) för en uppfödare. Vet du om hunden måste vara ua på dom hälsundersökningar RAS kräver för att korningen ska bli godkänd eller räcker det att hunden är mentalt bra och rastypisk extriört?
Mh och korning vet jag vad det är men vad står MT för? Mh rekomenderar man mellan 18-24 månader eller gjorde iaf när jag hade raser som det var aktuellt att beskriva och korningen gjordes då senare för att hunden skulle vara "klar" mentalt men det kan ha ändrats sig.
Mh
Mh är Mentalhälsobeskrivning , man beskriver hunden i olika moment
Mt är Mentaltest , man testar hunden i olika moment som den får poäng för o sedan räknas ihop till en totalsumma
Korad är när hunden fått godkänt antal poäng på Mentaltestet och fått en godkänd exteriörbedömning , vilket kan göras på en officiell utställning
Hoppas du blev lite klokare!
På vissa rasutställningar anordnas de exteriörbeskrivningar.
Menade givetvis 18-48 mån.. Mentaltest Exteriörbeskrivning Veterinärdel Om hunden blir godkänd i samtliga delar erhåller hunden titeln korad vilket är mycket meriterande.Resultatet redovisas på Svenska Kennelklubbens hunddata.
Här text hämtat från sbk.nu
Korning
Korning utvecklades som kontrollfunktion för brukshundar för länge sedan och innehåller tre delar, en mentaldel, en exteriördel och en veterinär kontrolldel. När alla delar är genomförda kan man få ut ett korningsdiplom. Ansökan om diplom skickas av uppfödaren till rasklubben, som kontrollerar att alla moment är utförda och utfärdar därefter diplomet.
Mentaldelen kallas i dagligt tal för mentaltest. Hunden måste vara mellan 18 och 48 månader för att delta. Mentaltesten innehåller delar såsom samarbete, social själv-säkerhet, rädslor etc. Två domare bedömer hunden utifrån ett poängsystem och hunden får godkänt eller icke godkänt.
En exteriörbeskrivare känner igenom hunden och bedömer hur hunden ser ut utifrån rasstandarden (ett dokument som beskriver hur en ras ska se ut). Beskrivaren fyller i ett omfattande protokoll. antingen blir hunden godkänd eller icke godkänd på exteriördelen.
I korningen ingår det också att röntga höftlederna. Många hundraser har problem med en ärftligt fel som heter höftledsdysplasi. Hundens höfter bedöms utifrån en skala mellan A och E, där A och B-höfter är godkända.
Någon som Korat sin hund som vet hur exteriörbedömaren "känner igenom" hunden? Min hund har stor integritet och uppskattar inte närhet från främlingar om det inte handlar om gos på hennes villkor (typ sitta i knät eller busa hårdhänt).