• Joico

Varför går det inte att frysa chili con carne?

Eller snarare - varför blir det inte gott när man tinar den?
    Vi har några gånger provat att frysa in överbliven chili con carne men den smakar inte OK när den blir tinad/värmd i micro. Vi har provat att värma till jättehet men det hjälper inte. Vi har provat att frysa utan tillbehör (ex. ris) men det hjälper inte heller.

• Svar på tråden Varför går det inte att frysa chili con carne?
  • Issa79

Schkumt... har aldrig upplevt det... men mina smaklökar e lite konstiga. Kanske ligger i hur man gör den?

• 071001

Provat att värma den i kastrull istället?

• katalysator

Har inte heller haft det här problemet. Vad har du i din chili? Om du postar ett ungefärligt recept är det lättare att komma med tips kanske :)

• trollkarl

tina den i kylen.
    sen värm upp den försiktigt i en kastrull.

men det kan ju ligga i tillagningen kanske..

• Heavenlyfaith

Mat är mitt yrke sen massa med år o jag har aldrig upplevt att det skulle bli sämre av att frysa Chili. 
    Pratar vi kemi så finns inget som "borde" gå fel heller. 

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Joico

Nej vi har inte provat att värma den i kastrull istället... varken mitt eller sambons jobb har den möjligheten. Men värme som värme, eller?

Vi gör chili con carne ungefär såhär, orkar inte skriva några måttangivelser...

Köttfärs Krossade tomater Vita bönor i tomatsås Ev. chilisås Paprika Minimajs Salt & peppar 
  • trollkarl
    Joico skrev 2011-05-16 19:50:21 följande:
    Nej vi har inte provat att värma den i kastrull istället... varken mitt eller sambons jobb har den möjligheten. Men värme som värme, eller?

Vi gör chili con carne ungefär såhär, orkar inte skriva några måttangivelser...

Köttfärs Krossade tomater Vita bönor i tomatsås Ev. chilisås Paprika Minimajs Salt & peppar 
    nej. det är som natt o dag när det gäller värme.
    särskilt micro som värmer maten inifrån o ut o inte tvärtom.
    men har ni varmvatten? isåfall vattenbad kan ju vara en grej..
  • Joico
    trollkarl skrev 2011-05-16 19:52:06 följande:
    nej. det är som natt o dag när det gäller värme.
    särskilt micro som värmer maten inifrån o ut o inte tvärtom.
    men har ni varmvatten? isåfall vattenbad kan ju vara en grej..
    Det tar för lång tid.. när man har 30min lunch har man ingen lust att vänta på ett vattenbad direkt.

Då slänger vi hellre det som blir över tyvärr. 
  • trollkarl
    Joico skrev 2011-05-16 20:03:18 följande:
    Det tar för lång tid.. när man har 30min lunch har man ingen lust att vänta på ett vattenbad direkt.

Då slänger vi hellre det som blir över tyvärr. 
    eller spara å åt hemma o ta nåt annat på jobbet...
  • Thursday

På vilket sätt menar du att den skulle bli konstig? Att den smakar annorlunda? Eller konsistens?

• Joico
    Thursday skrev 2011-05-16 20:04:31 följande:
    På vilket sätt menar du att den skulle bli konstig? Att den smakar annorlunda? Eller konsistens?
    Smakar annorlunda. Unket typ, svårt att förklara. Annan mat som frysts och värmts smakar inte så, så det beror inte på nåt i frysen...
  • Thursday
    Joico skrev 2011-05-16 20:07:40 följande:
    Smakar annorlunda. Unket typ, svårt att förklara. Annan mat som frysts och värmts smakar inte så, så det beror inte på nåt i frysen...
    Det beror väl på någon ingrediens eller kombination av ingredienser då? Jag tippar på minmajs som en ligt min åsitk är en vidrig grönsak som inte borde få förekomma i matlagning. Den använder jag aldrig, däremot använder jag de andra sakerna och min mat smakar inte unket.
  • Joico
    Thursday skrev 2011-05-16 20:10:04 följande:
    Det beror väl på någon ingrediens eller kombination av ingredienser då? Jag tippar på minmajs som en ligt min åsitk är en vidrig grönsak som inte borde få förekomma i matlagning. Den använder jag aldrig, däremot använder jag de andra sakerna och min mat smakar inte unket.
    Vi har inte alltid minimajs i då min sambo inte är så förtjust i det, så majsen är inte heller boven i dramat.
  • trollkarl
    Joico skrev 2011-05-16 20:12:52 följande:
    Vi har inte alltid minimajs i då min sambo inte är så förtjust i det, så majsen är inte heller boven i dramat.
    smör? olja? va för färs?
  • Kitsune

Varför frysa? Det går att ställa in i kylskåpet om man ska äta den nästa dag, kanske gör mindre skada. Kan tänka att smaken förändras på grund av bönorna och att frysa hjälper inte. Det är bara att frysa en tillagad grönsak och
    smaken kommer att ha förändrats när man tinat upp. Jag brukar aldrig frysa mat som jag ändå ska äta nästa dag, det går direkt in i kylskåpet.

It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
  • Joico
    trollkarl skrev 2011-05-16 20:13:43 följande:
    smör? olja? va för färs?
    Ibland smör, ibland olja, ibland inget.
    Nötfärs 
Svar på tråden Varför går det inte att frysa chili con carne?