Hej!
Jag var sjuk i bulimi i ca 6 år (anorexi som övergick i bulimi). Jag var som du livrädd för att gå upp i vikt om jag slutade kräkas, och även om jag läste på otaliga ställen att man inte blir överviktig när man börjar äta normalt vågade jag inte tro det. Jag gick ju upp i vikt ändå, trots att jag kräktes! Detta var ju eftersom jag inte visste vad som var normalt, och eftersom kroppen var i fullständig obalans slutade varje försök att äta normalt i hetsätning och därefter kräkning. En verkligt ond cirkel...
Min räddning blev min nye pojkvän. Han fick mig att må bra, och han har dessutom två små barn som kräver mat på bestämda tider. Jag behövde rutiner, fasta klockslag. Dessutom finns det när man har småbarn varken tid eller ork att stå och laga extra "smal-mat". Jag lärde mig sakta men säkert vad en "normalstor" portion är (dvs varken bantnings- eller hetsätningsportion).
Nu har jag inte kräkts på 1,5 år och har aldrig mått bättre. Jag äter massvis (på riktigt! Jag överdriver inte! Dock aldrig hetsätning), vad jag vill och när jag vill. Och kroppen har stabiliserat sig, jag har inget behov av att hetsäta, och hade inte kunnat även om jag velat, för mättnaden (som funkar som den ska!) säger klart och tydligt STOPP och jag har lärt mig att lita på den. Jag äter och dricker någon typ av onyttighet (kakor, godis, läsk - ALDRIG light!, vin...) VARJE dag (ok, inte jättenyttigt, men jag mår BRA!)!
Och vikten då? Helt ärligt har jag inte vägt mig på ca 3 år, för är det något som kan göra mig sjuk igen är det den där jäkla siffran på vågen. Men för första gången sedan jag började banta 2003 pendlar jag inte i storlek (hade allt från storlek 34-42, vägde mellan 45-72 kg). Jag tror att jag sakta men säkert gick ner ett par kg när jag slutade hetsäta och kräkas. Jag har nu storlek 36, är 168 cm och skulle tippa på någonstans mellan 60-65 kg.
Jag vet hur svårt det är, men det går att ta sig ur det, jag lovar! Våga lita på att din kropp hittar sin balans och normalvikt om du bara ger den en chans. Det går inte över en natt, men ge inte upp!