• Fjorren

TILL vänster och ÅT höger??

Är det verkligen så?
    Hörde det nyss på sagt på tvn och inser att även jag nog skulle säga så....dvs "ta TILL vänster" respektive "ta ÅT höger"...

Varför använder man inte "åt" eller "till" i bägge fallen...?? Eller det kanske man egentligen kan? Bara en valmöjlighet man har?
    Fast i mina öron låter "åt" mer naturligt kopplat med höger och "till" kopplat med vänster.

Är det bara jag som tycker detta?
    Eller är det nåt svenskt grammatiskt skumt fenomen haha, nej men avvikelse av nåt slag??

Generellt bara jättenyfiken.....hur skulle ni andra säga??

• Svar på tråden TILL vänster och ÅT höger??
  • Fjorren

Ingen som tycker som jag? Eller tycker helt annorlunda?
    Nån som VET vad som stämmer; grammatiskt?

• mindless

Ingen distinktion jag själv upplevever, och sökning i språkbanken ger att den i så fall inte slagit igenom vare sig nu eller historiskt.

• Astarte

Intressant! Det är inget jag tänkt på, men jag tror att jag säger som du skriver TS, när jag tänker efter.

• mrsIce

Jag säger "Ta till höger i korsningen" och "Ta till vänster i korsningen". Sen säger jag "Efter korsningen tar du åt vänster/höger". Så för mig använder jag till/åt både när det gäller höger och vänster...

• Åsa

"Till" respektive "åt" för riktning är en stilskillnad. Jag har aldrig upplevt att varianterna skulle vara starkare kopplade till just vänster eller höger. Gissar att det är en personlig preferens hos dig.

Svar på tråden TILL vänster och ÅT höger??