• Sundri

IKEAS täcke&kudde??

Hej! Jag undrar om man inte kan ha Ikeas täcke&kudde till en nyfödd? Det står att de rekomenderas från ett år...

• Svar på tråden IKEAS täcke&kudde??
  • zupermamma

Det finns så mycket rekomendationer...det bästa är nog sunt förnuft!!

• JohPet

I en anna tråd skrev någon att IKEAs täcke innehöll exakt samma saker som ett täcke de köpt för nyfödda (alltså det var lika tjockt). Jag frågande i en barnaffär och de trodde att det kunde ha med storleken att göra. Att IKEAs täcke är lite större, alltså.

• Sundri

men det skiljer ju inte mycket alls i storlek; Ikea= 110x125 & Rätt start= 100x130...

• vår andra

Vad jag vet så ska barn under 1 år inte ha täcke pga kvävningsrisk/och att dem kan bli för varma så att dem slutar att andas. En vanlig filt räcker gott och väl under det första året. Detta är vad jag läst, kommer dock inte ihåg var, tror det var här på Familjeliv.

• moody

Kudde från Rätt start och fleecefilt från IKEA har funkat för oss. Kudden från IKEA är värdelös!

• Sundri

Ok, då får det blii kudde& lakan utan istoppstäcke, det måste väl bli bra?!!?!?!!

• Cinnalinna

Nyfödda ska väl helst inte ha nagon kudde alls.

• mystery woman

vi köpte täcket till Ludwig men nu har han börja ha det. vart för varmt.. och kudde har han börjat med kanska nyligen.

• maneten

Kudde ska man väl ha från början men däremot täcke har jag hört är för varmt, det räcker med en filt + påslakan när de är små. Ett täcke kan också vara svårt för barnet att få bort om det hamnar över ansiktet.

TIPS på kudde som innehåller naturfiber är en de säljer på JYSK som kostar 70-80 kr har jag för mig. Den motverkar kvalster och ska tydligen vara bra då små barn akn vara känsliga mot kvalster.

• Shagwell

Usch vad olika det är!!!
    Min BM sade att kudde kan man vänta med tills den är något större, för den kan ha svårt att röra och flytta på huvudet om den har en stor kudde. (viss kvävningsriks med andra ord?) Så hon rekommenderade att bara använda typ en dubbelvikt filt eller ett tomt örngott.

• maneten

Jag har läst på ett par olika ställen om just detta eftersom jag själv håller på och köper in saker inför vår knodds ankomst. Det jag hittat om täcken/kuddar finns bra sammanfattat på Trygg Hansas hemsida "trygga barn" www.tryggabarn.nu/barn/index.asp

Citerar nedanstående från den sidan:
    "Ska små barn ha kudde?
    Det finns inget som säger att de ska, men en tunn mjuk kudde kan avlasta trycket mot huvudet och på det viset minska risken för att bakhuvudet blir platt. "

Svar på tråden IKEAS täcke&kudde??