Inlägg från: sär skriven |Visa alla inlägg
  • sär skriven

Exuviance vid rosacea?

Någon som provat Rosazol? Jag ska köpa den imorgon, och även prova att göra en ansiktsmask av ricinolja som tydligen skall verka läkande. Har någon provat?

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • sär skriven
    SötaSarah skrev 2011-11-30 00:13:27 följande:
    Inte testat men du får gärna återkomma med resultat :)

Ja jag ska prova idag! En ansiktsmask på ricinolja och jojobaolja tänkte jag göra.

Igår gjorde jag en egen salva på aloe vera (3 delar typ), jojobaolja (1 del) och tea tree oil (3 droppar), allt som allt bara en skvätt i handflatan. Aloe vera verkar lugnande på huden, jojobaolja brukar rekommenderas för rosaceahud och tea tree oil är bakteriedödande. Lade på och lät sjunka in, jag tyckte allt att det hade dämpat rodnaden något imorse. Kanske värt att prova några gånger för den som har grejer hemma?

• sär skriven
    Smillasmatte skrev 2011-11-30 19:09:22 följande:
    Hmmm.. jojobaoljan tyckte jag lät intressant..
    Har Aloevera gel hemma.. lugnande för den röda huden..
    Spec nu, när jag idag gjort min 4e IPL /laser behandling av 5...
    Visst är man fortfar rödflammig på sina ställen..( mest näsan då.. tack gode Gud för I.D bare mineral smink..;) ) Men det är mkt bättre.. tack o lov.. jag har haft turen att inte få utslag knottror osv i den utsträckn som andra fått och har här inne... Förvånad Lider verkligen med er...
    Min hy har blivit mkt finare och jämnare av IPL behandlingarna.. inga kärl, mkt mindre rodnad och inga utslag och porerna har blivit mindre...Men helt utan smink kommer jag nog aldrig visa mig ändå..." Rudolf med röda mulen"..Tomte
    Åh det nynnar jag för mig själv när jag ställer mig framför spegeln osminkad. Har provat Tikei smink, men gillar inte deras foundation. Tycker den blir kakig på mig. Får kanske investera i ID.

Idag har jag köpt rosazol! Och även gjort en OCM-behandling (oil cleaning method, ricinolja och jojobaolja). Ska fortsätta med detta en period och se om det blir bättre.

Är du nöjd med IPL?
  • sär skriven
    Smillasmatte skrev 2011-11-30 19:58:10 följande:
    Ja jag är nöjd med min IPL.. Man kan ju inte förvänta sig någon askungen hy, Men om jag jämför med hur jag såg ut när jag började denna omgången ( gick en omång med IPLbehandl för 5 år sen..ett tag efter jag fick diagnosen) så är jag mkt nöjd trots allt.. Jag har inga synliga kärl längre.. men visst röd om näsan och små fläckar av utslag( när de väl kommer) finns ju där.. men def inte i samma utsträckning.. Jag kunde sminka mig för någon månad sen och ÄNDÅ se ut som en grovporig svullen nåldyna över näsan... Nu har porerna blivit mkt mindre..
     Jag var skiträdd för att utveckla rinophyma ( googla för den som inte vet)... Det knäppa är att det mest satt sig över näsan denna gången.. Ögonen har jag ständiga bekymmer med.. Funderar ändå på att gå en penicillinkur nu under vinterhalvåret efter mina behandlingar.. Så man ändå kan vara ute i solen ( med solskyddsfaktor 3000 ..i ansiktet.. typ) och få lite färg på sig... Ansiktet ska jag däremot vara försiktig i solen med...
    Jag kommer att köra mineralsmink och brunutansol där.. ( köper hos hudteraputen som utför IPL.. BUs som inte ger utslag eller kli )
    Förstår din rädsla för den där näsprylen, jag har själv fått panik varje gång det börjat klia på snoken =0(
  • sär skriven
    Smillasmatte skrev 2011-11-30 20:06:32 följande:
    haha.. JO jag är fåfäng, men inte överdrivet... som folk är över lag skulle jag tro...
    Men det värsta är att det BÖRJAR med röda kinder som inte går tillbaka.. sen kommer ju kärl osv.. Rosacea går ju inte över.. och det blir bara sämre om man INTE behandlar det och håller det i schack...
    Ja fy fasen.. ett tag så kunde jag inte sminka över nåt i ansiktet.. nästan blå/lila röda skiftningar.. Näsan var värst... usch som jag såg ut..
    Rinophyma är min värsta mardröm!! Även om min man  och mina barn fortfar hade älskat mig, så hade jag nog gömt mig hemma så mkt som möjligt och mått väldigt dåligt av det... " Häxan surtant OCH Rudolf??? va f-n liksom...hahahaha...
    Kram på er alla söta rödflammiga nyllen!!{#emotions_dlg.flower}
    Många blir ju faktiskt så hjälpta när de hittat "sina" metoder att de är symtomfria länge, länge, och aldrig behöver ha några större bekymmer. Vi får hoppas att vi är som de!
  • sär skriven
    SötaSarah skrev 2011-12-01 22:37:02 följande:
    Jag har också gett upp hoppet helt. Jag har så pass mycket och inget hjälper, testat det mesta! Får väl va glad för den lilla tid det hjälpte med tetralysalen. För så bra lär jag aldrig mer bli. Jag är den där som har röd/lila som inte ens går att täcka riktgt... Konstant...
    Har du provat Rosazol?
  • sär skriven
    SötaSarah skrev 2011-12-02 08:02:25 följande:
    Nä det är väl det enda jag har kvar att testa typ, frågan är om jag vill slänga ut ännu mer pengar när INGET hjälper :/
    Det finns en ny medicin som heter Oracea (har jag för mig) som också har visat sig effektiv, kan den vara något tro? Eller Ole Henriksens "nurture me", som jag också hört mycket gott om? Den är svindyr, men finns att komma över billigare via Ebay.

I hear you, det är dyrt med alla olika behandlingar man testar... Kan IPL hjälpa dej?
  • sär skriven

Jag har nu provat rosazol i några dagar och tro det eller ej, men alla inflammationer lade sig ganska omgående och jag känner mig MYCKET bättre. Har också, eftersom jag undviker vanliga ansiktsmasker, gjort en ansiktsmask på ricinolja och jojobaolja, den gjorde huden väldigt mjuk och smidig och kändes bra och "naturlig". Vet att det som hjälper en, inte behöver hjälpa en annan, men kanske värt att testa?

Svar på tråden Exuviance vid rosacea?