Exuviance vid rosacea?
Jag fick roseacea när min yngsta var ca 9 månader. Knallröd i ansiktet, speciellt på kinderna och i tinningarna. Och jag fick stora ömmande blaffor, speciellt på kinderna där jag aldrig någonsin haft acne förut. Mina ögon påverkades också, de blev grusiga, rinniga, röda och det var svårt att se, speciellt efter en hel dag. Tetracykliner tog bort ögonbesvären på endast någon dag. Hjälpte föga mot rodnaderna i ansiktet. Det verkligen brann, kändes som rå köttfärs typ. Jag testade sån där svavelkräm för det, men det blev endast etter värre av det och jag fick fler blaffor ( stora, finnliknande utslag som satt länge, gick inte bort som vanliga finnar och de blev inte heller "mogna" så att man kunde klämma ut dom)
Till slut gav jag upp och köpte fem behandlingar av IPL ( dyrt, men jag var despo, ville knappt visa mig ute. Smink kunde inte heller dölja eländet) Och det var ett under för mig! Märkte stor skillnad redan efter första behandlingen. Ett halvår senare då jag gjort alla fem laser behandlingar var allt det röda borta och alla blaffor också, det var som en helt ny hud! Jag hade då även börjat använda roseacea krämen Finacea, som var bra mot "finnarna". Jag anser mig vara helt botad efter detta, det var över tio år sen nu. Jag har gått ca en eller två gånger per år för upprepade IPL behandlingar som underhåll och det har fungerat ypperligt. Har nu ej gjort IPL på två år efter att jag började få lite lätt pigmentförändringar utmed kinderna sista gången. Inget som direkt syns och det har jämnats ut nu, men jag vill inte riskera att det blir värre och jag behöver inte IPL längre eftersom roseacean är borta. Jag kan varmt rekommendera det för denna hemska hudåkomma och det är det enda som verkligen kan ta bort det.