• Anonym (Fel ord?)

Jag har börjat säga fel ord. . HELT fel ord, vad är det?!

Vet inte om psykisk ohälsa egentligen är rätt, men det är väl psykologi i alla fall....

De senaste månaderna och framför allt de senaste veckorna har jag börjat säga helt fel ord när jag vill säga något. Idag skulle jag och min son gå ut och leka och jag skulle säga "kan jag få jackan". Istället hör jag mig själv säga "kan jag få Aftonbladet". Vad kom det ifrån? Det låg ingen tidning där, och jag hade inte tänkt på den eller så. Samma sak händer allt oftare.

Tyvärr jobbar jag som lärare och det är så klart superpinsamt när jag ska säga att "Gustav Vasa var kung" och istället får ur mig att "Spader dam var kung" eller något sådant. Förut hände det bara ett par gånger i månaden, men nu är det någon gång varje dag. Det är superpinsamt!

Jag har aldrig hört talas om det. Att man vänder ord och stavelser är väl en sak, men det här?! Vad beror sådant på, har fenomenet ett namn?

Någon som vet?

• Svar på tråden Jag har börjat säga fel ord. . HELT fel ord, vad är det?!
  • Anonym

Så där gjorde jag när jag levde under mycket stress. Nu är mitt liv lugnare och det har slutat....

• lurv

Sånt gör jag hela tiden och jag är nog ganska normal. Senast i söndags så sa jag till sambon: Jag har stoppat Kottes dammsugare i ugnen. Vad jag skulle ha sagt var: Jag har stoppat Kottes ryggsäck i tvättmaskinen. Jag tror att det beror på vad man tänker på just då även om man inte är medveten om att man tänker det,

• varfördåför

jag gissar på stress, låter ganska typiskt.

nepp... kan inte stava... sorry!
  • Anonym (Fel ord?)

Tack! Skönt att höra att det finns fler. Jag började nästan bli orolig, fast det största problemet är ju att det är så pinsamt. Man får stå där och stamma och säga att "eller. . . nää. . . jag menar. . . ".

• Anonym

Håller med föregående, att det låter som typisk stress-symtom.. MEN jag hade nog ändå gått till läkare, bara för att utesluta andra farligare saker..

• varfördåför
    Anonym skrev 2011-05-17 23:06:31 följande:
    Håller med föregående, att det låter som typisk stress-symtom.. MEN jag hade nog ändå gått till läkare, bara för att utesluta andra farligare saker..
    nepp... kan inte stava... sorry!
  • iii

Jag kan hålla på så extremt mycket i perioder, men kan då inte rätta mig själv heller. Jag vet att jag säger fel men hur många gånger jag än försöker så kommer fel ord ut ur munnen. Men ofta brukar detta komma när man stressar för mycket.

• xlisholx

Skönt att höra att jag inte är ensam, blir faktiskt ganska rädd för mig själv ibland och även jätte frustrerad när jag vet vad jag ska säga men inte hittar orden:/ hoppas det blir bättre snart:)

• allmänt

Googla lite på afasi och se om du känner igen dig. Inte så insatt, men man kan tydligen ha tillfällig afasi där symtom är att kasta om ord eller helt byta ut dom, eller i värsta fall tappa bort dem helt eller haka upp sig på ett enda.

Antagligen stressrelaterat, men kan vara tecken på nått som behöver behandling. Googla och tala med en läkare. Better safe than sorry.

• Anonym

det händer mig oxå, lever extremt stressigt just nu...
    Men inte så kul när 3-åriga dottern påpekar att man sa fel Skäms

• Anonym (migrän)

Jag har upplevt detta i samband med migrän också, du har inte mycket huvudvärk? 
    Annars tror jag också på stress om det är så att det varit mycket som pågått i ditt liv senaste tiden.
    Skulle det bli värre tycker jag dock att du ska kontakta vc för att vara på den säkra sidan.  

• Delene

Jag gör likadant.. Det är sååå jobbigt! O man framstår ju som världens mest tankspridda människa med. Jag till o med skriver fel ibland nu. Kommer aldrig ihåg vad jag skulle säga och inte heller var jag har mina grejer. Jag måste högt tala om för mig själv vad jag gör, för att kanske minnas det senare :)

• Anonym (Fel ord?)
    Anonym (migrän) skrev 2011-05-17 23:19:43 följande:
    Jag har upplevt detta i samband med migrän också, du har inte mycket huvudvärk? 
    Annars tror jag också på stress om det är så att det varit mycket som pågått i ditt liv senaste tiden.
    Skulle det bli värre tycker jag dock att du ska kontakta vc för att vara på den säkra sidan.  
    Jo!! De senaste veckorna har jag haft tokont i skallen också, men jag tänkte att det nog var någon ifektion, för grabben har legat med feber. Jag undrade lite om det kan vara migrän, men jag är över 30 och har inte haft det tidigare.

Stort tack till alla som svarat!!
  • Anonym
    Anonym (Fel ord?) skrev 2011-05-17 23:26:31 följande:
    Jo!! De senaste veckorna har jag haft tokont i skallen också, men jag tänkte att det nog var någon ifektion, för grabben har legat med feber. Jag undrade lite om det kan vara migrän, men jag är över 30 och har inte haft det tidigare.

Stort tack till alla som svarat!!
    Om du precis fått migrän så ska du kolla upp det. Migrän ska utredas helst med en röntgen av hjärnan. Man ska inte bara ta för givet att det är migrän, speciellt inte i kombination med afasi.
  • Anonym (Fel ord?)
    Anonym skrev 2011-05-17 23:34:41 följande:
    Om du precis fått migrän så ska du kolla upp det. Migrän ska utredas helst med en röntgen av hjärnan. Man ska inte bara ta för givet att det är migrän, speciellt inte i kombination med afasi.
    Jag är rädd att det kommer att bli som Homer Simpson där det bara kom ut en vild på en stor valnöt!! Tungan ute

Skämt åsido kanske jag ska kolla det. Men det känns läskigt också, så klart.
  • Anonym
    Anonym (Fel ord?) skrev 2011-05-17 23:37:56 följande:
    Jag är rädd att det kommer att bli som Homer Simpson där det bara kom ut en vild på en stor valnöt!! Tungan ute

Skämt åsido kanske jag ska kolla det. Men det känns läskigt också, så klart.
    Se det som en rutingrej. Risken är liten att det är allvarligt men man ska utesluta innan man sätter en sån diagnos. Och man ska inte sätta en diagnos själv även om migrän är så vanligt. Jag fick migrän i 25års åldern, extrema anfall. Under samma period som jag fick afasin och massa andra symptom. Trodde jag hade en hjärntumör men som tur är var det bara ren och skär utbrändhet. Men det hade kunnat vara något annat som man missar att behandla.
  • Anonym (migrän)

Du kanske bör ringa VC då, om inte annat för att utesluta något värre än migrän eller stress. 

Jag fick ett ordentligt migränanfall när jag var gravid med synrubbningar(blinda fläckar bla), talsvårigheter och såklart hemsk huvudvärk vilket ledde till kräkningar och ljus/ljud känslighet. Fick då veta att det är ganska vanligt att tappa bort ord och sådär i samband med migrän. Inte alls kul när man blir frustrerad för att man inte kan få fram vad det är man vill säga.  

• Anonym (fler)

Jag säger jämnt fel, dagligen, extra mycket nu när det är stressigt i skolan.

Även när jag blir nervös och pratar med nya människor kan jag tappa bort orden och de kommer ut i helt fel ordningsföljd.

Det kan bli allt från att jag ska golva skuret (skura golvet), ska äta middag till gröten (ska äta gröt till middagen) och andra helt knasiga felvända saker. När vi pratade om barn och sötsaker en gång så sa jag "jag försöker undvika att ge barn till mina godisar". Finns många exempel på saker jag råkat säga:P

Ibland glömmer jag bara bort hur man ska säga ett visst ord och det blir allmänt snurrigt och jag hör ju hur fel det låter, sedan får jag inte alltid fram ord utan börjar stamma. Det går oftast bättre om jag gör ett nytt försök och säger hela meningen ytterligare en gång.

Är en sådan som tänker väldigt mycket, tänker oavbrutet och mängder av tankar flyger genom huvudet, ibland kan jag råka få in delar av det jag tänker på när jag pratar med någon om ett helt annat ämne. Pratar dessutom väldigt väldigt fort, folk hinner inte med, inte ens min egen tunga hinner med i svängarna alltid och jag tror det är mkt därför det blir så galet ibland.

• Anonym (Undrar)

Undrar hur det har gått

Svar på tråden Jag har börjat säga fel ord. . HELT fel ord, vad är det?!