Gröna ögon
Finns det fler som har riktigt ljusblont hår och knallgröna ögon? Hur vanligt är det?? Jag känner ingen.. Hur sminka sig?
Finns det fler som har riktigt ljusblont hår och knallgröna ögon? Hur vanligt är det?? Jag känner ingen.. Hur sminka sig?
Jag har
Jag är inte blond, men har gröna ögon.
Brun ögonskugga framhäver även det gröna. Ska absolut INTE använda grön ögonskugga.
Det end ajag använder är brun/bronz ögonskugga och mascara... Ibland kajalpenna, men det är sällan.
men jag tror att jag passar bäst i kalla färger iom att håret är åt det askiga/pärl hållet och brunt går ofta åt det varma hållet..
Bara att testa dej fram då vad som ser bra ut
Jag själv har cendré/mörkblont hår (originalfärg).
Men du ska iallafall undvika grönt eftersom du har gröna ögon.. Som jag har fått lära mej så ska man inte ha smink i samma ton som ögonen
Ja det är inte så ovanlig kombination, har också det och jag har fått lära mig att lila ögonskugga passar bra med gröna ögon. Sedan beror ju resten av sminkningen vad du har för hudton.
Lila framhäver gröna ögon
även skuggor som går åt det röda och orangea hållet framhäver den gröna färgen. Däremot håller jag inte med om att gröna skuggor inte går till gröna ögon, skogsgröna skuggor som är lite kallare i nyansen blir väldigt fint och det blir även en snygg effekt att lägga skuggor som går i kalla blåa färger som är dova i tonen.
Bra basskuggor är guld, brunt, silver och svart. Det kan alla använda i princip.
Komplementfärger är bra om man vill framhäva sin ögonfärg. Till gröna ägon är varma, rödlila färger jättebra!
Men även blå skuggor fungerar.
En bra "grundregel" är att ha två skuggor, en mörk och en ljus. Den ljusa skuggan går över hela ögonlocket, upp till globlinjen.
I globlinjen lägger man den mörkare skuggan med en mjuk, fluffig borste.
Detta skapar en illusion av att ögat ser större och öppnare ut. För att se ännu lite piggare ut kan man lägga en vit kajalpenna innanför de undre ögonfransarna.
Och ang. det där med att inte använda grön ögonskugga om du har gröna ögon...
Ja, man får ingen pop-effekt på ögonen som när man använder ex en varmlila. Men det är väl klart man kan använda gröna ögonskuggor ändå om man gillar grönt!
Ingenting är förbjudet, eller "man ska inte" i sminkvärlden.
Vill du ha grön ögonskugga till gröna ägon så GO FOR IT! Det viktigaste är att du bär upp sminket och trivs i det, sen vilken färg det är spelar ingen roll.
Om man sen som jag har tvåfärgade ögon, gröna med bruna fläckar, så fungerar grönt kalasbra för att framhäva den bruna färgen i mina ögon.