Emmi27 skrev 2011-05-18 14:23:50 följande:
Men oj! Vad hemskt att bli avvisad från VC :S Även om de inte känner till den här fobin så borde de väl fatta att det är nåt som inte står rätt till om en människa inte klarar av att svälja mat. Har du själv nån aning om varför det blev så? Det är ju bra att du klarar dig på det lilla du får i dig men med tanke på att det är mycket godis så kan det ju förstöra tänderna osv och att kroppen påverkas vilket gör det ännu dummare att du inte blivit tagen på allvar när du sökt hjälp. Hoppas att det så småningom försvinner på nåt vis även om du måste klara det själv!!
Anonym skrev 2011-05-18 14:57:03 följande:
Fruktansvärt! Tragisk sjukdom och skrämmande bemötande av vc
. Du vet säkerligen att det är långt ifrån hälsosamt, både psykiskt och fysiskt, att leva som du gör. Jag tycker att du omedelbart bör ta kontakt med en psykoterapeut eller kbt-terapeut. Bor du i närheten av något av landets större sjukhus bör du kunna få hjälp där. Om inte så ta kontakt genom telefon. Du kan också begära en remiss som du fyller i själv och skickar iväg. Tyvärr är det så att vara sjuk är ett heltidsjobb!
I värsta fall får du sätta dig på akuten och vägra gå därifrån förän du fått den hjälp du MÅSTE ha!
Jag hoppas innerligt att du klarar av det här och snart får den hjälp du förtjänar! Stor kram!!!
Triple Trouble skrev 2011-05-18 18:55:53 följande:
Kbt kanske kan hjälpa dig, vet många som blivit hjälpta trots väldigt svåra fobier.
Tack för era svar:) Jag blir verkligen jätte glad över era uppmuntrande ord och råd. Det känns härligt att äntligen "prata" om det här, även om det bara är på internet. Kram till er.

Jag har skrivit svar på era frågor här nere. Ursäkta att det blev långt.
Om VC
Nej, jag var mycket besviken. Det enda som gjordes var att de kollade i min hals med en spegel för att se om det såg normalt ut. Vilket inte ens blev ordentligt utfört pga vad jag anser var samarbetsproblem från läkarens sida, å andra sidan hade undersökningen inte gett något iaf eftersom mina problem är psykiska. Sedan avskrevs det som normalt och att det nog skulle gå över om ett par dagar. Det enda rådet jag fick var att dricka många varma drycker för att slappna av i halsen. Då kände jag mig verkligen som ensamast i världen. Jag var så rädd. Rädd för att äta och rädd för att svälta ihjäl. Realistiskt sett så skulle jag ju förmodligen inte dö av näringsbrist, så mycket förtroende har jag ändå för sjukvården. Men när man knappt ätit eller druckit något på flera veckor så känns det som om kroppen skulle kunna klappa ihop vilken sekund som helst.
Senare uppdagades det att mitt blodsocker låg nära diabetesgränsen. Blev uppkollad några gånger till, men när provresultaten inte blev bättre så valde man att låta det vara. Är därför ganska orolig för mitt höga sockerintag.
Hur det började
Jag vet inte varför det blev så, men jag vet hur det började. Först bör ni känna till vissa saker om min bakgrund. Jag har haft flertalet fobier och psykiska besvär i mitt liv t.ex. OCD och panikångest. Förmodligen grundar det sig i en medfödd sårbarhet i kombination med en triggande miljö/uppväxt. Mina besvär har dock aldrig påverkat mig till den graden att jag inte har kunnat leva mitt liv, jag har t.ex. aldrig varit sjukskriven. Olika psykiska besvär har tagit olika tidsperioder av mitt liv i anspråk, men jag har alltid lyckats jobba mig genom dem tillslut. Det ena verkar dock ersättas av det andra förr eller senare och ibland undrar jag om jag någonsin kommer att få vara i fred? Det började med att en tanke flög förbi lite löst i mitt huvud "tänk vad jobbigt det skulle vara om man inte vågade svälja". Den återkom några gånger efter det. Bara susade förbi i mitt huvud, helt odramatiskt. Så en dag, satt jag i soffan och skulle äta en bulle och då tog det tvärstopp. Jag försökte tvinga mig att svälja, men jag hade helt glömt bort hur man gjorde. Det tvärvända där och då, på en sekund gick jag från normalt sväljande till helt oförmögen.
Om behandling.
Ja, förmodligen är det kbt terapi jag skulle behöva/behövt. Ett problemen är att det finns någon ordentlig kbt terapi där jag bor. Jag vet det, för jag har en syster med stora psykiska problem. Hon och vi har kämpat för behandling (kbt) i många år. Hon har varit sjuk i 20 år och har under denna tid varit helt oförmögen till ett drägligt liv. Ändå finns det ingen hjälp att få. Vårt landsting vägrar betala för att hon ska få komma till ett av landets större sjukhus, där rätt behandling finns. Så mitt förtroende för psykvården här är ganska skadat. Men kanske skulle det finnas kbt terapi för mina lättare problem, det ska jag inte säga säkert. Jag har faktiskt gått i kbt terapi en period. Det var på BUP när jag var yngre, de använde sig uppenbarligen av det:) Jag har även gått hos vanliga kuratorer och psykologer i kortare perioder, med varierande resultat, dock inte för phagofobin.
I kbt terapi är ju en av grunderna att utsätta sig för det man är rädd för och det gör jag ju själv varje dag och känner att rädslan (ångesten) minskar ju längre tiden går, så jag hoppas att jag ska lösa det själv tids nog.
Det verkar dock som att jag om och om igen utvecklar psykiska besvär och jag undrar om man på något sätt kan behandla orsaken bakom detta för att få vara frisk i framtiden? Det känns som det viktigaste för mig. Phagofobin kommer jag ta mig ur förr eller senare, det vet jag. Frågan är bara vart man ska börja, för jag vet inte vad som är orsaken.
Tänkte även skriva vad jag har ätit idag, för att ni och
jag ska få en bild av hur det kan se ut. (Oftast tänker jag inte själv särskilt mycket på hur mycket eller lite jag äter, så det kan vara nyttigt att se det skrivet.)
En Bärry yoghurt.
Tre koppar kaffe.
150 g smörgåstårta.
100 g mjölkchoklad.