Använda rotskott från syren
Kan man plantera rotskotten från en syren och på så sätt få en ny buske?
Sätter man ihop flera eller hur gör man?
Hur lång tid tar det innan den blir en buske?
Kan man plantera rotskotten från en syren och på så sätt få en ny buske?
Sätter man ihop flera eller hur gör man?
Hur lång tid tar det innan den blir en buske?
Ja det har vi gjort men jag kan inte säga att de tar "fart"... Det här var en "bondsyren" så den hade skjutit ganska många rotskott, vi grävde upp och flyttade några.
På en annan del av tomten har vi planterat skott från plantskola, och det är något helt annat. De var inte så dyra heller.
Jajamen, det är bara att gräva upp och sätta på önskad plats. Var beredd på att det tar några år innan de börjar växa ordentligt bara, de satsar allt krut på rötterna i början. Jag satte rotskott 2005 och förra året började de växa ordentligt och blomma (typiskt nog flyttades de i år igen så jag antar att det tar ett par år till innan de tar fart på nya stället)
Ja, det funkar men köp hellre på en planskola, du sparar mycket tid och det är inte säskilt dyra heller. köp du häckplantor så kostar de ca 20:-/st
Men vad tror ni om att gräva upp flera syrenplantor som står i en grupp, som har kommit upp i år och är ca.20 cm. höga. Om man tar en stor torva med jord så blir de väl inte rubbade utan växer fort.
Tror du/ni det fungerar?
Men vad tror ni om att gräva upp flera syrenplantor som står i en grupp, som har kommit upp i år och är ca.20 cm. höga. Om man tar en stor torva med jord så blir de väl inte rubbade utan växer fort.
Tror du/ni det fungerar?
Tror du/ni det fungerar?
Tror du/ni det fungerar?