• Hallon4

Använda rotskott från syren

Kan man plantera rotskotten från en syren och på så sätt få en ny buske?
    Sätter man ihop flera eller hur gör man?
    Hur lång tid tar det innan den blir en buske?

• Svar på tråden Använda rotskott från syren
  • amlesd
    Hallon4 skrev 2011-05-18 13:00:51 följande:
    Kan man plantera rotskotten från en syren och på så sätt få en ny buske?
    Sätter man ihop flera eller hur gör man?
    Hur lång tid tar det innan den blir en buske?
    Detta undrar jag också?
  • Mistral

Ja det har vi gjort men jag kan inte säga att de tar "fart"...   Det här var en "bondsyren" så den hade skjutit ganska många rotskott, vi grävde upp och flyttade några.

På en annan del av tomten har vi planterat skott från plantskola, och det är något helt annat. De var inte så dyra heller.

• Rigmor Mortis

Jajamen, det är bara att gräva upp och sätta på önskad plats. Var beredd på att det tar några år innan de börjar växa ordentligt bara, de satsar allt krut på rötterna i början. Jag satte rotskott 2005 och förra året började de växa ordentligt och blomma (typiskt nog flyttades de i år igen så jag antar att det tar ett par år till innan de tar fart på nya stället)

• stortå

Ja, det funkar men köp hellre på en planskola, du sparar mycket tid och det är inte säskilt dyra heller. köp du häckplantor så kostar de ca 20:-/st

• amlesd
    Rigmor Mortis skrev 2011-05-28 11:44:34 följande:
    Jajamen, det är bara att gräva upp och sätta på önskad plats. Var beredd på att det tar några år innan de börjar växa ordentligt bara, de satsar allt krut på rötterna i början. Jag satte rotskott 2005 och förra året började de växa ordentligt och blomma (typiskt nog flyttades de i år igen så jag antar att det tar ett par år till innan de tar fart på nya stället)

Men vad tror ni om att gräva upp flera syrenplantor som står i en grupp, som har kommit upp i år och är ca.20 cm. höga. Om man tar en stor torva med jord så blir de väl inte rubbade utan växer fort.

Tror du/ni det fungerar?

• zygoma girl
    amlesd skrev 2011-05-28 12:07:00 följande:

Men vad tror ni om att gräva upp flera syrenplantor som står i en grupp, som har kommit upp i år och är ca.20 cm. höga. Om man tar en stor torva med jord så blir de väl inte rubbade utan växer fort.

Tror du/ni det fungerar?

Förra våren satte vi rotskott som var ca 20-30 cm höga. De växte inte med raketfart direkt men har faktiskt blommat lite i år. Inte har vi pyslat om dem heller, inte ens vattnat eller gjort en stor planteringsgrop. Så med lite omvårdnad växer de antagligen snabbare.

Charmen är, tycker jag, att det är samma syren som har växt vid huset i 80 år och då kan jag vänta något år extra på att de växer till sig.
  • stortå

Tror du/ni det fungerar?

nej, det blir inte bra, vänta till hösten och efter första frosten
  • amlesd
    stortå skrev 2011-05-28 12:14:38 följande:
    nej, det blir inte bra, vänta till hösten och efter första frosten
    Jo, till hösten ska de flyttas men varför efter första frosten?
  • Rigmor Mortis

Tror du/ni det fungerar?

Jadå, funkar gör det garanterat men jag tror inte de växer med raketfart första året Du kan flytta dem nu, bara du sköter vattningen ordentligt i sommar.
  • stortå
    amlesd skrev 2011-05-28 12:19:00 följande:
    Jo, till hösten ska de flyttas men varför efter första frosten?
    för att då har tillväxten stannat upp helt och växten gör sig redo för vintervila. bäst är om du kan vänta till efter bladfall, då funkar det bäst.
  • amlesd
    stortå skrev 2011-05-28 16:03:43 följande:
    för att då har tillväxten stannat upp helt och växten gör sig redo för vintervila. bäst är om du kan vänta till efter bladfall, då funkar det bäst.
    Tack för ditt svar!
  • stortå
    amlesd skrev 2011-05-28 16:09:46 följande:
    Tack för ditt svar!
    inga problem, fråga på bara. har lite erfarenhet kring odling så jag ska försöka svara så gott jag kan
  • amlesd
    stortå skrev 2011-05-28 16:17:19 följande:
    inga problem, fråga på bara. har lite erfarenhet kring odling så jag ska försöka svara så gott jag kan
    Tack!
    Ska lägga dig på minnet när det gäller trädgård.
Svar på tråden Använda rotskott från syren