Inlägg från: Förväntansfull0406 |Visa alla inlägg
  • Förväntansfull0406

Foster som lever efter aborten

Pigeon skrev 2011-05-18 20:55:24 följande:
    Det verkar otroligt att ett sjukt foster fött i v 18 eller 22 skulle överleva en timme utanför livmodern.

Jag tror det var så att graviditeterna avbröts av andra skäl, knappt hälften av alla sena aborter görs ju av sociala skäl (för ung/fattig/psykisk sjuk förälder) och hälften görs pga att barnet har någon defekt som t.ex Downs syndrom eller dvärg eller kanske saknar någon kroppsdel, dvs friskt barn på det hela taget men ett som kommer orsaka merbesvär för föräldrarna eller som kanske inte är lika gulligt/fint/normalt som de hade önskat.

De graviditeter som avbryts efter v 18 på grund av att barnet är så sjukt att det inte kan leva utanför livmodern klassas inte som aborter och räknas inte med i abortstatistiken.

(Abortstatistiken jag hänvisar till hittar ni här: www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A...)
    Foster kan bära på en riktigt allvarlig kromosomavvikelse. Tex trisomi 18. Om dessa barn föds fullgångna kan de leva någon timme, veckor eller år. Så om man väljer att avbryta en grav i v 20 pga tex trisomi (som INTE är förenat med liv egentligen) så kan foster säkert leva ett litet tag efter den kommit ut, den föds ju ut, man skrapar inte ut den.

Förstår du hur jag menar. Egentligen borde det inte heta abort när man väljer att avbryta i så sen vecka, det borde heta typ bara..... avbrytande gravititet. Abort är inte riktigt rätt känner jag. Och foster som föds levande men sjuk borde få smärtstillande.
  • Förväntansfull0406
    mina12 skrev 2011-06-12 18:40:43 följande:
    Jo, jag fattar. Min dotter föddes v.24+0 och på sjukhuset sa personalen alltid att hon var född v.24, men jag vet att man under graviditeten säger att man är i v.25 då.
    ofta så är gynläkare, barnmorskor och andra som jobbar graviteter mer noga i sin uträkning. Inte alltid men oftast så sa min barnmorska, är man i v22+3 så är man det och inte i v 23.
Svar på tråden Foster som lever efter aborten