Inlägg från: Mli 014 |Visa alla inlägg
  • Mli 014

Foster som lever efter aborten

Jag hoppas aldrig att jag behöver genomgå en sen abort.
    Det måste vara fruktansvärt för alla inblandade på så många olika plan.
    Tänk de stackars föräldrarna som kanske förväntar sig att föda ut ett dött barn, och sedan se det kämpa, och personalen...
    Ush!

• Mli 014

Jag förstår inte varför gränsen ska vara så hög som 18 veckor i Sverige.
    12 veckor borde väl vara rimligt? eller vad är "fördelen" med de extra 6 veckorna?
    Är det väntetiden?

• Mli 014
    Solrosens skrev 2013-10-04 15:19:27 följande:

Ja det unrar jag med. Man kan göra abort i Sverige ända upp till vecka 24 då krävs tillstånd, samtidigt har foster räddats i vecka 25. Det är i te KLOKT! Adoptera bort dessa oönskade barn istället för att mörda oskyldiga bebisar.
    Så tänker inte jag dock. Jag är för rätten att välja, men jag kan bara inte se fördelen med fri abort i så lång tid.
    Jag vill helst inte uppleva en abort i de senare veckorna (efter v12) men om mitt barn inte skulle kunna vara livsdugligt utanför livmodern så skulle jag välja sen abort om jag fick lov.
    Jag har själv gjort en abort, och blev "erbjuden" att göra en nyligen då jag kort efter min sons födelse blev gravid igen.
    Jag valde att behålla eftersom jag redan var långt gången, vi ville gärna ha ett barn mer, och att jag inte ville stressa fram ett beslut, som jag eventuellt skulle ångra längre fram. Vi ska få en till bebis innan sonen blir ett år. =)

• Mli 014
    Solrosens skrev 2013-10-04 15:29:14 följande:

Jag är inte emot abort, var stod det? Men tycker att gränsen borde sänkas till vecka 12 så som det är i Norge! Sena aborter är avskyvärda!
    sorry, jag tror det var det där med att inte döda oskyldiga bäbisar Skäms Det får du verkligen ursäkta (my bad)

Jag har ingen statistik på hur många aborter som sker efter v 18 i Sverige men jag kan nog hitta lite antingen här i tråden eller på nätet. Men jag hoppas verkligen inte att det sker allt för ofta, inte bara för barnens skull, men också för föräldrarnas skull. Och jag hoppas och tror att de sena aborterna inte godkänds på allt för lösa grunder heller.

Men det är en extremt svår balansgång också.
    Jag upptäckte till exempel min pågående graviditet väldigt sent (v 11) och om jag nu hade fått ett psykbryt och känt att jag verkligen inte hade klarat av det så hade jag inte haft något val än att behålla efter v 12 (om nu lagen ändras).
  • Mli 014
    Solrosens skrev 2013-10-04 15:47:39 följande:

Ingen fara. Menade de bebisar som aborteras så sent att de kipar efter andan och lever, då vore det bättre att adoptera bort dessa barn. MEN detta problem hade inte uppstått alls vid en sänkning av abortlagen. Förstår inte ens hur det har kunnat bli så här som det är idag med så långt gångna veckor som vecka 24!?

Det har ju gått så långt att norska kvinnor som önskar sig ett visst kön reser till Sverige för att abortera bort dem. Inte klokt någonstans!
    Ja tyvärr har jag hört detta.
    jag bor i Danmark och det finns kvinnor som åker över till sverige och aborterar friska foster för att de har "fel kön" Danska myndigheter gör därför inga kön-ul förrän efter 19:e veckan nu mera.

• Mli 014
    Tonårsmamman1 skrev 2013-10-04 17:05:23 följande:
    De  foster som aborteras så sent är barn som inte antas kunna överleva, eller är otroligt svårt skadade. Man aborterar inte friska foster i vecka 24.

Vet du vilka kriterier som ska uppfyllas för att få en sen abort? Eller var man kan få tag i informationen?

För jag hoppas och tror verkligen också att det ska vara svårt att få igenom en sen abort.
  • Mli 014

Stort tack!

Så kan jag läsa på lite!

Tonårsmamman1 skrev 2013-10-04 17:29:36 följande:
    Abort får utföras efter utgången av 18:e graviditetsveckan endast om Socialstyrelsen ger tillstånd till åtgärden. Enligt förordningen (1988:1236) med instruktion för Socialstyrelsen är det Socialstyrelsens råd för vissa rättsliga, sociala och medicinska frågor (Rättsliga rådet) som prövar dessa ärenden. Tillstånd får lämnas endast om det finns synnerliga skäl för aborten. Tillstånd får inte ges om det finns anledning att anta att fostret är livsdugligt. Även i ett sådant fall får dock abort medges, om det kan antas att havandeskapet på grund av sjukdom eller kroppsfel hos kvinnan medför allvarlig fara för hennes liv eller hälsa. Aborter tillåts numera i princip inte efter utgången av 22:a graviditetsveckan annat än om havandeskapet kan antas medföra allvarlig fara för kvinnans liv eller hälsa eller om fostret är så svårt skadat att det inte är livsdugligt.

data.riksdagen.se/dokument/GI03142

Har inte läst allt som står där, men det utförs inte aborter efter vecka 18 lättvindigt.

Svar på tråden Foster som lever efter aborten