• Pigeon

Foster som lever efter aborten

Vad tycker ni? är det inte dags att sänka abortgränsen nu?

"Sjukvårdspersonal larmar hos Socialstyrelsen om att de mår dåligt av att det händer att foster lever efter aborter. Fostren andas och rör på sig sedan de kommit ut.

- Det känns fruktansvärt att låta fullt friska foster ligga och dö framför våra ögon, men vi kan ingenting göra. Eller rättare sagt: Vi får inte göra någonting. I så fall bryter vi mot lagen, säger en sjuksköterska till Dagens Medicin.

Att foster lever efter en abort är ovanligt, enligt tidningen.

Sjuksköterskan berättar för Dagens Medicin att hon i år varit med om att två foster levt upp till en timme efter aborten. Den ena aborten utfördes i 18:e graviditetsveckan, den andra i vecka 22."

Ur www.svd.se/nyheter/inrikes/levande-foster-dilemma-vid-aborter_6173807.svd
    och nästan samma i www.dn.se/nyheter/sverige/levande-foster-dilemma-vid-aborter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 20:17
    Det är tydligen inte helt ovanligt att fostren lever, visar Dagens rundringning:
    www.dagen.se/dagen/article.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-27 15:34
    www.dagen.se/dagen/article.aspx

Kanske det blir en ändring av gränsen trots allt... bra att saken utreds i alla fall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:06
    Fler som vill sänka gränsen: www.unt.se/debatt/ingen-har-kallat-abort-for-mord-1360854.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:08
    TYCKER DU OCKSÅ ATT ABORTGRÄNSEN SKA SÄNKAS? Det finns en Facebookgrupp som vill lobba för detta, gå med du också! www.facebook.com/SankAbortgransen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-04 19:16
    Marcus Birro tycker till om aborterade barn som ligger och självdör "i ett blodigt handfat".... www.svd.se/opinion/brannpunkt/inte-vardigt-lata-aborterade-foster-ligga-och-sjalvdo_6220085.svd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-09 13:11
    En kvinna som överlevde en abort berättar: www.dagen.se/dagen/article.aspx
  • Svar på tråden Foster som lever efter aborten
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-05-19 09:50:44 följande:
    Det är ingen som låtsas nånting. Men vi har rätten att välja om vi vill föda barn och vi har möjligheten att avbryta graviditeter när fostret är sjukt eller missbildat.

För att ett foster ska "leva" när det kommer ut, behöver aborten vara av nödvändighet, efter fosterdiagnistik.

Men du vill hellre ha illegala aborter där man massakrerar kvinnan och barnet lika?
    Varför måste aborten va nödvändig, för att fostret ska leva?
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-05-19 11:50:27 följande:
    Vad var det för fel på inlägget du citerade? Var ju bara ren fakta. Att personal inte tar död på fostret är knappast kvinnans fel.
    Jag undrar varför man behöver påstå att man låtsas som ingenting för att man gör abort. Vad vet hon om hur någon anna känner?
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-05-19 11:50:49 följande:
    Jag saxade ur en hemsida. Många ,inklusive som  jag själv gjort, får sitt piller och går hem för att avsluta processen hemma.
    Avsluta? Man gör ju allt hemma.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-05-19 11:51:49 följande:
    Varför måste aborten va nödvändig, för att fostret ska leva?
    En abort i vecka 22 gör man inte för skojs skull. OM fostret skulle leva när det kom ut, så gjordes aborten för att den var nödvändig.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-05-19 11:52:11 följande:
    Jag undrar varför man behöver påstå att man låtsas som ingenting för att man gör abort. Vad vet hon om hur någon anna känner?
    Förklara närmare!
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-05-19 11:52:56 följande:
    Avsluta? Man gör ju allt hemma.
    Gör man? Har du gjort en sådan abort? Köpte du medicinerna på postorder?
  • Sarah f

Vid medicinsk abort behöver man inte vara på sjukhus alls, men man behöver besöka en gynekologisk poliklinik.

• Lincon

Kan man få reda på orsaken bakom de flesta aborter som sker efter vecka 13? D.v.s. är merparten aborterade foster runt v 18 missbildade på något sätt som gjort att kvinnan valt abort? Tycker det skulle vara intressant att veta.
    Jag kan också förstå de som inte vill ha barn men upptäcker väldigt sent att de är gravida, om de då vill göra en abort.
    Jag tycker också att det ska gå fortare att få en aborttid, har hört om de som fått vänta många veckor och då varit över v. 13 när själva aborten utförs.

Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-05-19 11:52:57 följande:
    En abort i vecka 22 gör man inte för skojs skull. OM fostret skulle leva när det kom ut, så gjordes aborten för att den var nödvändig.
    Hoppas ju att ingen abort görs för skojs skull. Men man kan faktiskt få abort i v22 pga. man är tung missbrukare, psykiskt sjuk osv. Behöver inte va pga. missbildat barn.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-05-19 11:53:28 följande:
    Förklara närmare!
    förklara vad? Att alla inte har samma känslor inför en abort? Att vissa kvinnor inte vill föda fram ett fullgånget men icke livsdugligt barn? Att livet faktiskt går vidare efter en abort?
Svar på tråden Foster som lever efter aborten