• term

Köpa lägenhet i Årsta?

Hej!
    Jag har tjuvläst här länge och har först nu tagit mig för att ställa en egen fråga. Vi bor idag i en liten lägenhet på Södermalm i Stockholm med vår ettåring och har börjat leta efter något större, eftersom vi planerar tillökning! Eftersom vi inser att vi inte kommer ha råd med något större här har vi börjat leta oss utanför tullarna och har precis hittat en för oss helt fantastisk lägenhet i Årsta (www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3,5rum-arsta-stockholms-kommun-jarnlundsvagen-5,-2tr-1825936). Vi har varit omkring och tittat på området och är förbluffade över att vi inte letat här tidigare, det verkar vara ett fantastiskt område för barn. Visning är dock inte förrän om drygt en vecka.

Eftersom vi inte känner till området som sådant sedan tidigare är min fråga vad det är för människor som bor i Årsta och runt Årstaberg, och om det är något ni tycker vi bör tänka på. Både för- och nackdelar! Det är ju lite komplicerat att gå och ringa runt bland grannarna. Hur är det t.ex. med dagis, fritidsaktiviteter, (öppna) förskolor, kaféer och annat? Någon som har koll? Tacksam för snabbt svar, det vore bra att veta redan innan visning!

• Svar på tråden Köpa lägenhet i Årsta?
  • Tecken

Barn-frågorna har jag inte koll på, då de jag känner som bor i Årsta inte har barn. Caféer finns det i Årsta, även ett gäng pizzerior och restauranger. Årsta känns lite som "en stad i staden". Det enda som inte riktigt finns i området där den lägenheten ni fikat in er på ligger, är en mataffär. Det finns en liten Handlarn vid torget med pizzerian (vet inte vad toget heter) och den är svindyr tycker jag! Det finns en ICA och en Lidl vid Årsta torg, men det är ju en liten promenad dit. Det ska också finnas en Konsumbutik typ halvvägs mellan Årsta torg och Järnlundsvägen.

• Bedhead

Det blir nog bra. Alla jag känner som bor i Årsta är f.d. söderbor som inte haft råd att köpa större på Söder när de fått barn. Så du kommer säkert att trivas.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Marcusso

Hej

Jag bor själv i Årsta och trivs väldigt bra.
    Nära stan och väldigt fina grönområden ner mot Årstaviken.
    Lugnt och tryggt. Bra kommunikationer med Buss 160 (Gullmarsplan - Årstaberg), Tvärbanan och Pendeltåg men även ok promenadavstånd till Södermalm.
    Ganska mysigt torg med lite småstadskänsla. Finns även ett par restauranger soch caféer som är bra.
    Bland annat en Indisk restaurang på Sköntorpsvägen (Shrimoti) med jättebra mat.
    Det finns ett par förskolor (både privata och kommunala) men vår dotter har inte börjat än så jag vet inte vilka som är bäst (har startat en tråd om bra förskolor)

Vi bor i norra Årsta, närmare Gullmarsplan men jag har uppfattningen att Årsta är ett ganska "Svensson" område med mycket barnfamiljer och pensionärer.

• 071001

Har en kusin och en bekant som bor där. Alla trivs toppenbra med läget, fsk och övrigt. Jag skulle kunna tänka mig att flytta dit, men skulle aldrig få med mig maken söderut dock.

• 071001

Jättefin lya förresten ts.

Svar på tråden Köpa lägenhet i Årsta?