• Ova

Svamp igen

Dottern som är 6,5 månad är inne på sin tredje kur Mycostatin mot svamp i munnen. Hon har tidigare behandlats 10 dagar, uppehåll i 2 dagar och sedan 10 dagar då det ej försvann. Det kom tillbaka ganska kort efter den andra kuren. Nu har vi behandlat i 10 dagar och haft uppehåll i 2 dagar och på nytt börjat att behandla. Första gången hade även jag svamp på brösten och behandlade till 2 veckor efter symtomfrihet. Denna gången känner inte jag något, men behandlar brösten och byter BH och inlägg ofta. Är det normalt att barnen inte blir av med svampen eller ska jag kräva ytterligare undersökning?

• Svar på tråden Svamp igen
  • BVC Sköterskan

Hej!

Att spädbarn får svamp i munnen är varken ovanligt eller farligt, men det kan vara besvärligt. Jag tycker, efter alla dessa turer, att du kontaktar sjukvården eller BVC igen.

Utan att det är vetenskapligt dokumenterat på något sätt, så vet jag (av erfarenhet) att en del barn blivit av med besvären då de behandlats med sempers magdroppar. Helt ologiskt är det dock inte, då sempers magdroppar ger en balanserad effekt på bakteriefloran som i sin tur verkar hälsofrämjande för immunförsvaret.

Sist men inte minst, så måste man naturligtvis behandla "allt" som barnet stoppar i munnen (doppa nappen i vichyvatten och pensla brösten till exempel), vilket du dock verkar väl införstådd med redan.

Hoppas att besvären ger med sig snart Obestämd

Mvh Christine

• Ova

Jag fick göra en odling som var negativ, men behandlades i alla fall systemiskt med en svamptablett i veckan två gånger. Läkaren sa att man ska behandla barnet utan uppehåll i upp till 4-6 veckor och det låter mer logiskt än att göra uppehåll efter 10 dagar och sedan börja om igen.  Brukar ni behandla med eller utan uppehåll?

• BVC Sköterskan

Hej igen!

Min erfarenhet är att läkaren ordinerar behandling så länge barnet uppvisar symtom och några dagar till, för att infektionen inte skall återkomma. Det betyder att det kan bli allt från en till flera veckor beroende på barnets symtom.

Har behandligen inte uppnått önskat resultat inom ordinerad behandlingstid, bör läkaren naturligtvis konsulteras igen. I så fall är min uppfattnig att behandlingen fortsätter, utan uppehåll.

Hoppas verkligen att din dotter blir av med svampen en gång för alla nu, efter dessa turer!

Mvh Christine

Svar på tråden Svamp igen