Inlägg från: pågmamman |Visa alla inlägg
  • pågmamman

nan HA eller semper lemolac eller...?

Hoppas ni orkar läsa fast det blev lite långt....

Min kille e snart 6 veckor & har sedan v 3-4 varit gasig fått kämpa med att få ut avföringen & missnöjd av o till vid matning & fiser ofta mycket då han äter & de ggr han bajsar e alltid i samband med elelr strax efter matning. Det liksom "kör" rätt ofta i magen när han äter (men så kan det kanske låta utan att det gör ont?!). Vi kör med MAMs ultivent flaskor.

Avföringen e inte hård men tror tarmaktiviteten är ojämn. Fram till v 3-4 bajsade han 5-7 ggr/dygn nu e det 1-2 ggr/dygn. Han äter med 2 - 3 timmars mellanrum (förutom på natten då han sover bra för det mesta & vaknar bara för att äta 2 ggr.)

Han e ibland lite svårmatad om han varit vaken ett tag - bäst & lugnast äter han om det tajmas med att han just sovit. Om han måste pausa i måltiden, typ om han sätter i halsen elelr så, e det svårt att få honom att äta mer. Han hugger efter flaskan & suger & äter ngr tag & vill uppenbart ha mer men börjar sen börjar sedan gny & släpper taget... Ibland har jag fått för mig att han får ont av att suga?! Ngn som upplevt det av mam dinapparna?

Han går upp bra i vikt & verkar ej vara allergisk men däremot känslig.
     Han e nöjd & glad mellan varven med men just runt matning & mrlln typ 6-8 på kvällen e han gnällig & pipig ibland även ibalnd andra tider.

Storebror var lite lika dan & blev aldrig riktigt 100 förrän vi kunde börja slussa över till mild välling & gröt (vilket vi på läkarens rek gjorde redan ca månad 3 - 4). Det var som hans mage behövde mer fibrer att jobba med för att funka optimalt. Ångrar att jag aldrig vågade testa annna ersättning än vanlig nan med honom. Jag e nu i valet & kvalet nan HA elelr lemolac. Vad har ni för erfarenhet? Ngn med baby med liknande besvär siom blivit hjälpt?

• Svar på tråden nan HA eller semper lemolac eller...?
  • pågmamman

...ledsen för alla "kringkastade" bokstäver..... - svårt att skriva med sovande baby i knäet Baby Skrattande

• pågmamman

tack för tips alla

lilla fina jag: har ej vågat testa ngr byten alls innan då jag hoppats att det ska växa bort & e rädd att jag tillslut inte ska veta vare sig ut elelr in om jag börjar testa runt... Ofta tar det ju ngr dgr inna det verkar - & då vet man inte om det är förändringen man gjort elelr att han har "mognat" elelr om han helt enkelt har en bra dag... SUCK!

Amy27:om kamomill men får väl först testa mig igenom byta ersättning & så annars e det kanske läge...

hjalesmama: Hur gammal är storebrossan i er familj? ja verkar vara många likheter mellan våra söner skönt på sätt o vis för känns som ovanligt med barn som verkar få ont när de äter o därför inte verkar kunna äta färdigt alla ggr ellert*?. Hur mkt äter han? Min äter nog mellan 900 - 1100 ml/dygn. Har dock haft dålig koll på sistone känns som han oftare håller sig vid den nedre mängden & det borde han väl inte utan borde väl vara mer & mer ju äldre han blir?

nä bajset ser ut precis som det ska o han kräks ej så mkt. e oxå bättre vissa dgr o inte alls så alla MMÅLTIDER. usch hoppas inte reflux verkar så jobbigt att komma till rättam ed. kan det VÄXA BORT OM DET E DET*? Undrar om det inte var det storebror hade men då för 7 år sedan var det inget man pratade om gällande babysar. Han hade t o m ngr perioder då han gick ner lite i vikt - men det brydde de sig inte helelr nämnvärt om då han ju vr stor & jmf med jämnåriga vägde mycket (!). Usch jag hoppas innerligt att det inte går så långt med lillebror...

MIN KILLE E OXÅ STOR O VERKAR VILJA HA MKT MAT O VÄXER SNABBT. VÄGDE 4000 då han föddes o skulle tippa på närmare 6 kg nu - har ej vägt på snart 3 veckor men ska till bvc i morgon.  store bror vägde nästan 5 kg då han föddes - så var nog än tuffare för honom - men då han hade svårt att få i sig mängden e nog lillebror nästan i kapp hans kurva nu. tror aytt stora barns magar ej e mpgna nog för mängden de behöver. kanske därför det går bra precis i början..?.. Eller har dina barn haft problemen hela tiden? storebror kom så småningom att älska välling o har inga som helst mag bekymmer i dag o han e 7 år.

det där att han slumrar en stund o sen verkar vilja ha mer - det har jag tolkat som ont i mage?! För ger jag honom mer så suger han glatt men börjar sedan gny - att han suger glatt tolkar jag som stt han vill trösta sig inte hunger men så kan det kalrt oxå vara?! 

hur har de kommit fram till att det e reflux din kille har*? har de gjort ngr undersökningar? hur kan läkarna om han har reflux förklara att han inte alltid värkar ha ont vid måltid? o kommer inte reflux en stund efter mat? kräks han mkt? fiser mkt? Har de inte pratat om att ni ska testa ersättning som "förtjockar" innehållet i magen - har hört att det kan hjälpa mot reflux.

Hur sover föresten din kille på natten & dan?

oj blev massa frågor & mycket text igen... men "kul" med en likasinnad Flört Antar att du lider lika mycket med din lille då det kniper som jag... Gråter 

förlåt igen för hur texten ser ut - har som vanligt baby i knäet o skriver med en hand.

• pågmamman

älskarjordgubbar: Var han oxå pipig vid matning ibland? Har testat dr brown men han verkar ej gilla nappen. Vi har MAM ultivent e inte det typ samma grej? Har funderat på miniform - men står att magknip kan vara en biverkan (!) vill ju liksom inte att det ska bli sämre......

• pågmamman

älskarjordgubbar: Men kan man ge både nan HA & sempers magdroppar? För det e väl bakteriekultur även i nan HA? & tack så mkt för att du delar med dig föresten Skrattande

• pågmamman

hjallesmamma: Tack för du svarar & delar med dig Till & med åldersskillnaden på våra barn e ung samma, två killar & att båda haft/har magstrul som spädisar Solig Har du fler barn? Inte jag.

Gud vad skönt att höra att ni hittat ngt som hjälpt - hört många som varit/e nöjda med akupunktur. Min kilel skriker inte varje kväll & går oftast att avleda - tror faktiskt ¨ånga gg han e hungrig men kommer liksom inte till ro. Det gg jag lyckas mata honom då han e lite lugnare kvällstid & han äter lite större mängd - då blir han tyst & nöjd & ligger t o m & somnar själv.... Ja, man ska ig inte lägga så mycket på at försöka först & analysera de små - men de ligger liksom i min natur.... Glad Å så vill man ju så gärna hitta ngt som gör situationen för sin baby bättre... Min man håller på att bli galen ibland på alla mina försök att hitta de ultimata "lösningarna" - men sån e jag med det mesta....

Vi var & vägde sonen i dag (han blir 6 v i morgon) vägde 5.800 g - har där med gått om brossans vikt kurva - trots att det skilde nästan ett kilo på dem i födelsevikt... Så han har nog "råd" att knka lite vid matningarna ibland... Vi bestämde oxå med bvc att testa nan HA - det e ju mildare & samam märke - så bara tt byta rakt av sa hon.

• pågmamman

hjallesmamma: Föresten blir din kille hes av refluxen? Eller var storebrossan. min kille har varit hes de senaste dgrn - kan ju vra en förkylning men han verkar liksom inte förkyld i övrigr... Vet att vuxna kan bli hesa av reflux - då borde det ju kaunna vara så även med babysar...

• pågmamman

Hjallesmamma: Tycker du ska försöka... För tidigt att utvärdera MEN sonen e som förbytt - lugn, mätt, äter hela flaskan, piper inte etc etc... & kräkningarna e mindre.... Vågar ej ropa hej - men det har INTE blivit sämrte (möjligtvis första dagen!). Vi bytte i fredags natt - alltså mindre än en vecka sedan! Ååå - hoppas det hjälper er med! Men du - hans bajs blev grönaktigt & luktar ruttna ägg - så bli inte förvånad... Fast nu e jag rädd att han e förstoppad - har ej bajsat på hela dagen trots att han försökt. Men verkar ej bekymra honom så mkt..... Men det e ju min fasa - då får man det problemet istället! Pumpar lite & häller en skvätt bröstmjölk i ersättningen nu - så hopaps hoppas att det kommer ut snart!

Svar på tråden nan HA eller semper lemolac eller...?