• Anonym (matmorsan)

Vad får en 11 månaders äta?

Hejsan!
    jag har lite frågor kring maten för en 11 månaders.
    Min dotter har hittils käkat barnmatsburkar och ätit välling om kvällarna.
    Nu sedan ca. 2 veckor tillbaka har hon börjat visa intresse för det vi äter, mackor, middagen, pannkakor som storasyster äter osv.
    Hon har fått provsmaka och det går ner utan problem.
    Det jag undrar över är vad hon kan äta och vad ska jag tänka på`?
    Vad jag minns ska barn under 1 år inte dricka mjölk?
    Inte äta kryddad mat mm.? Sen något med saltintaget har jag hört p.ga. njurarna?
    Jag har ingen riktig koll och vill gärna veta lite eftersom hon nu börjar ta "nästa steg" i sin mat och det är ju inget man vill hindra utan som man vill uppmuntra. 
    Lite matfakta helt enkelt! :)

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Vad får en 11 månaders äta?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Mycket riktigt skall man undvika salt under de första året, då njurarna är under utveckling. Det kan dock vara bra att vara försiktig även senare, då vi i Sverige har en tendens att salta alldeles för mycket.
    Vad gäller mjölkprodukter bör man vara restrektiv med det, under första året, eftersom man annars riskerar att barnet får för lite järn. Kryddor däremot är generellt inga problem. Oftast gillar barn dessutom när maten smakar!

Från ett års ålder kan barnen generellt äta samma mat som resten av familjen. Man bör dock fortsatt vara försiktig med opatöriserad och rå mat, då deras magar är extra känsliga för bakterier. Det finns även en del fiskar som är mindre lämpade för barnen, pga giftigt innehåll.
    Dessutom kan det vara bra att tänka på att variera maten. För mycket fibrer kan til exempel göra barn lösa i magen, precis som för mycket mjölkprodukter kan göra barn hårda i magen.

På livsmedelsverkets hemsida kan du läsa mer om tallriskmodellen, hur mycket salt som rekommenderas, vilka fiskar man bör undvika och så vidare.

Smaklig måltid!

Mvh Christine

Svar på tråden Vad får en 11 månaders äta?