• Anonym (tjejen)

mitt underliv har torkat så det svider

Hjälp vad ska jag göra.. mitt underliv känns torkat..typ blygläpparna klibbar ihop med varanda.. testat pevaryl men funkar inte. Testat lactal men det svider så mycke så inte kunnat använda det då..

Det kliar ibland, vita flytningar som blir gula i trosan..flytningarna torkar och blir som klumpar..

Det känns så torrt ibland så det börja bränna mellan benen just vid öppningen.. fins det ingen salva som hjälper?

• Svar på tråden mitt underliv har torkat så det svider
  • Neko

Du borde nog gå till gyn och kolla upp. Men sätt olivolja/barnolja där så länge och smörj in ofta. Det mesta blir lite bättre av det =)

• Anonym

hade samma problem under min graviditet dock, sen försvann det men jag kunde inte ha barnolja det gjorde saken ännu värre då det börja svida istället..

• Anonym

Låter som att du ABSOLUT ska gå och kolla dig hos doktorn. Du kan behöva behandlas med något. Kanske en penicillinkur eller liknande.

Har du testat dig på sistone för könssjukdomar? Om inte kan det vara ett tips....

• semlorna

Snälla, behandla dig inte med sånna slavor hur som helst! Svampsalvor kan göra mycket skada om du har känsliga slemhinnor. Boka tid hos gyn istället.

• Josan123

jag har blivit rekommendad inotynol, är egentligen till för röda stjärtar på små barn men den funkar verkligen på oss vuxna oxå. Den innehåller zink och det är lungnade.

• Anonym (tips)

du, jag har ett supertips som fungerar skitbra för mig!
    har jättelänge haft problem med underlivet, varit supertorr osv.
    Sen fick jag ett tips från barnmorskan om en kräm som heter Locobase Repair (specialkräm för mycket torr hud).
    Den finns att köpa på apoteket!

prova den, du måste!

• HäckHäxan
    Anonym (tips) skrev 2011-05-18 23:42:59 följande:
    du, jag har ett supertips som fungerar skitbra för mig!
    har jättelänge haft problem med underlivet, varit supertorr osv.
    Sen fick jag ett tips från barnmorskan om en kräm som heter Locobase Repair (specialkräm för mycket torr hud).
    Den finns att köpa på apoteket!

prova den, du måste!
    Salvan är bra, men den hjälper ju inte om man har en känssjukdom...

Dock är den helt oslagbar på att hjälpa tatueringar att läka snabbt och fint
    Waiting for the right man, meanwhile, having a great time with the wrong ones!
  • Anonym

Jag ser två alternativ:

1, Gör en gynundersökning (säkrast) och så får du veta där vad du ska göra.
    2, Köp salva för underlivet, finns många olika att välja mellan på apoteket.

Själv så har jag nu under graviditeten lätt för att bli super torr där nere efter bad. Det kliar, svider och det kommer flytningar och jag kunde knappt ha trosor på mig när det blev så där.
    Först så trodde jag att det var svamp, men jag har hört att det inte ska vara så bra att behandla om det inte är så, (och jag kände att jag inte kunde vänta på gyn tid), så jag ville prova någon annan lösning först.
    Då köpte jag Apotek Hjärtats Intimcreme, som är oparfymerad och extra mild. Och den funkar jätte bra för mig, smörjer mig alltid efter bad och dusch. Den är väldigt skön att smörja på när det är torrt och kliar, för då lindrar den och det torra försvinner rätt snabbt.
    - Så den rekomenderar jag verkligen, men även att du kontaktar gyn om det inte blir bättre!
    Lycka till!

• Torelia

Jag skulle också rekommendera ett besök hos gyn, men i väntan på det så kan du köpa jordnötsolja på Apoteket och smörja med. Det brukar lindra och vara ganska skönt.

• Anonym (samma här)

vad bra att jag inte var ensam :), det är fruktansvärt jobbigt. gå omkring med en torr mutta, hahaha ursäkta ordet men herregud vad det kliar. har aldrig haft klåda, fick detta i samband med att jag använt tamponger. köpte apotekets och det var nog orsaken, man ska nog lufta underlivet och att använda binda är nog det bästa för mig. har använt natusan babyolja och det har hjälpt mycket, nu ska jag se efter mensen om den fortfarande är torr och gör ont, kliar. testa natusan babyolja den ska vara bra, om inte får du gå till gyn.

• Anonym

Först av allt kan du ju göra allt för att underlätta:

* Byt trosor ofta

*ALDRIG använda trosskydd eller binda om du verkligen verkligen inte behöver det.

*Sov naken

*är du bara hemma kan du vara utan trosor och bara gå i kjol

*Skippa tajta jeans, strumpbyxor och åtsittande kläder - ha så luftigt kring underlivet som möjligt.

* INGEN TVÅL!  - Man har inte tvål i underlivet. Punkt.   Duscha med ljummet vatten , använd lite barnolja eller olivolja om du vill ha något att "tvätta" med.

*skippa string

*skippa konstiga material, ingen spets, ingen lycra, inga konstigheter - bara ren bomull i trosorna.

Svar på tråden mitt underliv har torkat så det svider