• Indigobarn

Muslimskt bröllop! Vad ska jag ha på mig?

Min syster ska gifta sig i Turkiet och dom ska ha ett muslimskt bröllop och nu undrar jag vad som är lämpligt att ha på sig? Hon säger att jag får ha vad jag vill, men jag vill ju ta seden dit jag kommer och visa respekt för alla släktingar på hennes mans sida.

Så vad ska man ha på sig? Förslag?

• Svar på tråden Muslimskt bröllop! Vad ska jag ha på mig?
  • Familjeliivsfinastenick
    Indigobarn skrev 2011-05-18 21:07:08 följande:
    Min syster ska gifta sig i Turkiet och dom ska ha ett muslimskt bröllop och nu undrar jag vad som är lämpligt att ha på sig? Hon säger att jag får ha vad jag vill, men jag vill ju ta seden dit jag kommer och visa respekt för alla släktingar på hennes mans sida.

Så vad ska man ha på sig? Förslag?
    Mitt tips är lyssna på din syster hon vet nog vad som gäller i den släkten/bekantskapskretsen. I turkiet varierar det stort och många är väldigt sekulariserade.
  • Jäjd
    Familjeliivsfinastenick skrev 2011-05-18 21:08:33 följande:
    Mitt tips är lyssna på din syster hon vet nog vad som gäller i den släkten/bekantskapskretsen. I turkiet varierar det stort och många är väldigt sekulariserade.
    Just det. Det kan ju röra sig om precis vad som helst i det landet, mig veterligen.

Men rent allmänt TS, är det ju sällan poppis med avslöjande plagg så du kan ju ta det säkra före det osäkra och skippa tuttejpen etc och helt enkelt ha nåt annat.
  • Fattosh

Det berr på om dem är trogna och heliga muslimer ellor inte.

Men om dem är det så gäller det att täcka huden Nåt som är inte för uringat och dem gillar inte när kvinnor visar armarna så bäst med nåt som går till armbågen el helt neråt. sen benen ska vara täckta en hel del med...

Om dem är inte så heliga av sig ta vad fan du vill =)

• Indigobarn
    Familjeliivsfinastenick skrev 2011-05-18 21:08:33 följande:
    Hon vet själv inte säger hon! Hon är världens snällaste människa, så hon vill inte tvinga ngn att vara klädd på ett visst sätt. Själv bär hon slöja...vilket jag tänkta skippa dock. Kanske sjal löst över håret...ja, jag tänkte kanske bara se om det fanns ngn som hade ngt snyggt förslag, där man kan känna sig lite bekväm utan att sticka ut för mycket (piercingarna tänkte jag inte ta ut)...
  • Jäjd
    Fattosh skrev 2011-05-18 21:13:27 följande:

Men om dem är det så gäller det att täcka huden Nåt som är inte för uringat och dem gillar inte när kvinnor visar armarna så bäst med nåt som går till armbågen el helt neråt. sen benen ska vara täckta en hel del med...

Hur är man en helig muslim?
  • Indigobarn
    Jäjd skrev 2011-05-18 21:10:12 följande:
    Just det. Det kan ju röra sig om precis vad som helst i det landet, mig veterligen.

Men rent allmänt TS, är det ju sällan poppis med avslöjande plagg så du kan ju ta det säkra före det osäkra och skippa tuttejpen etc och helt enkelt ha nåt annat.

Tack för tipsen! Tänkte mig lite lager på lager faktiskt och en sjal köst över håret som man kan ta av lätt...
    Öppna skor? Sandaletter, eller borde det vara täckt där också?

Min syster är väldigt täckt...men jag har aldrig träffat släktingarna.
  • Jäjd
    Indigobarn skrev 2011-05-18 21:17:03 följande:

Tack för tipsen! Tänkte mig lite lager på lager faktiskt och en sjal köst över håret som man kan ta av lätt...
    Öppna skor? Sandaletter, eller borde det vara täckt där också?

Min syster är väldigt täckt...men jag har aldrig träffat släktingarna.
    Har aldrig stött på varken någon muslim eller nån information som skulle antyda att fötter vore haram att visa

Fast jag tycker ni båda ska klä er precis som ni vill. Det får de ju tåla.
  • Luullis

Vi var på en muslimskt bröllop för två år sedan(min man är muslim och det var hans kusin eller något) och då var tjejerna och killarna på olika ställen, alltså kunde jag(och alla andra kvinnor där) ha på oss exakt vad vi ville. Sen hade man något mer "anständigt" på väg dit och på väg hem, typ en tunn jacka eller så.

Fråga hur det ska gå till! Och fråga hur släkten är och så...

• Croft

Ja fråga om det är separat fest för kvinnor och män. Sedan gäller det nog att köra med mycket bling i vilket fall. Du representerar ju brudens familj så det gäller att klä upp sig! Aftonklänning med en silkessjal över axlarna och eleganta accessoarer, tjusigt hår och make-up.

• Indigobarn
    Jäjd skrev 2011-05-18 21:18:24 följande:
    Har aldrig stött på varken någon muslim eller nån information som skulle antyda att fötter vore haram att visa

Fast jag tycker ni båda ska klä er precis som ni vill. Det får de ju tåla.
    Min syster är så nogrann med att inte visa hud på fötterna heller, df frågan.
    Croft skrev 2011-05-18 21:27:50 följande:
    Ja fråga om det är separat fest för kvinnor och män. Sedan gäller det nog att köra med mycket bling i vilket fall. Du representerar ju brudens familj så det gäller att klä upp sig! Aftonklänning med en silkessjal över axlarna och eleganta accessoarer, tjusigt hår och make-up.
    Ja, just det, vi representerar brudens familj, så bling-bling kan jag lätt ställa upp på!
    Jag ska höra med min syster om hur upplägget kommer vara....hon vet inte så mycket själv eftersom det är släkten som anordnar bröllopet.
    Det ska iaf bli roligt att se henne gifta sig och spännande.
  • Jäjd
    Indigobarn skrev 2011-05-18 21:45:22 följande:
    Min syster är så nogrann med att inte visa hud på fötterna heller, df frågan.
    Croft skrev 2011-05-18 21:27:50 följande:
    Är din syster månne konverterad svensk muslim?
  • Indigobarn
    Jäjd skrev 2011-05-18 21:50:23 följande:
    Är din syster månne konverterad svensk muslim?
    Japp!
Svar på tråden Muslimskt bröllop! Vad ska jag ha på mig?