• Baby Belle

Piper om lungorna?

Min lille älskling är lite förkyld (inte så mkt, bara lite snorig och hostar ibland). Han äter bra och sover bra och verkar nöjd.

Men han är väldigt "rosslig", när han är glad och ligger och sparkar låter han jätterosslig, men det låter inte när han sover...

Ibland har jag även hört att det typ piper om lungorna när han andas, hördes lite när han satt i mitt knä. Då la jag han ner och la örat mot bröstkorgen och då hördes det jättetydligt...

Blev lite orolig och ringde sjukvårdsupplysningen, men hon tyckte inte att jag skulle vara orolig så länge han äter bra och inte har nån feber och så...

Men man kan ju inte låta bli att va lite orolig, det kan väl inte va så bra att det piper om lungorna?

Nån som har erfarenhet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-10 23:45:55:
    Glömde skriva att han är 4,5 månader gammal

• Svar på tråden Piper om lungorna?
  • Vill Bli Tre

Min lille har haft så sen han va 3månader.. han har förkylningsastma... och får medicin.. tycker du ska kolla upp det där! de är jobbigt för dem o andas

• Baby Belle

Oki, Tack för ditt svar. Vad tycker du man ska göra då? Bvc visste inte varför han va rosslig och sa bara att jag kolla upp det om det blev värre lr om han börja må dåligt (det va innan jag hörde pipet från lungorna)

Och på sjukvårdsupplysningen sa hon att hon trodde det berodde på förkylningen och att det inte va någon fara så länge han åt bra och inte hade nån feber...

Kan man bara åka in till akuten så dom undersöker han eller?

Vad innebär förkylningsastma? Hur gammal är din son?

• Ankmor

jag tycker också att du skall kolla upp det där. min tös ven också i luftrören när hon var såpass liten, det visade sig vara förhöjt RS-virus och begynnande barnastma. som tur var fick hon bara en liten "släng" av det fram tills hon var 1 år... vill inte vara pesimist, men kolla upp det!! onödigt att lillen skall lida i onödan.

• Baby Belle

Men ska jag åka in till akuten med honom?

• Ankmor

Nej, inte om han inte är allmänt påverkad av det. Är han som vanligt men rosslar och piper kan du nog lugnt vänta till på måndag när BVC öppnar och ta honom dit så att de får lyssna på honom.

• Vill Bli Tre

Vid förkylningsastma är det ingen feber eller likande.. de är vanlig förkylning plus ettt helvete för dem att handas

min kompis dotter har förkylningsastma... hon sa direkt att jag skulle åka till den barnspeciallist där hon gick med sin dotter... läkaren tyckte de pep o rossla i halsen..
    så han fick först flytande bricanyl.. vilket inte hjälpte alls.. då fick vi en nubenette (stavning) och airomir.. (typ bricanyl men med inhalator) de hjälpte inte heller så då fick han kortisonet pulmicort oxå..

det hjälper.. men de är hemskt att ge.. han bli hysterisk!

han är blir 11månader om några dagar... han mådde rätt bra under sommaren men nu i höst är det jobbigt igen!! tycker så synd om honom!

ni har ingen barnspeciallist där du bor?

• Baby Belle

oki, ja jag ringer dit på måndag...
    Men om det skulle va RS-virus borde han väl bli dålig oxå?

• LadyMarmalade

för mig som mamma till astma barn så är man skadad

Lyssnar alltid på ryggen (andningen) efter pip om de rosslar mkt...

Om han rosslar, låter slemmig i halsen/lungorna och piper så hade jag åkt in...om inte ikväll så åtminstone imorgon

Men hade nog rådgjort ordentligt med sjukvårdsupplysningen först...och om de ansåg att jag kunde vänta till imorgon hade jag gjort det men haft barnet nära...

Det är ju inte ett akut astma anfall utan isåfall förkylningsutlöst och de brukar vara lindrigare men är nog så jobbiga ändå för barnet...

Rå lök under sängen brukar lösa slemmet...men räkna med att det kommer ut så lägg tjocka handukar över kudde och övre delen av sängen annars blir det mkt tvätt...

Om du åker in så fråga om de inte kan skriva ut ventoline...löser, öppnar luftvägarna och gör det lättare för barnet att slappna av...funkar även som hostdämpande...

• Baby Belle

Vill bli tre: Vet inte, men nånstans finns det säkert.. bor söder om sthlm...
    Fast han har iof inte alls svårt att andas och verkar inte alls besvärad, det är bara det att det låter ibland

• LadyMarmalade

du kan oxå höja huvudänden av sängen...då lättar andningen...

om det är RS så kommer han att bli sämre och sämre...så det missar man inte...

Svar på tråden Piper om lungorna?