• Baby Belle

Piper om lungorna?

Min lille älskling är lite förkyld (inte så mkt, bara lite snorig och hostar ibland). Han äter bra och sover bra och verkar nöjd.

Men han är väldigt "rosslig", när han är glad och ligger och sparkar låter han jätterosslig, men det låter inte när han sover...

Ibland har jag även hört att det typ piper om lungorna när han andas, hördes lite när han satt i mitt knä. Då la jag han ner och la örat mot bröstkorgen och då hördes det jättetydligt...

Blev lite orolig och ringde sjukvårdsupplysningen, men hon tyckte inte att jag skulle vara orolig så länge han äter bra och inte har nån feber och så...

Men man kan ju inte låta bli att va lite orolig, det kan väl inte va så bra att det piper om lungorna?

Nån som har erfarenhet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-10 23:45:55:
    Glömde skriva att han är 4,5 månader gammal

• Svar på tråden Piper om lungorna?
  • Vill Bli Tre

baby belle: hmm.. vi bor väster om sthlm.. men dit får ju inte du åka

börjar han få riktigt svårt att andas..och rosslar mkt.. åk in! skit i va dom säger..

2kompisar har fått åka med sina kids och barnen fått andas i inhalatorer på sjukhuset halva natten

• Vill Bli Tre

RÅ LÖK?? husmors tips?

• LadyMarmalade

erfarenhet

läste det nån vända när jag krånglade med stor och läste naturmedicin

funkar jättebra...

finns inte mkt som inte är löst efter en natt med rå lök i klyftor under sängen

luktar vedervärdigt men är grymt effektivt...inga biverkningar förutom massa tvätt om man inte täcker med handdukar

• Baby Belle

LadyMarmalade:Tack, får väl ringa till sjukvårduppl. imorn igen kanske.

• LadyMarmalade

mm...ha koll bara och känner du dig det minsta orolig så åk in....hellre en gång för mkt än en gång för lite....

• Baby Belle

Tack allihopa! Nu måste jag gå och försöka sova lite... Kram

• LadyMarmalade

kram och skriv gärna och tala om hur det går för er

• MissLilo

Min dotter har likadant....och har haft det sen hon var 9½ månad.....och hon blev 1 igår.
    Hon rosslar, spyr och är slemmig i halsen som bara den.

Vet inte hur måånga gånger jag gått till läkaren, tjattat, bvc och även akuten en gågn (fick vänta 7 timmar på akuten).....men de säger bara att det är en envis förkylning utan att göra en grundlig förkylning. vc tar bara blodprov,lyssnar snabbt på lungorna( typ 2 sekunder), kolar öron och mandlarna. Sen skickar han ut en *muttrar*
    Hon har iaf fått ventolin för 2 veckor sen efter att läkaren var mindre glad över att se mig igen. Är tydligen astma medicibn....hjälper lite...men inte fullt ut.

Så på måndag ska jag ringa närsjukhuset och be att få träffa barnläkaren.....eller kräva.
    Ska kräva tt de tar allergiprov(har mögel i lägenheten och husdjur) på mögel, damm och husdjur, samt kollar om det är astma/kikhosta eller rs viruset.

Grå under snar av sömnbriist. Bara en tittar på en 1 sekund för länge, får en att vilja strypa perosnne av ren ilsak och frustration. Är arg på allt o alla nu pga av att ingen hjälper min dotter att kunn anadas bra och problemfritt. Höll på att hoppa på en unge p 8 år idag för att hon hppade mellan vagnen och en kyldisk, förra veckan skrek jag åt en liak gammal pojke för att han inte hörde mig första gången då jag bad honom att flyta på sig.

Men var en pain-in -the ass!!! Du måste få svar på varför!!!

• LadyMarmalade

Misslilo:

Be bvc om remiss till barnmottagningen på närmaste sjukhus så de kan göra förkylsningsastma test och allergitester....

så där ska man inte ha det

Har väl tur som är uppväxt med astma och allergier och därför kan propsa på undersökning och får mer gehör för att de vet att jag har erfarenhet av det....

båda mina pojkar har haft förkylningsastma men flickorna har klarat sig.....

typiska tecken är förkylningar som inte ger sig, långdragen hosta, täta infektioner osv...

och så som du beskriver rosslingar, massor med slem som kräks upp och tung andning...
    pip i bröstet ibland men inte alltid...

• kristallen

Så som ni beskriver förkylningsastma, är precis sån som min är nu!!! Fast det har hållt på i två veckor ca. Men han har varit förkyld i typ två månader eller nåt sånt. Och för ca två veckor sen så började han och rossla och hostar lite. Fast det är lite konstigt för på natten låter han inget alls. Fick desentol till han när vi var nere förra veckan på vc, så det kanse funkar lite. Får se nu nästa vecka hur han låter.

• Baby Belle

Kristallen:
    Min son låter heller inget alls när han sover,
    "rosslet" hörs mest när han är lite ivrig typ.

• kristallen

Baby Belle-På min så börjar det rossla så fort han börjar och krypa.
    Men han börjar och låta lite bättre nu, har kört desentol regelbundet hela helgen. Så nu hoppas ja det går över!
    Har du varit hos nån läkare med han?
    Kanse idag ?

• MissLilo

LadyMarmalade - har fått ett nummer till närsjukhuset nu, av bvc. Hon förstår väl allvaret då hon bara väger dubbelt då mycket som när hon föddes ist för tredubbla. Och att förkylningen inte ger med sig. Så imorrn ska jag ringa ditt.

• LadyMarmalade

misslilo:
    vad skönt för er

känns alltid bättre när man vet

jag har hivat iväg gubben efter mer astmamed till alex...vill inte ge sig den här gången

• Baby Belle

Lägesrapport:
    Va på bvc idag och hon skulle fixa tid hos barnläkaren nästa vecka.
    Har inte hört nåt mer "pip" från lungorna iallafall, men han e ju fortfarande rosslig. Och har varit lite småförkyld i typ 3 veckor nu!!
    Och i kräkset e det ofta slem också (ser typ ut som snor).

Misslilo: Ringde du till närsjukhuset idag? Fått nåt svar?

• MissLilo

Baby Belly - ja, ska få komma till en barnläkare imorrn.

• Baby Belle

Misslilo: Vad bra! Hoppas du får nåt svar och att det inte är nåt allvarligt.
    Lycka till!

• Ankmor

Hur mår era telingar idag då?

• Ankmor

Baby Belle; Hur gick det hos läkaren? Var det ok med lillkillen?

Svar på tråden Piper om lungorna?