• Saga33

    Oförklarligt barnlösa-vi gör statistik själva!

    Hej, Jag skulle vilja göra en undersökning bland oss oförklarligt barnlösa, för att se om vi kan hitta gemensamma nämnare och sen tänkte jag göra statistik om vi blir många Det är ju garanterat inte oförklarligt, det görs alldeles för lite kontroller. Om ni kommer på ngn ytterligare relevant fråga, så lägg till! Fyll i frågorna nedan- jag börjar; 1. Har du ätit p-piller Svar: ja 2. Om ja, hur länge? Svar: 10 år 3. Om ja, vilket p-piller? Svar: trinordiol 4. Har du spottings (små blödningar innan mens eller vid andra tidpunkter i menscykeln) Svar: ja 5. Om ja, när och hur? Svar: 3-5 dagar innan mens sätter igång 6. Har ni gjort insemination eller ivf, hur många ggr och resultat? Svar: 2 insemination, 2 ivf och 1 FET- negativt 7. Om ivf: Hur många ägg har ni fått samt kvalitet? Svar: 3 resp 6, alla befruktade, 1a ggn 2 ok andra dagen(5 resp 6 celligt) 2:a ggn 3 st 4-celliga ok andra dagen 9. Har du någonsin varit gravid? Svar: gravtest innan BIM lite positivt 2 ggr, sen mens 10. Har du haft bakteriell vaginos/infektion eller återkommande besvär som flytningar, lukt eller sveda Svar: ja, fast mycket lite, lukt efter samlag och mens vid några tillfällen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-19 21:33
    Extra frågor:
    11. Hur lång menscykel har du?
    Svar: 23-24 dagar
    12. Om du ätit p-piller har menscykeln förändrats ngt sedan du slutade?
    Svar: Ja, kortare
    13. Har du haft för låg eller låg produktion av sköldkörtelhormon?
    Svar: Nej
    14. Har du några immunologiska problem eller allergi, utslag etc?
    Svar: Nej
    15. Har du gluten intorlerans/allergi?
    Svar: Nej

  • Svar på tråden Oförklarligt barnlösa-vi gör statistik själva!
  • Hjärtefröjd

    1. Har du ätit p-piller Svar: Nej
    2. Om ja, hur länge? Svar: -
    3. Om ja, vilket p-piller? Svar: -
    4. Har du spottings (små blödningar innan mens eller vid andra tidpunkter i menscykeln) Svar: Nej
    5. Om ja, när och hur? Svar: -
    6. Har ni gjort insemination eller ivf, hur många ggr och resultat? Svar: 14 insemination (under 6 månader) , 1 IVF (ET 19/5, TD i början av maj)
    7. Om ivf: Hur många ägg har ni fått samt kvalitet? Svar: 16 ägg, 11 befruktade (vet ännu inte kvaliteten)
    9. Har du någonsin varit gravid? Svar: Ja, 2 ggr, MF i vecka 6 pch 7
    10. Har du haft bakteriell vaginos/infektion eller återkommande besvär som flytningar, lukt eller sveda Svar: Nej

  • mjukis

    1. Ja
    2. Ca 5 år
    3. Dezolett
    4. Nej
    5. -
    6. Ivf 3ggr för 8 år sedan, insem. 1 gång 2011
    7. 9, 12 ägg, toppkvalitè sa dom.
    9. Ja, 20 år sedan
    10. Ibland flytningar

    Tycker det är ett bra initiativ av dig att göra detta, kanske vi kan se något samband.

  • Zinfandel

    1. Har du ätit p-piller Svar: Ja
    2. Om ja, hur länge? Svar: 10 år sen p-spruta i 7 år
    3. Om ja, vilket p-piller? Svar: Desolett
    4. Har du spottings (små blödningar innan mens eller vid andra tidpunkter i menscykeln) Svar: Nej 
    5. Om ja, när och hur? Svar: -
    6. Har ni gjort insemination eller ivf, hur många ggr och resultat? Svar: 2 ET & 1 FET, ruvar nu
    7. Om ivf: Hur många ägg har ni fått samt kvalitet? Svar: 9, 9, och 8, bra kvalité
    9. Har du någonsin varit gravid? Svar: Nej men svagplussade sist
    10. Har du haft bakteriell vaginos/infektion eller återkommande besvär som flytningar, lukt eller sveda Svar: Nej

    Ta gärna med en fråga om sköldkörtelproblematik eller andra immunologiska sjukdomar eftersom det verkar vara problemet för många!

  • Saga33

    Zifandel: bra ide! Jag ska göra tillägg och även ta med en fråga om missfall...

  • Annelie 76

    1. Har du ätit p-piller Svar: ja
    2. Om ja, hur länge? Svar: 10 år (tror jag). Har varit utan preventivmedel i 8-10år.
    3. Om ja, vilket p-piller? Svar: Flera olika, kommer inte ihåg sorterna. Bäst funkade såna som hade samma dos hormoner i varje piller 
    4. Har du spottings (små blödningar innan mens eller vid andra tidpunkter i menscykeln) Svar: ja
    5. Om ja, när och hur? Svar: 1-3 dagar innan mens sätter igång
    6. Har ni gjort insemination eller ivf, hur många ggr och resultat? Svar: 2 ivf och 1 FET- negativt
    7. Om ivf: Hur många ägg har ni fått samt kvalitet? Svar: Kommer inte ihåg men ganska många, mer än 5 mindre än 10.
    9. Har du någonsin varit gravid? Svar: Ja. Första gången var det ett utomkvedshavandeskap och nu är jag i vecka 22.
    10. Har du haft bakteriell vaginos/infektion eller återkommande besvär som flytningar, lukt eller sveda Svar: Ja, ofta. Har vulva vestibulit som troligtvis kommer av återkommande svamp infektioner och bakteriell vaginos.

    Jag har problem med sköldkörteln (Hashimoto tyreoidit) och har blivit behandlad för det länge, säkert 15år nu. Hade först ingen medicin, sen Levaxin. När jag utreddes för infertilitet och gjorde IVF hade jag Levaxin men jag blev inte gravid. Jag har inte ens haft ett missfall.

    För två år sedan fick jag efter en massa bråk äntligen naturliga sköldkörtelhormoner i form av torkad grissköldkörtel (Armour Thyroid). Två månader senare var jag gravid! Tyvärr utomkvedshavandeskap. Det blev strul med tillgången på medicin och jag bytte sort och blev helt infertil igen.

    I december bytte jag tillbaka till Armour och en månad senare var jag gravid igen. Denna gång på rätt ställe och nu är jag som sagt i vecka 22 och allt ser bra ut hittills.

    Jag är alltså helt infertil med Levaxin, Levaxin + Liothyronin och alla andra naturliga sköldkörtelmediciner än Armour TROTS att jag har normala värden när de mäter. Ändå hävdar läkare att Levaxin är den enda medicinen som behövs. Inte ens fertilitetsmottagningen var intresserad av mina hormoner, de var bara intresserade av att jag skulle göra IVF (ger väl dem mer pengar).

  • Saga33

    Annelie: fasen vad dåligt att du har fått lida helt i onödan!!! Men ett jättegrattis till graviditeten!!
    Jag har fått hem läroböcker ang ivf och fertilitet, samt artiklar och nu tänker jag läsa på så att jag vet lika mycket som läkarna. All ignorans och ointresse att ta reda på orsaker gör att man känner sig tvungen. Jag har fina ägg och inget annat identifierat problem, men om det är implantationen av ägget som är störd, så hjälper det inte hur många ivfer jag utsätter min kropp för.

  • niotillfem

    Jag hänger gärna på. Vi har försökt i drygt ett år och gjorde nyss en fertilitetsutredning som visade att allt är tiptop. Är inte helt hundra på vilka prover som togs och överväger att gå och kolla mina sköldkörtelvärden, eftersom jag inte tror att de kollade det. Här kommer mina svar:

    1. Har du ätit p-piller? Svar: Ja
    2. Om ja, hur länge? Svar: 6 år, slutade dock 2 år innan vi började försöka få barn
    3. Om ja, vilket p-piller? Svar: Meliane i tre år, sedan Yasmin i tre år
    4. Har du spottings (små blödningar innan mens eller vid andra tidpunkter i menscykeln)? Svar: Nej
    5. Om ja, när och hur?
    6. Har ni gjort insemination eller ivf, hur många ggr och resultat? Svar: Nej, men planerar att göra ivf till hösten om jag inte lyckats bli gravid spontant innan dess
    7. Om ivf: Hur många ägg har ni fått samt kvalitet? Svar: se ovan
    9. Har du någonsin varit gravid? Svar: Nej
    10. Har du haft bakteriell vaginos/infektion eller återkommande besvär som flytningar, lukt eller sveda? Svar: Nej

  • mumwannaB

    1. Har du ätit p-piller Svar: ja
    2. Om ja, hur länge? Svar: 11 år
    3. Om ja, vilket p-piller? Svar: Kommer inte ihåg namnen men det är ingen av de sorterna som finns i tidigare svar i tråden 
    4. Har du spottings Svar: ja
    5. Om ja, när och hur? Svar: ca 2 dagar innan mens sätter igång
    6. Har ni gjort insemination eller ivf, hur många ggr och resultat? Svar: Nej, väntar på insemination
    7. Om ivf: Hur många ägg har ni fått samt kvalitet? Svar: -
    9. Har du någonsin varit gravid? Svar: Nej
    10. Har du haft bakteriell vaginos/infektion eller återkommande besvär som flytningar, lukt eller sveda Svar: Inte vad jag vet
    11. Hur lång menscykel har du? Svar: 26 dagar
    12. Om du ätit p-piller har menscykeln förändrats ngt sedan du slutade? Svar: Ja, kortare
    13. Har du haft för låg eller låg produktion av sköldkörtelhormon? Svar: Ja
    14. Har du några immunologiska problem eller allergi, utslag etc? Svar: Nej
    15. Har du gluten intorlerans/allergi? Svar: Nej

Svar på tråden Oförklarligt barnlösa-vi gör statistik själva!