iser skrev 2011-05-19 11:33:09 följande:
Nä, det är klart. Jag skulle inte våga låta henne cykla vid trafik vågar. Jag vågar knappt låta henne gå vid mer trafikerade vägar bara för att hon skulle kunna springa ut på vägen på två sekunder. När börjar barn först att bilar är farliga egentligen? min dotter verkar inte förstå det iallafall.
Tror det handlar en hel del om innötning. Min äldsta är 3½ år och förstår.....beror ju på vad man lägger i begreppet förstår......så till vida att han inte (om han inte leker, är uppjagad eller distraherad) vimsar ut i gatan. han säger också till att vi ska akta oss för bilar och tittar sig för när vi ska över gator etc. Lillebror som är 2 år har slutat att vimsa ut i vägen hela tiden och har begripit att man ska gå på trottoarer. Tittar också efter bilar och att vi ska akta oss men det är mer ostrukturerat om man säger så....han kan lika väl knata ut rätt framför en bil.
Vi tränar mycket för vi använder inte vagn så jag går med dem båda vart vi än ska mer eller mindre. Ibland när jag inte riktigt orkar så får lillebror åka i bärsele på ryggen. Gick bra att cykla med lillebror idag. han höll sig på trottoarerna och såg till att svänga tillbaka om han var på väg ut. När det kommer att gå fortare vilket nog är ganska snart så vet jag inte riktigt hur vi ska göra.......undvika all trafik kanske

. Blir storebror också intresserad så blir det ju ohållbart....kan ju inte ha en cyklande 2- och 3-åring......vi får ta det som det kommer

.