• iser

Trehjuling till liten tvååring.

Hej.

Jag behöver lite tips av er. Min dotter har snart födelsedag och jag vill ge henne en trehjuling. Jag tänker inte att hon ska kunna cykla på den utan kanske mer skjuta fart med fötterna sen vore det bra med stång så vi föräldrar kan ge fart. Rekommenderar ni någon speciell sort eller märke?

(Helst vill jag inte köpa en rosa plastig sak.)

• Svar på tråden Trehjuling till liten tvååring.
  • Hansi

Vi köpte en gul/röd trehjuling, väldigt enkel med flak på "barnens hus". Den har en sån stång man kan skjuta på med. Tror märket hette Kettler.

• HippYgirl

Köp en spring cykel, jätte bra balansträning. Min 2 åring har en 12 tummare med stödhjul, går jättebra de me

• sirisdotter
    HippYgirl skrev 2011-05-19 10:32:00 följande:
    Köp en spring cykel, jätte bra balansträning. Min 2 åring har en 12 tummare med stödhjul, går jättebra de me
    När jag och vännerna hade småbarn varnades det för stödhjul.   Och en incident blev lite otäck;  väninnans pojke trampade iväg med farlig fart ut i trafiken -  från Hagaparken,  där vi var med barnen.

Inga varningar nu för tiden?
  • iser
    Hansi skrev 2011-05-19 10:29:15 följande:
    Vi köpte en gul/röd trehjuling, väldigt enkel med flak på "barnens hus". Den har en sån stång man kan skjuta på med. Tror märket hette Kettler.
    Jag tror att jag vet vilken du menar. Funderar på en sån. Är den låg så att en kort unge får ner fötterna i marken?
  • iser
    HippYgirl skrev 2011-05-19 10:32:00 följande:
    vad har du för märke på den? Springcykel funderar jag också på.
  • iser
    sirisdotter skrev 2011-05-19 10:40:15 följande:
    När jag och vännerna hade småbarn varnades det för stödhjul.   Och en incident blev lite otäck;  väninnans pojke trampade iväg med farlig fart ut i trafiken -  från Hagaparken,  där vi var med barnen.

Huva, otäckt!
    Men varför är stödhjul i sig inte bra? För att  kan ta sig fram för fort?
  • sirisdotter
    iser skrev 2011-05-19 11:16:41 följande:
    Huva, otäckt!
    Men varför är stödhjul i sig inte bra? För att  kan ta sig fram för fort?
    Ja -  och trafikmognaden är knappast så välutvecklad i tvåårsåldern...    Utan stödhjul går det knappast undan på samma sätt!
  • Flickan och kråkan

Har en nybliven 2-åring som fick en springcykel i födelsedagspresent. Vi har inte långa barn . Vi var ute på vår första cykeltur idag och han har redan börjat hitta balansen så att han åker lite. kanonkul . Vi ska ut och cykla mer efter han har sovit. Ska se om vi kan locka med storebror också som också har en men som inte har något direkt cykelintresse .

Till yngsta har vi en Puky LR M, som är lagom från det att barnet är 85 cm.

http://www.puky.net/homepage/produkte/laufraeder/uebersicht.htm

• iser
    sirisdotter skrev 2011-05-19 11:21:22 följande:
    Ja -  och trafikmognaden är knappast så välutvecklad i tvåårsåldern...    Utan stödhjul går det knappast undan på samma sätt!
    Nä, det är klart. Jag skulle inte våga låta henne cykla vid trafik vågar. Jag vågar knappt låta henne gå vid mer trafikerade vägar bara för att hon skulle kunna springa ut på vägen på två sekunder. När börjar barn först att bilar är farliga egentligen? min dotter verkar inte förstå det iallafall.
  • iser
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-19 11:29:29 följande:
    Har en nybliven 2-åring som fick en springcykel i födelsedagspresent. Vi har inte långa barn . Vi var ute på vår första cykeltur idag och han har redan börjat hitta balansen så att han åker lite. kanonkul . Vi ska ut och cykla mer efter han har sovit. Ska se om vi kan locka med storebror också som också har en men som inte har något direkt cykelintresse .

Till yngsta har vi en Puky LR M, som är lagom från det att barnet är 85 cm.

www.puky.net/homepage/produkte/laufraeder/ueb...
    tackar för tipset!
  • Flickan och kråkan
    iser skrev 2011-05-19 11:33:09 följande:
    Nä, det är klart. Jag skulle inte våga låta henne cykla vid trafik vågar. Jag vågar knappt låta henne gå vid mer trafikerade vägar bara för att hon skulle kunna springa ut på vägen på två sekunder. När börjar barn först att bilar är farliga egentligen? min dotter verkar inte förstå det iallafall.
    Tror det handlar en hel del om innötning. Min äldsta är 3½ år och förstår.....beror ju på vad man lägger i begreppet förstår......så till vida att han inte (om han inte leker, är uppjagad eller distraherad) vimsar ut i gatan. han säger också till att vi ska akta oss för bilar och tittar sig för när vi ska över gator etc. Lillebror som är 2 år har slutat att vimsa ut i vägen hela tiden och har begripit att man ska gå på trottoarer. Tittar också efter bilar och att vi ska akta oss men det är mer ostrukturerat om man säger så....han kan lika väl knata ut rätt framför en bil.

Vi tränar mycket för vi använder inte vagn så jag går med dem båda vart vi än ska mer eller mindre. Ibland när jag inte riktigt orkar så får lillebror åka i bärsele på ryggen. Gick bra att cykla med lillebror idag. han höll sig på trottoarerna och såg till att svänga tillbaka om han var på väg ut. När det kommer att gå fortare vilket nog är ganska snart så vet jag inte riktigt hur vi ska göra.......undvika all trafik kanske . Blir storebror också intresserad så blir det ju ohållbart....kan ju inte ha en cyklande 2- och 3-åring......vi får ta det som det kommer .
  • sirisdotter
    iser skrev 2011-05-19 11:33:09 följande:
    Tog med en 9-åring på cykelvecka med Cykelfrämjandet på Mallorca.   Enligt ledaren   (troligen barnlös ungkarl)  var det inga problem.   Efter första cykeldagen blev det vanlig badsemester  för  oss två..... (Väninnan  som lockat med oss cyklade på).       Cykelbanor där innebar en helvit linje i asfalten  på livligt trafikerad väg.  Hade hjärtat i halsgropen när jag såg barnet framför mig med alla långtradare osv som switchade förbi.   Den dagen vinglade barnet dock aldrig till.

Trafikmogna för att cykla i stadstrafik anses visst barn något senare,  läste jag sedan.  10-12  - minns inte.
  • smugs

Vi har också köpt en springcykel till vår 2-åring i födelsedagspresent.

• Hansi
    iser skrev 2011-05-19 11:12:25 följande:
    Jag tror att jag vet vilken du menar. Funderar på en sån. Är den låg så att en kort unge får ner fötterna i marken?
    Ja det är den. Min tjej är ganska liten så henne passar den perfekt.
  • HippYgirl
    sirisdotter skrev 2011-05-19 10:40:15 följande:

jag har koll på henne och där hon cyklar finns det inte an chans att de skulle hända mer än att hon ramlar omkull. självklart får hon inte cykal på tex cykelbanor vid trafik och så. sen har vi även en spn stöd pinne som jag kan ta tag i om hon åker iväg snabbare än ja vill.
  • Karla

Vi hade en trehjuling till minstingen som blev två februari. Hon fattade inte alls hur hon skulle göra.... Sen fick hon ta över storebros 12" med stödhjul och det går galant!

Storebro hade den från att han var 2,5 när han var 3 cykalde han utan stödhjul hur bra som helst!"

Han fick ta den när han var 2,5 för att han cyklade alldeles för fort på sin trehjuling! Det gick sjukt fort!

• iser

Tack för alla era tips och svar! Jag beslutade mig för en 10 tums kettler springcykel och det blir spännande att se om hon kommer tycka att den är rolig sen när hon får den.

Svar på tråden Trehjuling till liten tvååring.