• Flerbarnstokan

Tingsmeritering -byta ner sig eller ej...

Är nu föräldraledig vilket gett mig tid att fundera på vad jag vill göra av mitt liv. Jag är utbildad jurist, jur.kand, och arbetar sedan 6 år poå en statlig myndighet och tjänar 34.000/månaden. Trivs bra med kollegor men arbetet känns tråkigt och otacksamt - mycket skäll från allmänheten.

Ville ju arbeta på domstol, som domare eller åklagare från början men fick jobb på myndigheten utan att ha suttit ting, och nu får jag inga andra jobb eftersom jag inte suttit ting. SÅ nu funderar jag på att sitta ting MEN:
    Måste då säga upp mig från fast anställning (får inte tjänstledigt i 2 år), gå ner i lön (ting tror jag har 24-25000, någon som vet exakt), ovisshet om jag får jobb eller inte i det lilla län där jag bor efter ting (sambon har bra jobb och 4 barn i skola/dagis och hus så vi vill inte flytta).

Så, hur tänker ni. Ngn som suttit ting och kan ge inputt. Någon som vågat offra tryggheten...???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-19 10:13
    Tillägg: Om jag tjänar 34.000 haar jag ju råd att jobba mindre och vara mer med familjen än om jag tjänar 24.000 men då har jag ett roligare jobb vilket ju är ett stort värde. Gah...

• Svar på tråden Tingsmeritering -byta ner sig eller ej...
  • HannaS86

Jag tycker att du bör söka att få sitta ting och se om du får erbjudandet. Jag hade gjort det :) jag är visserligen 24år och har inga barn men jag skulle helst av allt vilja bli domare men kommer troligtvis inte kunna sitta ting eftersom mina betyg nog inte kommer räcka till.

• sirisdotter

Intressant för nybliven nämndeman att domare och åklagare är drömjobb.   Omväxlande jobb, troligen - styckmord,  bestickning varvas med fortkörning och slarv med säkerhetbälte mm mm.

• Flerbarnstokan

puffar lite. Försöker kolla via jusek vad lönen första resp andra året är när man sitter ting, men mitt lösenord verkar ha hängt sig? Någon som vet vad lönen vid ting ligger på?

sirisdotter skrev 2011-05-19 10:44:25 följande:
    Intressant för nybliven nämndeman att domare och åklagare är drömjobb.   Omväxlande jobb, troligen - styckmord,  bestickning varvas med fortkörning och slarv med säkerhetbälte mm mm.
    Blir nog mer fortkörning än styckmord där jag bor, liten tingsrätt. Det som lockar mig är mycket det att slå fast vad som är rätt och vad som är orätt i samhället (enligt lagarna), upprätthålla ordning.

Har i alla fall fixat alla papper för att sök plats nästa sökomgång som pågår nu.
  • Thursday

Lönerna för tingsnotarie ligger i dagsläget på 23 000 kr på nivå 1 och 25 500 kr på nivå 2. Löneförhandlingarna mellan Domstolsverket och Jusek avbröts i måndags, men nya löner är på G förr eller senare. Avtalet gick ut oktober 2010 men det har ju tagit något år eller så förut... Troligen får du väl avräkna sex månader pga ditt nuvarande arbete och då bara sitta 1,5 år, då går du också upp på den högre lönenivån efter sex månader. Å andra sidan får du då också ta större ansvar snabbare, det ska man ju vara beredd på.

Är du helt säker på att du inte får tjänstledigt för att sitta ting?

Att sitta ting är väl inte så vansinnigt festligt att det är värt att säga upp sig och gå ner 10 000 kr i lön bara för den sakens skull, det är ju mer om du ser det som ett steg mot en vidare karriär? Får du ting i närheten? Vad är det du vill egentligen? Ska du söka till åklagare så måste du ju sitta ting. Bor du i en landsortshåla? Testa att söka ordinarie domartjänst direkt? Det är ju trots allt inget krav att ha suttit ting och rekryteringen är ju svår på många mindre orter. Vill du gå domarbanan är ju tinget ett måste och där gäller det ju att bo hyfsat nära en hovrätt, helst en där man slipper pendla och har vissa möjligheter att få jobb efter att man är klar. Man får ju vara beredd att knövla en del om man inte tänker dra till Stockholm.

Lite allmänna funderingar sådär...

• sirisdotter
    Flerbarnstokan skrev 2011-05-19 11:04:11 följande:
    puffar lite. Försöker kolla via jusek vad lönen första resp andra året är när man sitter ting, men mitt lösenord verkar ha hängt sig? Någon som vet vad lönen vid ting ligger på?Blir nog mer fortkörning än styckmord där jag bor, liten tingsrätt. Det som lockar mig är mycket det att slå fast vad som är rätt och vad som är orätt i samhället (enligt lagarna), upprätthålla ordning.

Har i alla fall fixat alla papper för att sök plats nästa sökomgång som pågår nu.
    Vad som är rätt,  ja.   Det var frapperande den heldag vi hade enbart säkerhetsbälten och hastighetsfall  (med tingsnotarier)  -  det spelade ingen roll vad brottslingen in spe sade.   När polis vittnat var det polisens uppfattning som gällde....
  • Thursday
    Flerbarnstokan skrev 2011-05-19 11:04:11 följande:
    Blir nog mer fortkörning än styckmord där jag bor, liten tingsrätt. Det som lockar mig är mycket det att slå fast vad som är rätt och vad som är orätt i samhället (enligt lagarna), upprätthålla ordning.
    Man kan ju med visst fog hävda att domstolarna inte sysslar med att slå fast vad som är rätt och orätt i samhället, utan med att slå fast vad som är bevisat i målet av den som har bevisbördan...
  • sirisdotter
    Thursday skrev 2011-05-19 11:16:36 följande:
    Man kan ju med visst fog hävda att domstolarna inte sysslar med att slå fast vad som är rätt och orätt i samhället, utan med att slå fast vad som är bevisat i målet av den som har bevisbördan...
  • Flerbarnstokan
    Thursday skrev 2011-05-19 11:13:10 följande:

Lönerna för tingsnotarie ligger i dagsläget på 23 000 kr på nivå 1 och 25 500 kr på nivå 2. Löneförhandlingarna mellan Domstolsverket och Jusek avbröts i måndags, men nya löner är på G förr eller senare. Avtalet gick ut oktober 2010 men det har ju tagit något år eller så förut... Troligen får du väl avräkna sex månader pga ditt nuvarande arbete och då bara sitta 1,5 år, då går du också upp på den högre lönenivån efter sex månader. Å andra sidan får du då också ta större ansvar snabbare, det ska man ju vara beredd på.

Är du helt säker på att du inte får tjänstledigt för att sitta ting?

Att sitta ting är väl inte så vansinnigt festligt att det är värt att säga upp sig och gå ner 10 000 kr i lön bara för den sakens skull, det är ju mer om du ser det som ett steg mot en vidare karriär? Får du ting i närheten? Vad är det du vill egentligen? Ska du söka till åklagare så måste du ju sitta ting. Bor du i en landsortshåla? Testa att söka ordinarie domartjänst direkt? Det är ju trots allt inget krav att ha suttit ting och rekryteringen är ju svår på många mindre orter. Vill du gå domarbanan är ju tinget ett måste och där gäller det ju att bo hyfsat nära en hovrätt, helst en där man slipper pendla och har vissa möjligheter att få jobb efter att man är klar. Man får ju vara beredd att knövla en del om man inte tänker dra till Stockholm.

Lite allmänna funderingar sådär...

Tack för upplysningarna!

Ja, avräkna 6 mån hade jag glömt att tänka på, det kanske skulle göra min arbetsgivare mer benägen att ge mig tjänstledigt, men jag är osäker eftersom de inte tror jag skulle komma tillbaka efter ting. Har dock inte frågat formellt ännu, bara diskuterat.

Ser det som ett steg vidare i karriären. Tycker jag har sökt de tjänster för jurister som varit ute i mitt län (5 st på 6år... Några fler om man räknar vikariat men de har jag ej sökt pga att jag redan har fast tjänst), gått på 2 intervjuer men inte fått något... Någon domartjänst har inte varit ute här vad jag vet på evigheter. Däremot är det ju som synes sällan jobb ute och det är ju ingen garanti att jag får ett bara för att jag har suttit ting trots att sannolikeheten ökar. Bor ca 1 km från tingsrätten. De hade en tjänst ute som beredningsjurist som jag sökte men fick förra veckan veta att den dragits tillbaka pga sämre budget. Det var då jag verkligen kände att jag vill byta från mitt jobb! Hade en bättre tjänst förut men blev av med den i samband med en centralisering som skedde precis innan jag skulle bli mammaledig, det jobb jag får när jag återgår i tjänst är därför ganske "ojuridiskt" (men med bibehållen lön).
  • Flerbarnstokan
    Thursday skrev 2011-05-19 11:16:36 följande:
    Absolut, därav mitt "enligt lagarna". Redan första dagen på juristlinjen informerades vi om att det inte handlar om vad som är rättvist etc... Men jag tror att jag kan jobba mer med rätt och fel på en domstol än där jag befinner mig nu... Att det är skillnad på vad som kan bevisas och vad som är sant (om man varit en fluga på väggen) är jag medveten om.
  • Thursday

Fast det är ju ordinarie domartjänster ute regelbundet i de allra flesta län, jag vet inte om du bara tittar på en enda tingsrätt i och för sig, men då kan man ju säga att har de inte blivit av med någon där på "evigheter" så lär det ju snart vara dags för rätt massiva pensionsavgångar. Jag antar att du inte vill säga vart du bor, så det är ju svårt att ha mer specifika idéer om saken.

Sen är det ju som sagt bara 1,5 år på tingsrätten, sen ska du göra något annat. Om det i snitt finns ett jobb om året att söka så kan man ju gissa att ting inte kommer att förbättra dina möjligheter att få ett jobb i ditt område, utan du måste ju rent kallt räkna med att du istället blir arbetslös efter tinget? Är det verkligen värt det då? Hur var det med åklagare/domarbanan? Kammare i närheten? Hovrätt?

• Flerbarnstokan
    Thursday skrev 2011-05-19 11:31:01 följande:
    Fast det är ju ordinarie domartjänster ute regelbundet i de allra flesta län, jag vet inte om du bara tittar på en enda tingsrätt i och för sig, men då kan man ju säga att har de inte blivit av med någon där på "evigheter" så lär det ju snart vara dags för rätt massiva pensionsavgångar. Jag antar att du inte vill säga vart du bor, så det är ju svårt att ha mer specifika idéer om saken.

Sen är det ju som sagt bara 1,5 år på tingsrätten, sen ska du göra något annat. Om det i snitt finns ett jobb om året att söka så kan man ju gissa att ting inte kommer att förbättra dina möjligheter att få ett jobb i ditt område, utan du måste ju rent kallt räkna med att du istället blir arbetslös efter tinget? Är det verkligen värt det då? Hur var det med åklagare/domarbanan? Kammare i närheten? Hovrätt?
    Nej, är ju inte säker på att det är värt att säga upp sig pga den osäkra jobbsituationen. Om jag pendlar 1,5 timme enkel väg finns 3 tr och en förvaltningsrätt i alla fall. Har dock endast tittat på den tr vi har här i stan och inte tittat nu när jag varit föräldraledig. Först nu när återgång i arbete närmar sig som jag börjar få lite panik - vill helst inte återgå till tidigare jobb... Åklagar finns här, liten enhet. Men jag vill ju helst inte pendla på grund av barnen...
  • Kjell2

Ang domarkarriär.

Om du vill satsa på att bli rådman eller motsvarande kommer du innan vara tvunget att gå via hovrätt och troligtvis någon annan tingsrätt i landet. Kan kräva att du får långpendla ett år eller mer. Motsvarande gäller för förvaltningsrätten.

En anna kärriärsmöjlighetär att du söker till någon lokal juristfirma och satsar på att bli advokat.

• Flerbarnstokan
    Kjell2 skrev 2011-05-19 11:52:04 följande:
    Ang domarkarriär.

Om du vill satsa på att bli rådman eller motsvarande kommer du innan vara tvunget att gå via hovrätt och troligtvis någon annan tingsrätt i landet. Kan kräva att du får långpendla ett år eller mer. Motsvarande gäller för förvaltningsrätten.

En anna kärriärsmöjlighetär att du söker till någon lokal juristfirma och satsar på att bli advokat.
    Har försökt med lokala juristfirmor men ingen är intresserad av att utöka för närvarande... Har funderat på att ev bli egen efter jag suttit ting men det kan vara lite svårt det också. Att vara fast anställd som jag är nu är ju väldigt tryggt... Att behöva långpendla en tid framöver skulle nog vara okej när barnen blivit lite större, så är det ju tyvärr när man valt att bosätta sig lite fel... Mannen långpendlade 26 mil /dag i två år tidigare.
  • sirisdotter

Kan du räkna med att er lilla tingsrätt får vara kvar?   Det har ju pågått en del sammanslagningar.   Läste visst något om att man inte skulle centralisera mer?

• Flerbarnstokan
    sirisdotter skrev 2011-05-19 12:10:52 följande:
    Kan du räkna med att er lilla tingsrätt får vara kvar?   Det har ju pågått en del sammanslagningar.   Läste visst något om att man inte skulle centralisera mer?
    Det är absolut en osäkerhetsfaktor... Den är i alla fall inte påväg att läggas ner i dagsläget men jag vet ju inte hur framtiden blir. LR/FR har redan flyttats härifrån...
  • Thursday
    Kjell2 skrev 2011-05-19 11:52:04 följande:
    Ang domarkarriär.

Tvunget och tvunget. Det är inget absolut krav, och det har börjat luckras upp mer och mer, särskilt i "obygderna" dit inte domarmeriterade jurister söker sig i någon vidare omfattning eftersom de oftast är fast förankrade i storstadsregionerna. Mot dne bakgrunden är det faktiskt ett rätt vettigt råd till TS att söka ordinarie domartjänst direkt. Det skadar ju inte i alla fall.
  • Kjell2
    Thursday skrev 2011-05-19 12:36:17 följande:
    Tvunget och tvunget. Det är inget absolut krav, och det har börjat luckras upp mer och mer, särskilt i "obygderna" dit inte domarmeriterade jurister söker sig i någon vidare omfattning eftersom de oftast är fast förankrade i storstadsregionerna. Mot dne bakgrunden är det faktiskt ett rätt vettigt råd till TS att söka ordinarie domartjänst direkt. Det skadar ju inte i alla fall.
    Skada gör det inte.
  • Kjell2

TS:
    Har du sex års erfarenhet av jurisdisk arbete tycker jag du enbart skall överväga ting om du verkligen vill satsa på en bana som domare, åklagare eller försvarsadvokat. Jobb där det är nästan krav på tingsmeritering.

Förstår om du inte trivs på ditt nuvarande jobb men skulle gissa att det är bättre att bita ihop ett tag och leta juristjobb på andra myndigheter och förvaltningar i närområdet, företag, intresseorganisationer mm.

Du är redan hyfsat meriterad och för jobb där inte ting är ett krav känns det lite bortkastat med 18 månader som notarie.

Kolla också på jobb i utkanten av juridiken, t ex bank, revisorsfirmor, försäkringbolag, där en jurkand inte är ett krav men en bra merit.

Ett förslag är att du kanske breddar din kompetens lite genom att bygga på din examen med t ex ekonomi, statskunskap eller något annat som kan vara bra.

Svar på tråden Tingsmeritering -byta ner sig eller ej...