Thursday skrev 2011-05-19 11:13:10 följande:
Lönerna för tingsnotarie ligger i dagsläget på 23 000 kr på nivå 1 och 25 500 kr på nivå 2. Löneförhandlingarna mellan Domstolsverket och Jusek avbröts i måndags, men nya löner är på G förr eller senare. Avtalet gick ut oktober 2010 men det har ju tagit något år eller så förut... Troligen får du väl avräkna sex månader pga ditt nuvarande arbete och då bara sitta 1,5 år, då går du också upp på den högre lönenivån efter sex månader. Å andra sidan får du då också ta större ansvar snabbare, det ska man ju vara beredd på.
Är du helt säker på att du inte får tjänstledigt för att sitta ting?
Att sitta ting är väl inte så vansinnigt festligt att det är värt att säga upp sig och gå ner 10 000 kr i lön bara för den sakens skull, det är ju mer om du ser det som ett steg mot en vidare karriär? Får du ting i närheten? Vad är det du vill egentligen? Ska du söka till åklagare så måste du ju sitta ting. Bor du i en landsortshåla? Testa att söka ordinarie domartjänst direkt? Det är ju trots allt inget krav att ha suttit ting och rekryteringen är ju svår på många mindre orter. Vill du gå domarbanan är ju tinget ett måste och där gäller det ju att bo hyfsat nära en hovrätt, helst en där man slipper pendla och har vissa möjligheter att få jobb efter att man är klar. Man får ju vara beredd att knövla en del om man inte tänker dra till Stockholm.
Lite allmänna funderingar sådär...
Tack för upplysningarna!
Ja, avräkna 6 mån hade jag glömt att tänka på, det kanske skulle göra min arbetsgivare mer benägen att ge mig tjänstledigt, men jag är osäker eftersom de inte tror jag skulle komma tillbaka efter ting. Har dock inte frågat formellt ännu, bara diskuterat.
Ser det som ett steg vidare i karriären. Tycker jag har sökt de tjänster för jurister som varit ute i mitt län (5 st på 6år... Några fler om man räknar vikariat men de har jag ej sökt pga att jag redan har fast tjänst), gått på 2 intervjuer men inte fått något... Någon domartjänst har inte varit ute här vad jag vet på evigheter. Däremot är det ju som synes sällan jobb ute och det är ju ingen garanti att jag får ett bara för att jag har suttit ting trots att sannolikeheten ökar. Bor ca 1 km från tingsrätten. De hade en tjänst ute som beredningsjurist som jag sökte men fick förra veckan veta att den dragits tillbaka pga sämre budget. Det var då jag verkligen kände att jag vill byta från mitt jobb! Hade en bättre tjänst förut men blev av med den i samband med en centralisering som skedde precis innan jag skulle bli mammaledig, det jobb jag får när jag återgår i tjänst är därför ganske "ojuridiskt" (men med bibehållen lön).