• inferno

Får inte mitt barn gå på dagis på sommaren???

Har en son på 2,5 år som snart får ett litet syskon. Då kommer han att få gå 15 timmar i veckan. Men nu hörde jag av en kompis att han inte får gå när det är lov. Alltså sommarlov!!! Vad har storebror eller vi me sommarlov att göra?? Någon som vet hur det funkar?

• Svar på tråden Får inte mitt barn gå på dagis på sommaren???
  • Vårsolen

i den kommun jag tillhör får inte 15 timmarsbarnen gå på förskolan under loven, dock kan man här välja att betala för sina 15 timmar (då kan man välja att barnet går 5timmar 3ggr i veckan istället för det kostnadsfria upplägget med 3timmar 5 dagar i veckan)och då får barnet vara på förskolan även under loven.
    Ring din förskola eller rektorn och hör vad som gäller i din kommun. 

• Flickan och kråkan

Jo, visst får han gå på sommarlovet. Jag har däremot en 3-åring som går 15-timmars då jag är hemma med lillebror. Om vi vill att han ska gå på sommarlovet så får han det, men vi måste betala avgift för den tiden. Eftersom han passerat 3 år så har han rätt till avgiftsfri förskola under skolans terminer. Vill vi ha utökad under loven så får vi betala för det.

• Flickan och kråkan
    Vårsolen skrev 2011-05-19 12:10:15 följande:
    i den kommun jag tillhör får inte 15 timmarsbarnen gå på förskolan under loven, dock kan man här välja att betala för sina 15 timmar (då kan man välja att barnet går 5timmar 3ggr i veckan istället för det kostnadsfria upplägget med 3timmar 5 dagar i veckan)och då får barnet vara på förskolan även under loven.
    Ring din förskola eller rektorn och hör vad som gäller i din kommun. 
    Men hennes äldsta är ju under 3 år så de betalar ju redan.
  • inferno

Precis!!! Vi betalar ju redan för 15 timmar så det blir jun ingen ändring!!!

• Vårsolen
    Flickan och kråkan skrev 2011-05-19 12:12:26 följande:
    Men hennes äldsta är ju under 3 år så de betalar ju redan.
    tänkte inte på det
  • Pickeli

Förlåt för ot och trådkap men betalar man maxtaxa vid 15 h? Vid föräldraledighet? Och om barnet är ledigt 5 veckor på sommaren, betalar man för det då?

• sensommarbarn

De som inte får gå när det är skollov är de barn som är över tre år som går på så kallad allmän förskola, 15 timmar i veckan. Allmän förskola är gratis och betalar du för ditt barns plats får han självklart gå under sommaren! Prata med personalen på din förskola?
    Här i kommunen måste man ansöka om allmän förskola (gratis 15-timmarsplats) och är inget som kommer automatiskt när barnet blir 3 år.. Men är väl olika hur mycket kommunerna behöver tjäna pengar ;)

• WmammaW

Här är det höstterminen då barnet fyller 4år som det blir allmän förskola och man får då ha barnet 15h gratis mot att man följer skolans lovdagar och dylikt.

Så TS visst får du ha din son på förskolan 15h under sommaren. Fast om du har man/sambo och han har semester så får inte barnet vara på förskolan naturligtvis men det visste du kanske redan. Är du osäker på vad som gäller så fråga på din förskola det är ju det lättaste.

• WmammaW
    sensommarbarn skrev 2011-05-19 12:34:56 följande:
    Googlade lite på allmän förskola. Vad jag förstår gäller det hela landet från 3 års ålder, men kanske är olika i olika kommuner ändå?
    www.skolverket.se/sb/d/383
    Hmm.. okej. Här säger dom från det året barnet fyller 4 år och från och med den höstterminen alltså. Konstigt att det är olika.. ska kolla upp det faktiskt. Av ren nyfikenhet, kan vara roligt att veta.
Svar på tråden Får inte mitt barn gå på dagis på sommaren???