Inlägg från: Lufsan |Visa alla inlägg
  • Lufsan

Det ni kanske inte trodde om olika hundraser

Du är medveten om att större delen av allt i detta quis är felaktigt. 

A: Aggresivitet är ett beteende och inget som sitter i generna.
    B: Den hund som har högst mankhöjd är Irländsk varghund.
    C: Intelligens är inget man kan eller faktiskt mäter hos en hund. Det skulle vara mer korrekt att skriva hur "lättlärd" hunden är. Detta beror inte på att hunden är smart, utan att hunden har ett större intresse för att lära och dessutom har högre energinivå.
    Brukshundar (så som schäfer) är inte mer intelligenta än Vinthundar (så som Greyhound). Skillnaden är att Schäfern är framavlad till att vara mer sammarbetsvillig och greyhounden mer självständig.  

En dag i sänder.
  • Lufsan

Schäfern är även den popläraste rasen. 

En dag i sänder.
  • Lufsan
    gLove family skrev 2011-05-19 14:18:00 följande:
    det är den största webb platsen och visst finns det fler som är tex aggressiva, men tog det som stod först på topp en av listan...sen är det ju såklart olika förklaringar och varför det är så men lite svårt att få plats med det i frågorna. Blir mycket text.
    Sen innebär det ju inte att bara för att det är sveriges största webb sida att faktan bara handlar om sverige.
    Nu fattar jag nada... 

Det finns ingen hund som föds med mer benägenhet till att vara aggresiv. Allt beror på ägaren. Anledningen till att det just är småhundar är att ägare till småhundar inte diciplinerar sina hundar ordentligt eftersom att deras dåliga beteende knappt märks och ofta tolkas som "Gulligt". Det är även så att många skaffar små hundar som första hund, därav är de ofta ouppfostrade.  Och det är förövrigt DOMINANS och inte aggresivitet. 

En dag i sänder.
  • Lufsan
    Love family skrev 2011-05-19 14:05:24 följande:

Populäraste: Labrador Retriever är hundens ras eftersom det är mest i världen. Dessa hundar är vänliga, smarta och bra med barn, stora familj hundar och utmärkt använda hundar.

Suck, du vet verkligen ingenting om hundar... 

Labrador är en ras som är av naturen underlägsen, alltså inte som terrier tex. som är dominanta och behöver striktare "uppfostran". "Vänliga" är alla hundar. "Smarta" är alla hundar. "Familjehundar" är alla hundar.  
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Oleanna skrev 2011-05-19 14:16:18 följande:
    I världen eller i Sverige?
    I sverige
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    GreteP skrev 2011-05-19 14:27:42 följande:
    Hundar är av en och samma art!!! Visst kan de skilja på aggressivitet mellan individer, precis som mellan människor...men då beror det inte endast på rasen, folkslaget men mycket annat också (miljö, uppfostran osv)! När en elak nordisk gubbe (70år) bara surar och skriker, slår sönder saker, ska vi säga att i norden har vi lista för aggressivitet..
    1. Nordisk elak gubbe
    2. Populärast är alla från thailand
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Love family skrev 2011-05-19 14:34:03 följande:
    har inte påstått att jag vet nåt om hundar....men har skrivit att "experter" inte ens vet om detta....kul
    "experter" vet inte om detta för att det är falskt. Sen vet alla "experter" och de flesta hund intresserade att Greyhound är snabbast med 70km/h. Vilken hundras som är dyrast, alltså mest sällsynt. Resten av infot i ditt quis stämmer inte... 
    En dag i sänder.
  • Lufsan

Love family skrev 2011-05-19 14:38:36 följande:
    nån har läst :)

skrev "Sen innebär det ju inte att bara för att det är sveriges största webb sida att faktan bara handlar om sverige"  Det borde ju ni hundexperter verkligen förstå ;)
    Jag är ingen hundexpert. Men jag äger en hund och har stort hundintresse. Är även bästa vän med en uppfödare som även är vad du kallar "expert". Själv tycker jag att om man ska starta ett quis ska man ha ett riktigt intresse och riktig kunskap inom ämnet. Nu har du bara copy pastat allt som står på allahundraser.com
    Trist och sen tror du ärligt att det är info som "experter" inte ens vet.

En dag i sänder.
  • Lufsan

Hundras rekorder

Här är några uppgifter från hundenes världen:

Snabbaste hundras: Greyhound anses vara den snabbaste hund rasen. De kan nå en toppfart på 75 KMH.

Smartaste hundar: Border Collie anses vara den smartaste hund rasen. Ras har fötts upp för deras goda kvaliteter som får besättningen sedan 1700-tallet. Andra hundraser som finns i världen av underrättelser är puddel ochschäferhund.

Högsta hundras: Grand Dianos är den högsta hundras. «Gibson» (California, USA) är med sina 107 cm den högsta levande hund i världen i dag.

Tyngsta hund: St. bernard håller rekord för mest hundratals.. «Benedictine» vägde 162 kilo. Engelsk mastiff också anses vara en av de tyngsta hundraser, där den tyngsta registreras var på 159 kg.

Minsta ras: Chihuahua anses vara världens minsta hundra. Hundar av denna ras föra register i minst längd (15,2 cm), lägsta höjd (12 cm), och lägst vikt i full vuxen ålder (650 gram).

Dummaste hundraser: Studier har visat att de afghansk vinthundar är de minst intelligenta hund rasen av alla hundar. Rasene Basenjiengelsk bulldogoch chow chow skårer också mycket låg intelligens tester.

Populäraste: Labrador Retriever är hundens ras eftersom det är mest i världen. Dessa hundar är vänliga, smarta och bra med barn, stora familj hundar och utmärkt använda hundar.

Mest aggressiv hundras: Taxar och Chihuahua är hund raser som visar att de flesta människor aggresivitet ovan. Pitbull-liknande hundar somamerikansk pitbull terrier och bullterrier kan ofta vara mycket aggressiva framför andra hundar. Alla hundar kan vara farliga under vissa omständigheter.

Har du lagt ner mycket tid på det... Nja... tveksamt. Det som jag kopierat in kommer direkt från allahundraser.com.... 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Love family skrev 2011-05-19 15:23:41 följande:
    men oj vad rätt mitt quizet var...bevis på det har du ju visat genom att kopiera ifrån nåt :) Tack :)
    Haha! Eller inte!
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Love family skrev 2011-05-20 08:11:08 följande:
    precis...det är ju så trist och så klagar dom flesta bara och hoppar på och tror sig veta bäst osv All text får ju inte plats. Jag har hundar, kunskap osv, men inte ser jag mig som någon expert bara för att jag alltid haft hundar och gått kurser osv....
    Kan ju vara roligare med lite mer svåra quiz....
    Ja... men all din info är ju felaktig.... Förutom att greyhound är den snabbaste hunden. 
    En dag i sänder.
Svar på tråden Det ni kanske inte trodde om olika hundraser