• Queenie70

Skönt att barnen kom hem....... MEN...

Anonym skrev 2011-05-19 20:20:03 följande:
    Jag reagerar spontant så här;
    Läste att dessa barn har haft det jättebra i det nya familjehemmet dom bott i ett år.(eller hur länge det nu var)
    Är de tvärkligen till det bästa för dom att ÅTER ryckas upp från människor dom knytit an till?
    Jag anser också att familjhemmet har gjort en del fel. Men, de facto HAR barnet växt upp där, och de HAR sin anknytning där trots vissa brister. Som en socialsekreterare sa på UG igår, så går det liksom inte att "göra om" den anknytningen de fått till familjehemmet, så det är klart att de ska få komma tillbaks. Dock tror jag precis som du att det kommer att bli problematiskt om de återigen ska förlora vuxna människor de skapat en relation till. De behöver få se att det finns vuxenkontakter som stannar kvar, att det inte behöver vara "på eller av" Jag hoppas att familjhemmet, samt det hem som barnet har bott i senaste tiden kan sköta detta väl, och att det senaste hemmet för barnens skull kan få finnas kvar i barnens liv, så att de inte bara klipper den relationen också rakt av. DET vore förödande är jag övertygad om. Ju fler engagerade vuxna som finns i ett nätverk omkring barnen ju bättre. Det kan aldrig vara en nackdel att de får behålla kontakten.
  • Queenie70

Sen är jag även övertygad om att barnen BEHÖVER en kontakt med biomamman, även om de aldrig mer ska bo där, De flesta människor behöver tillgång till sina rötter, även om de biologiska föräldrarna inte kan fungera som vårdnadshavare. Det gäller bara att göra detta umgänge "icke hotande" så att barnen kan vara trygga med att de ska få stanna hos de som de ser som sina föräldrar. Där gäller det ju att familjhemmet lyckas förmedla denna trygghet, inte bara med ord, utan även i sinnestämmning, ansiktsuttryck och kroppsspråk.  Om barnet snappar upp att det är nåt hotfullt med att få besök av mamman, så kommer de att reagera negativt som att kanske börja kissa på sig igen, bli stressade, få mardrömmar. Lösningen på detta är inte att strypa umgänget med bioföräldrar utan att se till skapa former för det som barnen blir trygga i.

• Queenie70
    enmänniska skrev 2011-05-19 20:37:27 följande:
    Javisst är det alltid vinklat. Men den handfallna, menlösa, stammande socialtjänstpersonalen var väl bara sig själva!? Men det är väl inte gräddan av intelligentian som arbetar på myndigheter. Det bara vänds på papper och dricks kaffe!!!
    Ja precis...det är det en hel myndighet ägnar sig åt....Väx upp...
  • Queenie70
    Anonym (???) skrev 2011-05-19 20:48:00 följande:
    Jag har nog missat något, men vad var det egentligen för fel på det första familjehemmet dom bodde i? Vad var anledningen till att dom togs därifrån? 
    Som jag förstod det så handlade det om samarbetssvårigheter med biofamiljem, och att biomamman då inte ville att barnen skulle vara där, då hon ansåg att familjehemmet motarbetade umgänget? Menjag kan inte svära på att det var exakt så...hängde inte med i de första turerna riktigt.
  • Queenie70
    Anonym (???) skrev 2011-05-19 20:54:28 följande:
    Vad bioföräldern tycker och inte tycker kanske inte ska vara det myndigheterna ska fokusera på, jag menar det måste ju ha funnits en anledning till att dom TOGS FRÅN biomamman. Man måste väl ändå se till barnens bästa. 

Men jag förstår fortfarande inte TS :
     "så att familjehem som denna inte kommer igenom systemet!"

Vad tycker du att dom inte skulle gjort det? 

Ja, att biomamman krävde att barnen skulle flyttas från de föräldrar som de växt upp hos måste ju ses som en omsorgsbrist bara det.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2011-05-19 21:58:38 följande:
    Att ha en bra och fungerande relation till bio mamman om det nu är sagt att det ska vara umgänge enligt Soc så måste den fungera! Familjehemmet måste göra allt soj står i deras makt att underlätta detta!
    att sen börja blogga om mamman va väl inte det bästa och smartaste drag hon kunde göra! Och det spelar absolut INGEN roll att hon gjorde det efter att barnen hade ifråntagits henne, hon får INTE och ska INTE lägga ut massa info och fakta om barnens bio mamma och hennes dåvarande sambo!

Det tror jag hon har förstått själv nu, då hon berättade i en annan tråd att bloggen nu var stängd.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2011-05-19 22:08:51 följande:
    Hon skrev i Bloggen senast häromdan så stängd kan den inte vara!
    Om hon nu inte varit inne och tagit bort allt hon skrivit om bio mamman, har inte läst det sen det skrevs och det va ett tag sen! Men det kan jag inte tänka mig då hgon mer eller mindre inte tycker det är fel att hon gjorde!
    Men bloggen finns kvar och är aktiv!
    Jaha, jag kanske missuppfattade då....Kanske menade hon att hon inte skulle skriva såna saker framöver...Men om hon vore smart så skulle hon ju ta bort allt som bryter mot sekretessen.n JAG skulle i alla fall inte ta några risker om ungarna nu väl fått komma hem. Men det är ju jag det....
Svar på tråden Skönt att barnen kom hem....... MEN...