• EFI

    Webhallen och deras metoder

    mrfocus skrev 2011-05-19 21:19:06 följande:
    Det är så här att jag har reklamerat en dator som är 2 månader gammal och då vill jag ha ersättning för de utgifter och besvär jag har haft med den för att jag inte kan andvända den som jag vill.
    Men de hävdar att det är inte deras problem utan det är tillverkans problem.
    Men jag hävdar ju att det är ju den som säljer varan som har ansvar för den och det som händer under garanti tiden.
    Och detsamma står det i konsumentköpslagen.
    Men det skiter de i fullständigt utan de bara hänvisar mig till tillverkaren.
    Du har rätt att få felet avhjälpt enligt KkL, men ersättning för andra grejor har du ingen given rätt till...
    Apple user since 1987
  • EFI
    mrfocus skrev 2011-05-19 21:46:36 följande:
    Det jag vill ha ersättning för är utlägg jag har haft som telefonsamtal!Har ringt med mobil och fått sitta och vänta ett antal minuter varje gång och utlägg för resor och porto.
    Enligt trygg ehandel så är säljaren skyldig att ersätta det som man har fått lägga ut för de besvär man har haft.
    Jag känner inte till vad trygg ehandel säger sig gå i borgen för, men något reellt lagstöd finns det inte.
    Apple user since 1987
  • EFI
    mrfocus skrev 2011-05-20 17:07:15 följande:
    Det ska vara nån certifiering de har Svensk distanshandel om säkrare handel via internet.
    Och där är de med och man kan undra hur i h....ve kan de få va med där så som de beter sigför de följer ju inte deras riktlinjer alls.

    www.tryggehandel.se/
    Men om du fått en lånedator under tiden, tycker jag man absolut kan säga att du kompenserats. Man skall inte vara för påstridig heller. Det finns ett uttryck; –Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket...
    Apple user since 1987
  • EFI
    mrfocus skrev 2011-05-20 21:35:28 följande:
    Ja under 1 vecka ja av 3 det kalar jag inte att jag har kompenserats för och hade jag dessutom inte sagt nåt heller så hade jag inte fåt det heller.
    En kan ju tycka att de borde ta ansvar för nåt de säljer som går sönder knappt 1 månad efetr man har köpt det.
    De är de inte vänliga och har tagit sitt ansvar tycker jag.
    Och att de ljuger för mig när jag frågar om nåt!
    Då blir man förbannad.
    Det största misstaget man gjort var att man handla där vilket jag aldrig mer kommer och göra.
    Om man skall gå på tonen du förmedlar, så kan det vara så att du är en jobbig kund också. Jag har själv inte hört att någon varit missnöjd med just Webhallen.
    Apple user since 1987
  • EFI
    mrfocus skrev 2011-05-21 12:10:10 följande:
    Ja om man jämför med sony så är ju deras kundtjänst och bemötande fan så mycket bättre än Webhallen eller vad de nu heter.
    De ljuger ju inte för sina kunder iaf som det där andra skojarföretaget gör iaf.
    Nej jag vill bara att skiten jag köper ska fungera det är väl inte för mycket begärt att det gör det eller?
    Köper en dator för 8000 så ska den väl fungera normalt mer än 4-5 veckor innan den börjar krångla?
    Och sen att de inte tar på sig ansvaret utan bara hänvisar till tillverkaren för att slippa problemen.
    Det är ju ändå de som har sålt skiten som är ansvariga ju??
    Jag är ju själv inom marknad, så jag brukar utgå ifrån att de flesta företags kundtjänst suger, men för att nämna något positivt i sammanhanget, så måste jag nämna Logitech:s kundtjänst. Bästa jag upplevt faktiskt!

    När vi pratar om webhallen så tror jag du är ganska ensam om att inte gilla deras bemötande. På prisjakt så får de 9,24 poäng av 10 möjliga i kundnöjdhet. Det är ett mycket bra betyg.

    www.prisjakt.nu/butiksinfo.php 


  • EFI
    mrfocus skrev 2011-05-21 20:19:15 följande:
    ja men nu är det ju så här dem har varit mot mig då är det ju inte så konstigt att man blir förbannad heller eller ska du godta att de inte bryr sig om att det är trasigt efter knappt en månad och de säger att det får du ta med dem istället,men det är ju dem som säljer skiten som får ta allt och ingen annan.
    Nej det tror jag inte du skulle tycka heller.
    Och när de ljuger och säger nåt helt annat då brister min gräns för vad jag tål ska jag lova dig.
    Och det har den gjort med det här företaget nu när de gör så här.
    Ska aldrig mer ha nåt med det här företaget att göra det sa jag till han på service avddelningen när det beter sig så som dem gör.
    Om man läser Webhallens information om reklamationer, så står det klart och tydligt att man i första hand skall ringa produktens support, men att Wehallen därefter tar fullt ansvar;

    "För att kunna reklamera en produkt måste du uppvisa/bifoga kvitto eller följesedel (för butiks- respektive postorderköp). Webhallen testar alla inlämnade produkter. Visar det sig att det är ett handhavandefel eller om produkten är felfri debiteras kunden från 250 kr för Webhallens testarbete. Avgiften kan komma att bli avsevärt högre om felet upptäcks av en certifierad servicefirma. För att undvika onödiga reklamationer hänvisar vi till tillverkarens eller generalagentens supportnummer. Vid eventuell tvist följer Webhallen ARN:s rekommendationer."


    Vidare kan man under garantier läsa följande:
    "Webhallen lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges. På begagnade varor, förbrukningsartiklar såsom tex batterier samt demo-produkter lämnas 6 månaders garanti. Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt inom garantitiden om produkten ej skadats av handhavandefel. När det gäller hårdvara och hemelektronik gäller respektive tillverkares garanti, Webhallen lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade."

    Om du vill returnera en trasig produkt du fått hemskickad, kontakta kundtjänst via mail eller telefon för utförlig returinformation. Webhallen står för din returfrakt genom att skicka ut en fraktsedel alternativt genom en s.k. frisvarsadress. Webhallen ersätter inte fraktkostnader som uppstår om man inte använder sig något av dessa två fraktalternativ.


     


    Om du har köpt produkten i någon av våra butiker ber vi dig komma in och tala med vår returpersonal så hjälper de mer än gärna till att avhjälpa problemet genom att ta in produkten för service.


    Hade jag varit du, så hade jag ringt och bett att få prata med deras högsta chef. Är det så att de skulle ha klantat sig i supporten, så kommer han eller hon att rätta till detta. I övrigt blir det svårt att göra någon rättvis bedömning, utan att först ha hört Webhallen uttala sig i detta ärende. Vi har nu bara ditt ord, och det finns alltid två sidor av ett mynt. 


  • EFI
    Förtydligande:
    I och med att man beställer en vara från en leverantör, så godkänner man även de villkor som gäller för köpet. Detta avtal gäller så länge det inte står i strid med KkL.


  • EFI
    mrfocus skrev 2011-05-22 12:05:49 följande:
    c0ol skrev 2011-05-22 11:12:36 följande:
    Du har ju godtagit de vilkor som EFi postade, och det har alltid fungerat för mig, jag känner inte alls igen mig i den beskrivningen du ger, skulle samma sak hända mig så kanske jag också skulle reagera, men aldrig på det sätt du beskriver, jag kan faktiskt förstå om de du pratar med har reagerat negativt om det du sagt till dom är det du skrivit här.

    Men hoppas det löser sig, och så får du använda någon annan butik i fortsättningen. 
    Ja det kan jag lova dig att hos det här skojar och bluff företaget ska jag aldrig mer ha nåt med och göra för så som de är så kan de ha sin skit för sig själva och hoppas att folk inser att de är bara ute efter att tjäna pengar och sen skiter i allt annat och hänvisar till tillverkaren så slipper vi ta hand om de problem som blir.
    Jag kan inte låta bli att tycka att du är rejält osaklig när du kallar dem för skojar- och blufföretag. Med tanke på hur nöjda alla andra är, så förtjänar de inte dessa epitet för att en kund (du) blivit missnöjd. Det finns inga företag med 100% nöjda kunder, för det finns alltid kunder som aldrig blir nöjda.


  • EFI
    mrfocus skrev 2011-05-26 07:34:39 följande:
    Ok nej man kan ju nästan tro det.
    Här får du några ex på hur de hanterar sina kunder

    www.nordichardware.se/swforum/showthread.php?...

    www.fairshopping.se/opinions/view/1096

    Är jag ensam och tycka likadant om det där så kallade seriösa företaget.
    Men läs och bedöm vad som står.
    Länkarna du postade är 5-6 år gamla. Det händer mycket under den tiden och är inte en spegling av hur kundnöjdheten ser ut idag. Jag väljer nog fortfarande att gå på prisjakts höga siffror...


Svar på tråden Webhallen och deras metoder