Börja amma efter fyra månader?
Jag har hört att man när som helst kan återuppta amning om man har haft mjölk men sedan slutat amma. Vet någon om detta stämmer?
Jag har hört att man när som helst kan återuppta amning om man har haft mjölk men sedan slutat amma. Vet någon om detta stämmer?
Ja, det stämmer. Om barnet tar bröstet tillräckligt länge och ofta, så kan man få igång mjölkproduktionen.
Men hur får man barnet att göra det innan mjölkproduktionen e igång?! Min blir bara frustrerad & släpper arje gg jag försöker - pumpar ändå - så finns ju mjölk men han måste ju suga en stund för att få igång utsugnings reflexen - han verkar dessutom inte riktigt förstå hur han ska suga... Försökte amam pprecis de första dagarna men då det inte gick så gick vi över till flaska... E nu 6 veckor.
Kan du inte få igång utdrivningsreflexen innan du lägger honom till bröstet då? Så att när han lägger sig så är mjölen redan igång så att säga
TK: Jo, fast han måste ju ändå suga till ordentligt. Jag pressar fram droppar ibland - men då bara slickar han i sig dem... Kanske fått flaska för länge för att lära sig nu?!
Kanske går att börja med att pumpa om han inte kan myssnutta på bröstet? Det är nog ingen vits att börja försöka amma utan mjölk när han är vrålhungrig. Eller ge halva flaskan först och sedan erbjuda bröstet en stund?
Jag kunde inte amma när min son föddes. Eller snarare så kunde inte han suga på bröstet och min produktion kom aldrig igång ordentligt (hade mjölk men inga enorma mängder direkt). Nu har han käkat ersättning på flaska i snart fyra månader och det funkar ju bra, men än idag blir jag fortfarande ledsen ibland för att jag inte ammar.
Har svårt att tro att jag skulle kunna börja amma helt plötsligt när det inte funkade förut. Nu är han dock större och kanske fixar att suga bättre, vad vet jag.
Men antagligen är det en låååång väg att gå för att få ordning på det och jag vet inte heller hur jag skulle kunna locka honom till att suga på bröstet när mjölken kommer så bekvämt ur flaskan (och när jag ingen börstmjölk har).
Jag har lite samma problem. Min är 5 veckor och hade svårt att suga och få i sig mjölk i början, vi fick ge ersättning och nu äter hon det mesta från flaskan. Min önskan har alltid varit att amma henne, men nu har mjölken sinat hos mig. Det kommer bara en liten skvätt och hon blir jättefrustrerad och hugger mot bröstet och slår och skriker. Jag har pumpat, druckit amnings-te och låtit henne suga ofta.. men nu har jag lixom gett upp..
Nu har jag nästan ingen mjölk kvar alls eftersom hon inte vill suga tag ordentligt. Jag har även slutat att pumpa.. har lixom tappat hoppet om att det kommer funka.
Men går det att få upp produktionen med pump och tätare amning såhär "sent"? Är det nån som har erfarenhet av det?
Ja det är aldrig för sent att få igång amningen. Med min äldsta dotter så började jag helamma henne först när hon var tre och en halv månad. Innan det så fick hon nästan bara flaska med ersättning men att det gick att få igång amningen. Jag fick sluta helt med flaskan och ge ersättningen med en drickkopp istället. Eftersom att flaskan hade gjort henne lat så att hon vägrade att ta bröstet
Sen så fick jag ge mindre och mindre ersättning samtidigt som att jag ammade vid minsta pip. Ammade säkert 30-40 gånger per dygn men att då så kom mjölken igång igen och som sagt när hon var tre och en halv månad så kunde jag sluta helt med ersättningen och bara amma
Det står lite mer i min presentation om hur jag gjorde ifall du vill läsa TS .
Just ja, ett tips som jag nyttjar på mitt "sämre" bröst är att jag börjar amma på det och sätter en tid säg 5 minuter till att börja med och sedan utökar där bebisen helt enkelt får suga och släpper han ta på nytt trots att han blir frustrerad och arg (eftersom det inte kommer ut mjölk lika fort och bra som ur flaska eller det andra bröstet). Efter att tiden har gått får han flaska eller andra bröstet beroende på vad som är lämpligt. Har man dåligt med mjölk kan man ge lite ersättning och sedan låta bebisen ta andra bröstet för att han inte ska plågas av hunger alltför mycket. Har man stoppat amningen kan man inte köra på som råden säger och bara ge bröstet, för vi vet ju att vi har för lite mjölk.
Men, har ni provat ett sånt där tillmatningsset? Då har man en flaska med mjölk runt halsen och så går det slangar ned till bröstvårtorna. Så barnet behöver inte "torrsuga", vilket gör det lättare att fortsätta tills utdrivningsreflexen kickar in och så att mjölkproduktionen stimuleras.
Nu är jag absolut ingen amningsexpert men kan du inte pumpa och använda ett tillmatningsset så att ditt barn i alla fall får in vanan att amma? Som sagt rätta mig om jag har fel i det här men jag hade i alla fall börjat så om alla andra alternativ inte gick
www.barnnet.se/sidbilder/bild_artikel/263.jpg
T. S
Jag kunde inte amma till en början och la av med det, flickan min fick flaska. Efter 3 v rann mjölk till, varje gång jag duschade och bestämde mig för att försöka pumpa.
Slutade med en infektion i mjölkgångarna. Blev inlagd i 4 dagar, de ville behålla mig, men jag ville hem. Efter 4 v intravenös antibiotika, fick jag en antibiotika kur i tablettform.
VET EJ VAD DET BERODDE PÅ!!!
men ångrade mig såååå mkt, att jag återupptog produktionen
Fick ut 10 ml bara åt gången, det hela tog massa mer tid samt så fick jag infektion,
Berättar bara om min erfarenhet, lycka till med ditt beslut.
4 dagar intravenös behandling ska det stå
Har aldrig testat denna produkten, men jag såg den en gång och har inte kunnat släppa tanken på den...
Synd att jag inte visste om den då min son var hos oss, han orkade inte amma pga hjärtfel. Men pumpade i 7månader och han fick amma det lilla han orkade... Men denna "sak" känns så bra!
http://www.babyland.se/tillmatningsset-sns-medela_x_ME0090000.aspx
Uppdatera ts om den fungerar om du testar =)