• sarahl

vi skall fixa växthuset

Vi har bott i vårat hus i 9 år nu o på tomten står ett gammalt växthus som vi inte använt. I år skall vi börja renovera det. vi har hämtat massor av fönster som skall monteras o bort med dagens plast!

problemet som vi ser är att växthuset står dumt till, har inte full sol utan kanske sol 5 timmar om dagen. vi tycker det verkar för lite!

De som byggde huset o även växthuset, har odlat där med gott resultat. Dock var omkringliggande träd lite mindre då!

Måste man ha växthuset i sol heladagen? helst skulle jag vilja bygga ett helt nytt växthus men de skulle bli på framsidan av huset för absolut bästa resultat, men det skulle ge oss en betydligt större kostnad!!

vad skulle ni gjort!

• Svar på tråden vi skall fixa växthuset
  • Caranlachiel

Det blir väldigt varmt i växthus, särskilt om det är soligt. Så det är snarare bättre att de står lite i skugga, det blir varmt nog ändå!

BF 16 november
  • Ramborg

Jag har också hört att växthus inte ska stå i sol. På ett TV-program där dom byggde ett växthus målade dom till och med rutorna för att solen inte skulle bränna växterna.

• Diablo

Jag tycker bara det är en fördel att växthuset inte står i solen hela dagen, för då måste man täcka fönstren och vädra väldigt mycket för temperaturen kan lätt bli för hög. Jag skulle behålla det gamla växthuset!

Har man tur behöver man inget vett!
  • suzzit

Håller med föregående talare, det blir för varmt utan skugga. Jag har växthus och det är ett av våra problem att vi inte har något som skuggar utanför växthuset. Jag har planterat klematis på ena gaveln, satt in gardiner, får se om det kommer att hjälpa. Ett par träd i vägen hade inte varit helt fel för vårt växthus...

• riboflavin

Att växthuset står i halvskugga är absolut inte dåligt.

Ett tips som gav mycket gott resultat här hemma var att mura upp en sockel och ställa upp huset en bit, vi stenlade även "golvet" inne i växthuset. Stenen/muren ger mindre temperaturväxlingar då de buffrar värme/kyla och under tidig vår så skyddar den kvardröjande värmen i stenen groende plantor från frost, något som inte enbart växthuset i sig gör. 

Planera även användningen av växthuset för bästa resultat, exempelvis kan man hänga amplar från taket för att bättre nyttja höjden och är växthuset inte för smalt så kan man utöver land på sidorna ofta även få plats med ett i mitten av huset. ha man låga växter i ett hörn kan man där placera lite hyllor och på så sätt få lite mer utrymme.

• Ari Gold

Varför ska du ta bort plasten? Det är jättebra med plast (isolerplast) i växthus, bättre än glas. Du tappar en månads odlingsmöjlighet vår och höst på att byta plasten mot glas.

Dessutom måste du antingen kalka växthuset eller montera upp skuggväv om du har glas, annars bränns bladen när solen är som starkast.

Ska du ha växthuset att fika i förstår jag, men ska det vara ill odling är det ett direkt nedköp att byta plast mot glas.

• sarahl

Ari gold- det har stått oanvänt säkert 15 år. Plasten är jättedålig o faller sönder när man tar i det, det är nog inte isolerplast utan någon armerad mjuk plast.

• Ari Gold
    sarahl skrev 2011-05-20 22:07:08 följande:
    Ari gold- det har stått oanvänt säkert 15 år. Plasten är jättedålig o faller sönder när man tar i det, det är nog inte isolerplast utan någon armerad mjuk plast.
    OK då förstår jag. Skulle rekommendera att du kostar på dig isolerplast till taket åtminstone, om stommen är gjord för plast är det inte säkertatt den håller för glas (som är tyngre) en snötyngd vinter.

Det viktigaste rådet i övrigt är att skaffa många takluckor, sådana som öppnas automatiskt. Helst ska 20-25% av takytan vara öppningsbar. Visnålade och valde för få takluckor och det blir mycket jobb med att vaka över och försöka hålla nere temperaturen.

Att växthuset är skuggat under delar av dagen är av samma anledning ganska bra. Men kanske kan ni röja några grenar på träden så att det blir några mer soltimmar.
  • sarahl

Ari- det kommer bli någon form at last på taket, vet ej vilken sort ännu. måste passa plånboken som arbetslös! Grenar o träd ska röjas. ett helt träd skall väck, men måste vänta lite eftersom de bor fågelungar i holken som sitter där!

• och

Jag har isolerplast i mitt växthus, och en av fördelarna med det är faktiskt att det är busenkelt att ta ut en ruta under de veckor som det är som varmast för att få bättre ventilation. Vi köpte nämligen också för få takluckor, eller, vi köpte det som de rekommenderade men är det 28 grader varmt ute räcker det inte till. Jag försökte också hänga upp skuggväv osv innan jag insåg att det var enklare att plocka bort en av de övre rutorna.

Om det räcker med sol är svårt att svara på när man inte har sett platsen. Kanske har du någon duktig granne du kan fråga om råd?  Men sol hela dagen vill man knappast ha ändå. Vad ska du ha växthuset till? Om du vill dra upp plantor om våren gör det knappast något att det blir skuggigare när träden slagit ut tex.

• Ari Gold
    och skrev 2011-05-21 12:15:28 följande:
    Jag har isolerplast i mitt växthus, och en av fördelarna med det är faktiskt att det är busenkelt att ta ut en ruta under de veckor som det är som varmast för att få bättre ventilation. Vi köpte nämligen också för få takluckor, eller, vi köpte det som de rekommenderade men är det 28 grader varmt ute räcker det inte till. Jag försökte också hänga upp skuggväv osv innan jag insåg att det var enklare att plocka bort en av de övre rutorna.

Om det räcker med sol är svårt att svara på när man inte har sett platsen. Kanske har du någon duktig granne du kan fråga om råd?  Men sol hela dagen vill man knappast ha ändå. Vad ska du ha växthuset till? Om du vill dra upp plantor om våren gör det knappast något att det blir skuggigare när träden slagit ut tex.
    Så har jag också tänkt göra, dra ut en av plastskivorna i taket för vädring. Måste bara lossa ett par nubb som håller den fast i sin skena. Kul att höra någon som provat den lösningen på riktigt.
  • och
    Ari Gold skrev 2011-05-21 14:05:44 följande:
    Så har jag också tänkt göra, dra ut en av plastskivorna i taket för vädring. Måste bara lossa ett par nubb som håller den fast i sin skena. Kul att höra någon som provat den lösningen på riktigt.
    Det funkar jättebra. :)

Jag har en dörr i ena kortsidan, och brukar ta bort en av de mindre, övre rutorna på andra kortsidan så det blåser igenom växthuset. Går jättesnabbt, jag har tjocka gummilister som man tar bort och sen bara lyfter ut rutan. Fast om man tar bort en ruta i taket blir det nog snabbt svalare förstås, fast det kräver ju en stege.
Svar på tråden vi skall fixa växthuset