Inlägg från: Alexandra77 |Visa alla inlägg
  • Alexandra77

Mat till njursjuk katt

Nej du måste nog ge njurfoder från vet, så dyr är den inte. Jag ger hills k/d till min katt, köper 5 kg säckar som kostar 52 euro och dom räcker i flera månader.

• Alexandra77

11 veckor räcker en 5 kg säck hos oss. Så 52 euro på nästan tre månader är inte så mycket. 52 euro är väl ca 520 kronor??

• Alexandra77

Hur gammal är din katt? Jag undrar mest av nyfikenhet :) Min är 13 och hans njursvikt upptäcktes på ett rutin blodprov vid en seniorhälsokontroll, han visar inte så mycket symptom ännu förutom lite ökad törst. Hur mår din kisse?

• Alexandra77
    Grönöga skrev 2011-05-20 12:19:41 följande:
    Katter med njursvikt ska hålla sig borta från protein. Det stressat njurarna ännu mer. Så det du räknade upp går bort. Eukanuba renal tror jag är billigare än hills kd. Findus tar dessutom blodtrycksänkande medicin då det tydligen skonar njurarna med ett lägre tryck, typ. Han har varit riktigt dålig men har nu piggnat på sig och är precis som vanligt. En kollegas katt får oxå anabola för att komma igång med matlusten och han är oxå sig själv igen.
    Du måste se fodret som medicin för katten din och få får det kosta vad det kosta vill.
    Jepp precis det är medicin.
  • Alexandra77
    skorpionen80 skrev 2011-05-20 12:12:13 följande:
    Man KAN göra eget foder, men det rekommenderas inte för det är svårt och krångligt att få till det rätt till just njurkatter. Köp riktigt njurfoder, sååå dyrt är det inte. Ge torrfoder om du tycker blötmaten är för dyr, torrfodret är billigare i längden, men kan dock göra så att katten inte får i sig tillräckligt med vätska.
    Jag ger enbart torrfoder, min katt gillade inte njur-blötfodret.
  • Alexandra77
    Stor mamma skrev 2011-05-20 12:59:24 följande:
    Ja så är det, 50 procent ris

Därför skulle man välja kycklingdelar med ben då man kokar det ihop så ger det smaken åt riset-det gör inte en filé.

Man kan till o med ta mer ris. Men ALDRIG ta bort k/d torrfodret då katten behöver även det, viktiga mineraler o vitaminer går förlorade.

Fast jag tyckte en sån påse med kattmat varade en evighet till vår katt- så det är inte dyrare än affärens då affärens foder tar slut fortare. Vi hade r/d till en med känslig mage...det var kanonfoder.... Jag gilla Hill´s med tanke på dess dryghet och även dess härliga doft. Undrar om smaken är lika riklig som doften är av fodret-i så fall måste det vara gourmet för torrfoders katter
    Våra katter har alltid älskat Hills och min katt gillar k/d fodret mycket. Och jag håller med om att det inte är så dyrt, vi köper 5 kg säckar och en sådan räcker nästan tre månader.
  • Alexandra77
    Lisa1976 skrev 2011-05-22 19:06:09 följande:
    euro? Var köper du det då?
    Alexandra77 skrev 2011-05-20 11:54:01 följande:
    Hur gammal är din katt? Jag undrar mest av nyfikenhet :) Min är 13 och hans njursvikt upptäcktes på ett rutin blodprov vid en seniorhälsokontroll, han visar inte så mycket symptom ännu förutom lite ökad törst. Hur mår din kisse?
     Hon är 11 år. Hon år bra men dricker jättemycket och äter dåligt. Vi har testat olika blötmat till henne nu och det verkar vara RoyalCanin som gäller.
    Bor inte i Sverige, därför euro :) Men det är ju ganska lätt omräknat till kronor(tror jag). Ok blötmaten är ju faktiskt dyrare tror jag, vi använder enbart torrfoder. Min katt gillade inte blötmaten.
Svar på tråden Mat till njursjuk katt