• lyckligt gift

Fotoredigeringsprogram, vilket ska jag välja??

Jag ska köpa ett redigeringsprogram för att redigera och ändra på foton.

Vilket ska jag välja??

Vill ha ett relativt LÄTT program vars jag ska kunna förminska bilder, ta bort och ändra bakgrund, ljustera ljus och annat smått och göra med bilderna,

Men det viktigaste är att programmet är lätt!

Ska använda det för att redigera bilder innan dom ska läggas ut i en webshop.

Vad kan ni rekommendera och vad kostar programmet?

• Svar på tråden Fotoredigeringsprogram, vilket ska jag välja??
  • Caranlachiel

Det överlägset bästa är photoshop. Det är en relativt låg tröskel för att kunna göra enklare grejer, samtidigt som du kan bli hur avancerad som helst. Det finns dessutom många bra tutorials och hjälp på nätet att hitta.

BF 16 november
  • lia76

Jag rekommenderar också Photoshop... Det tar inte lång tid att lära sig heller.
    Jag använder både Adobe Photoshop och Ulead PhotoImpact (samt lite 3d studio för vissa sker, men då för layout och inte redigering/retuschering) då dessa kompletterar varandra. Det som fattas i ena programmet finns i det andra
    Dock är PhotoImpact otroligt avancerat jämfört med Photoshop.

Om du tänker på ekonomin så rekommenderar jag Photoshop Elements som kostar runt 1000kr.
    Photoshop ligger runt 8.500 kr - 11.000 kr
    PhotoImpact ligger runt det priset det med

(=
  • jantingstrom

Photoshop Elements, svårt att motivera den extra kostnade för de extra funktioner som den "vanliga" photoshop har..

• inze

Och vill du testa om det räcker med ett gratsiprogram så brukar jag rekommendera PhotoFiltre. Hur långt det räcker beror helt på vad du ska göra. Programmet klarar det du räknar upp även om en del saker nog är lättare med Photoshop (Elements räcker garaterat för det du vill göra).

Mer om PhotoFilre hittar du här:
    http://www.inzes.com/flbild/bild/photofiltre_help/index.html

Svar på tråden Fotoredigeringsprogram, vilket ska jag välja??