• Dino78

Sås på julbord?

Igår var sambon på julbord och han klagade över att det inte fanns nån sås. Jag sa att jag aldrig hört talas om att man har sås till ett julbord. han påstod att alla på julbordet (56 st) klagat på att det inte fanns nån sås. Jag har varit på 2 julbord i mitt liv och firat jul på tre olika ställen och ALDRIG haft sås så vitt jag kan minnas.
    I år ska vi dessutom fira jul hemma hos oss med bådas släkt/familj och då kan det ju vara bra veta om man ska ha sås och i såna fall vilken!?

• Svar på tråden Sås på julbord?
  • Lola Jämtland

Nä, sås har jag aldrig heller aldrig sett på ett julbord. Möjligen gravlaxsås eller vad det heter....

• Karpet

Hmmm sås har jag nog aldrig sett heller. Eller ja, sillen ligger ju i sås och sedan finns det röra som t ex rödbetssallad som kanske kan ses som sås.

• Lady Namárië

Ja, sås till gravlaxen är det enda jag kan tänka mig. Kanske någon kall crème rfraiche-röra till laxen. Men iInte brukar man väl ha brunsås till köttbullarna på julbordet?

• Lovasraramamma

vitsås till lutfisken då?

• Nyfiken gul

Vitsås till lutfisken

rödbetssallad

Janssons frestelse är ju ganska såsig

diverse senapssåser till gravlax

sillinläggningar

creme fraiche till rökta fiskar

Det är det jag kommer på som finns som sås på ett julbord... En del kan också servera gräddsås eller bearnaise sås till revbensspjället...

• Dino78

Han sa att man hade sås till revbensspjällen och köttbullarna. Jag sa att det hade jag aldrig hrt talas om. Då sa han att man iaf hade gelé. Men det har man ju bara om man bjuder på stek typ...inte på ett julbord!

• Dino78

Jag äter inte gelé så jag kan ju ha missat det, men som jag kan minnas har jag inte sett det på våra...Men då behöver jag inte idiotförklara honom vad gäller det då

• Miss Upsey Daisey

brukar finnas hovmästarsås till laxen o ibland även andra såser till laxen...
    sen finns ju alltid Röror av olika slag...

• Miss Upsey Daisey

äppelmos brukar finnas ockås...

Svar på tråden Sås på julbord?