• Dino78

Sås på julbord?

Igår var sambon på julbord och han klagade över att det inte fanns nån sås. Jag sa att jag aldrig hört talas om att man har sås till ett julbord. han påstod att alla på julbordet (56 st) klagat på att det inte fanns nån sås. Jag har varit på 2 julbord i mitt liv och firat jul på tre olika ställen och ALDRIG haft sås så vitt jag kan minnas.
    I år ska vi dessutom fira jul hemma hos oss med bådas släkt/familj och då kan det ju vara bra veta om man ska ha sås och i såna fall vilken!?

• Svar på tråden Sås på julbord?
  • Dino78

Jo, röror har vi säkert med. Rödbetssallad och sillsallad och sånt men just sås...aldrig hört talas om att man har. Vi har inte ens lax eller lutfisk så vi har verkligen aldrig såser
    Ska mobba honom när han kommer hem

• AasaC

Vi har alltid haft sås på julbordet ... brunsås till bl. a köttbullar och revbensspjäll och om vi haft lutfisk, så har vi även haft vitsås till det.

• promenadflickan

Vi har oxå alltid gräddsås till köttbullarna....
    Trodde jag alla hade

• hot fuss

har aldrig varit med om ngn annan sås än just hovmästarsåsen t laxen. o vitsås t lutfisken. men sås t köttbullarna? de äter man ju med rödbetssalladen.. gelé har jag aldrig hört ngn som har heller. eller sylt. neh..

• Trynträ

Har inte heller varit med om att det funnits sås till köttbullar, prinskorv och sånt. Kalla såser brukar det däremot finnas gott om.

• Lovasraramamma

men nåt ni inte har är svartbröd ha ha ha

• Runguska

Vi brukade ha brunsås när min bror var liten på julbordet, men det var bara för att han endast åt köttbullar och potatis och ville ha sås till det. Nu slipper dock mamma och de andra som står för maten slita med den

• Kenzie

Vi har alltid kantarellstuvning..det är väl det såsigaste jag kan komma på som står på julbordet. Och det är hur gott som helst till köttbullar och prinskorv

• lata kocken Johanna

gravlaxsås och ibland cumberlandssås

och om det är lutfisk på julbordet så har det ju funnit tillbehör till dom...

men ngn annan sås (förutom rörorna som alla andra tar upp) har jag aldrig sett...
    har nog sett hundratals julbord vid det här laget....

• Tiagirl

Jag kan nog inte påminna mig att det funnits sås på dom julbord jag varit på eller att det funnits "hemma". Men jag har nog saknat det lite då jag inte äter av alla de där konstiga "rörorna" :)

Däremot blev jag gräsligt upprörd för det inte fanns lingon till kroppkakorna när vi var i väg i lördagskväll!!!!

• Dino78

Påpekade idag för honom att jag startat en tråd om detta och att han var tvungen ge med sig men idag på jobbet säger han att samtalsämnet för dagen var just avsaknaden av sås...fattar verkligen ingenting...sa till honom att det var ju bra att han ätit där så han hinner vänja sig med vårt "torra" julbord då

Och om lata kocken johanna säger att hon inte sett sås så är det så - hon är ju kock !

• jub jub

Här hemma hos oss har vi alltid sås på julbordet! Gräddsås till köttbullarna ska det vara Fast jag är vegetarian, så jag äter ju inte det, men får laga det var år (samt en vegetarisk sås till mej själv). Sås är gott! Heja sås! Sen har vi alltid svart vinbärsgelé med Fast på julbord på restaurang/hotell etc tror jag nog inte att jag sett det någon gång. Hos min mans föräldrar har de inte sås heller, men mormor har bruna bönor (!) varje år, hehe. Nu blir jag ju hungrig, ska se vad jag kan länsa kylen på!

• Dino78

jubjub - Vad är det som du inte kan äta i en vanlig gräddsås? Är väl inget kött i det? *känner mig dum*

• jub jub

hehe jo, i den jag gör är det det Köttsaft från köttbullar och köttuljong

Svar på tråden Sås på julbord?