• Svar på tråden Makens brors fru?
  • varfördåför

svågerns fru

nepp... kan inte stava... sorry!
  • M C

Svägerska.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • sahara sahara

Japp - svägerska.

Din svägerska kan vara ditt syskons fru, din partners syster eller din partners syskons fru.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Åsa
    sahara sahara skrev 2011-05-20 18:01:27 följande:
    Japp - svägerska.

Din svägerska kan vara ditt syskons fru, din partners syster eller din partners syskons fru.
    Min språkkänsla håller inte med faktiskt. Får kollas. För mig stannar svågern/svägerskan "egentligen" vid syskonets partner eller mak'ns syskon även om jag i lite svepande sammanhang nog skulle kunna säga så för svågerns/svägerskans partner.

Ryskan hade ju förr ett särskilt ord för fruar till bröder men det försvann när samhällstrukturen ändrades och skillnaden mellan olika sorters svågrar/svägerskor inte var viktig längre.
  • Åsa

Koll med SAOB ger vid handen att det i fornsvenskan ganska löst betydde manslig släkting via äktenskap, även vad som idag är svärfar eller svärson.
    Om svägerska står t ex "förr även om avlägsen kvinnlig släkting".

Lite grann som ex spanskans ord för vad som på svenska översätts faster/moster/tant  resp farbror/morbror ovasett vad som kanske sägs i enklare ordböcker i praktiken används om diverse släktingar i den äldre generationen och "kusin" hörs om såväl sysslingar som bryllingar eller kusinbarn i samma ålder som man själv.

Om aktuellt bruk står, vilket väl tyvärr får ge mig fel, står  (1999/2010):
    om manlig släkting gm ingifte, förr äv. gm utomäktenskaplig förbindelse, i en familj; numera bl. om ngns makes/makas broder (jfr HUSTRU-BRODER ) l. systers make l., utvidgat, svägerskas make; förr särsk. om svärfar.

• Thursday
    Åsa skrev 2011-05-20 21:13:23 följande:
    Min språkkänsla håller inte med faktiskt. Får kollas. För mig stannar svågern/svägerskan "egentligen" vid syskonets partner eller mak'ns syskon även om jag i lite svepande sammanhang nog skulle kunna säga så för svågerns/svägerskans partner.

Ryskan hade ju förr ett särskilt ord för fruar till bröder men det försvann när samhällstrukturen ändrades och skillnaden mellan olika sorters svågrar/svägerskor inte var viktig längre.
    Vassego, direkt från SAOB:

SVÄGERSKA svä ³gerska ², f.; best. -an; pl. -or.
    [fsv. sväghirska ; liksom ä. d. suerreske, svärmoder (d. svigerske, svägerska ) av mlt. swegersche, avledn. av sweger- (se SVÄGER- ).
    – Jfr SVÅGERSKA, SVÄGER -, SVÄGERLIGEN ] (ngns) makes resp. makas syster l. (ngns) broders hustru; äv.: (ngns) makes resp. makas broders hustru; förr möjl. äv.: om kvinna som ngn gm giftermål stod i ännu avlägsnare släktskap till;
  • sahara sahara
    Åsa skrev 2011-05-20 21:21:52 följande:
    Koll med SAOB ger vid handen att det i fornsvenskan ganska löst betydde manslig släkting via äktenskap, även vad som idag är svärfar eller svärson.
    Om svägerska står t ex "förr även om avlägsen kvinnlig släkting".

Lite grann som ex spanskans ord för vad som på svenska översätts faster/moster/tant  resp farbror/morbror ovasett vad som kanske sägs i enklare ordböcker i praktiken används om diverse släktingar i den äldre generationen och "kusin" hörs om såväl sysslingar som bryllingar eller kusinbarn i samma ålder som man själv.

Om aktuellt bruk står, vilket väl tyvärr får ge mig fel, står  (1999/2010):
    om manlig släkting gm ingifte, förr äv. gm utomäktenskaplig förbindelse, i en familj; numera bl. om ngns makes/makas broder (jfr HUSTRU-BRODER ) l. systers make l., utvidgat, svägerskas make; förr särsk. om svärfar.
    Det stämmer med min språkkänsla, men jag dubbelkollade med Nationalencyklopedin. Jag tillhör ju dem som kallar morbrors fru för moster också.

Och det där med kusiner - så funkar det väl i USA också? "Cousin" som beteckning för "(hyfsat nära) släkting i ungefär samma ålder".
    Do something scary - the payoff is awesome!
Svar på tråden Makens brors fru?