• Anonym (mamma till 2)

Släpper man bara av sitt barn utanför förskoleklass/skolan/fritids eller lämnar man in såsom man gjorde på förskolan/dagis?

Mitt barn ka börja förskoleklass och fritids och jag undrar hur andra gör? Lämnar ni av era barnn utanför skolan/fritids eller följer ni med in såsom man gjorde då de gick på förskola/dagis?

Vill fröken i förskoleklass träffa föräldrarna varje lämning/hämtning?
    Om man har morgon-fritids vill då fritids att man lämnar till dem på morgon eller går barnet in själv?
    Fungerar det som de gjorde på dagis/förskola att man hämtar sitt barn och pratar några ord med fröken?

Hur går det till?

• Svar på tråden Släpper man bara av sitt barn utanför förskoleklass/skolan/fritids eller lämnar man in såsom man gjorde på förskolan/dagis?
  • tackförfisken

Hos oss funkar det så att vi bara lämnar utanför skolan,barnen går in själva när det ringer in! Första dagen så följde jag med och lämnade i klassrummet och det gjorde dom flesta andra också.
    Men skulle jag vilja följa med in så är det givetvis inga problem,förutom att flickan skulle protestera;)
    Pratar inte med läraren dagligen men är det något så hör hon av sig lr tvärtom.Får varje vecka lite info i form av brev som hon skickar med barnen..
    Min tjej går inte på fritids så hur det fungerar vet jag inte!

• Kodia

Det är lite olika hur olika familjer gör, och kanske har din skola några speciella önskemål, så fråga dem.  (Eftersom det görs så olika är det e helt normal fråga!)

När barnen gick i förskoleklass gick de inte till morgonfritids själva. På eftermiddagen hämtade jag.

De första veckorna är det nog bra om du räknar med att både lämna och hämta.

• Anonym

På skolan där mitt barn går så måste man följa med barnet in och hämta när det går på 6-års och i första klass. Från tvåan får de gå in och ut själva.

Sen om de har fritids så följer man med in och prickar av och prickar även av när man hämtar. Har fritids i samma lokaler som klassrummen, så smidigt och enkelt.

Nu när barnet går i tvåan och jag ärföräldrarledig så går barnet in själv men jag hämtar ibland inne och ibland sitter vi kvar i bilen, beror lite på om bebis sover eller e vaken.

• MammaHela

Jag följer inte med in när jag lämnar, men vid hämtning så går man in och säger till.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Anonym

Min äldsta går in på fritis själv på morgonen och jag lämnar syskonen på förskolan under tiden, de ligger alldeles intill varandra. När de mindre barnen är lämnade går jag bara in och visar upp mig för personalen och säger hej då till min äldsta. Vet andra i förskoleklass som lämnas på parkeringen och själva går in på fritis, andra har föräldrarna med hela vägen in så hos oss skiljer det sig väldigt åt.

• Anonym (mamma till 2)

Då kanske det inte är så "konstig" fråga då om jag skulle fråga på samtalet vi har innan skolstart?

• maria1972

Jag ser till att killen hälsar på fröken ordentligt när vi lämnar, när jag hämtar går jag alltid in och hör att allt varit bra och pratar några ord.

• Humpteedumptee

Nej, det är  ingen konstig fråga och det är väldigt bra att du faktiskt funderar på det. I det rektorsområde där jag jobbar kommer det upp som ett problem på personalmötena. Just det där att föräldrar hämtar utan att säga till! Att lämna till skolan är väl en sak. Men på fritids vill nog personalen ha lite mer koll. För det är ingen kul känsla att helt plötsligt "vara av med" X antal barn som föräldrar hämtat utan att säga något. För personalen vet ju inte om det är föräldrarna som varit där, eller om barnet försvunnit på annat sätt. Som personal har man ju ett ansvar för barnet tills det att föräldern hämtat. Så prata du med personalen, så berättar de nog mer än gärna vad som funkar bäst. Ibland kanske det räcker med att man gör någon uppmärksam på att "nu går X hem".

• Punkster

Vid ett tillfälle som jag har varit med om så lämnade en förälder av barnet utanför skolan på morgonen och åkte sen till jobbet. Barnet fick sen för sig att det inte ville gå till skolan utan knallade iväg på egen hand. När skoldagen började och barnet inte hade dykt upp eller blivit sjukanmält sig ringde vi föräldern och frågade vart barnet var. På skolan svarade såklart hon. När det gick upp för henne att barnet inte var där så fick hon såklart dåndimpen.
    Barnet dök upp efter ett tag, det hade gått till en lekpark och sedan hem igen. Men det satte igång en diskussion hos oss på skolan. När kan ansvaret för barnet anses vara skolans? Och när är det förälderns? Vi kom fram till att ansvaret är förälderns till dess de båda har varit inne på skolgården/skolan och fått ögonkontakt eller pratat med en personal. Samma sak, fast omvänt, gäller vid hämtning.

Att man som förälder följer med in på skolans område har dessutom flera fördelar. Man får tillfälle att samtala om saker och ting, tala om hur dagen har varit osv. Föräldern får se lite mer av verksamheten och vad barnet har för sig på dagarna. Man får en bättre relation helt enkelt, och det gagnar i slutändan också barnet.

• Mirris

I vintras följde jag med in.. o då endast för att se att alla kläder hängde där dom skulle :) När 25 fsk-klassare plötsligt ska hålla egen ordning så blir det lite kaosartat :)

Numera åker han själv till skolan vid 8 (efter 14 samtal från mig på jobbet)... o jag hämtar på eftermiddagarna (om han inte följer med nån hem).

• Cecci78

vi följer med o ser så att personal har uppmärksammat att vi lämnar, går in o hämtar på fritids o har då kontakt med personalen igen på något sätt

• Anonym

På min skola (förskoleklass) vill vi att föräldrar kommer in vid lämningen och hämtning. Det fungerar hos endel men inte alla. Vi har barn som går själva till fritids hemifrån trots att vi påpekat att det inte är lämpligt, men det är som sagt olika från skola till skola.

• Dr Mupp

Vi lämnar i kapprummet och sen har vi lita olika rutiner för hämtandet. Våra barn går på olika fritidsavdelningar så dottern som går i ettan har av oss fått tillstånd att personelan skickar över henne till lillebrors avdelning när hon slutar. Då är nån av oss där och hämtar honom inne på fritids (eller på gården de få gånger de varit ute just då),

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Släpper man bara av sitt barn utanför förskoleklass/skolan/fritids eller lämnar man in såsom man gjorde på förskolan/dagis?