• goabarn77

X, missfall eller vad? Superstarkt streck...

Var i förrgår till doktor och fick vul då symtom försvunnit. Räknade då att jag var i vecka 7+. Jag hade också haft en liten ljusgulbrun flytning. Hon hittar en hinnsäck, stor som den ska vara i 6+1. Jag är regelbunden så jag konstaterar att graviditeten är över. Precis som jag trott. Dock säger doktorn att hon anar något som ser ut som en gulesäck och även att det kan vara utomkveds. Ikväll tog jag ett gravtest och det är tydligare än något av mina tidigare test. (tagit många.....) Ska jag kanske utgå ifrån att det är ett x? Borde jag inte komma under vård då? Känns så grymt och knepigt att titta på det superstarka strecket och känna glädje i en millisekund tills jag resonerar med mig själv att det inte finns något att vara glad för. Doktorn har skrivit i journalen, som jag ska bära med mig om det blir akut, att det kan vara såväl normalt, som x som missfall. Muntligen sa hon dock att det ser ut som ett missfall. Usch, känner mig som en tickande bomb. :( Vill inte mista min äggledare ovanpå all annan skit. Mitt tredje missfall detta, men har en ljuvlig dotter som tur är. På måndag blir det nytt hcg- test samt nytt vul.

Kanske jag bara vill skriva av mig lite. Just nu känns livet grymt med alla bebisar som bokstavligen föds runt mig, i kvarteret, i vänkretsen, i släkten. Vill ha ett syskon! Tack för att du läste.

• Svar på tråden X, missfall eller vad? Superstarkt streck...
  • Fru U
    Jotun skrev 2011-05-23 17:34:54 följande:
    Nej, det var läkaren som sa att det kanske blir så att jag behöver morfinpump sen. Hon berättade till och med hur den fungerar och så. Varför vet jag inte...har inte hunnit reflektera så mkt över allt hon sa, det känns bara helsnurrigt just nu. Tur jag hade med min svägerska för efteråt kom jag knappt ihåg hälften av vad läkaren berättade...
    Oj. Visst kan det göra fruktansvärt ont efteråt (det är en stor op) men jag tror inte du behöver oroa dig (om du nu gör det) för man brukar inte behöva så starka smärtstillande någon längre period.

Det är ett jättejobbigt besked. Allt går så in i bombens fort och som du säger man tar inte in allt vad de säger
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Jotun
    Fru U skrev 2011-05-23 17:39:40 följande:
    Oj. Visst kan det göra fruktansvärt ont efteråt (det är en stor op) men jag tror inte du behöver oroa dig (om du nu gör det) för man brukar inte behöva så starka smärtstillande någon längre period.

Det är ett jättejobbigt besked. Allt går så in i bombens fort och som du säger man tar inte in allt vad de säger
    Tack för dom lugnande orden. Läkaren var så klumpig i sitt bemötande och allt hon gjorde var att skrämma upp mig mer och mer. Hon skulle haft din empatiska förmåga så hade jag kanske inte gått hem som ett nervvrak...
  • Fru U
    Jotun skrev 2011-05-23 17:53:44 följande:
    Tack för dom lugnande orden. Läkaren var så klumpig i sitt bemötande och allt hon gjorde var att skrämma upp mig mer och mer. Hon skulle haft din empatiska förmåga så hade jag kanske inte gått hem som ett nervvrak...
    Jag har opererats många gånger. Så har du frågor så shoot
  • Jotun
    Fru U skrev 2011-05-23 18:03:54 följande:
    Jag har opererats många gånger. Så har du frågor så shoot
    Det jag tänker mest på är hur lång tid det kommer ta att repa sig...är väl olika såklart, men undrar hur långt efter man kommer ha ont, kommer jag bli sängliggandes osv. Det första jag sa när läkaren började prata om operation var att jag måste ju gå till jobbet och ta hand om mina åldringar (jobbar som undersköterska inom hemtjänsten) Men då log hon bara och skakade på huvudet. Antar att man hamnade i nåt slags chocktillstånd.

Jag har själv arbetat på sjukhus med pre- och postoperativ vård, men nu när det gäller mig själv så har jag noll koll. Visst är det konstigt?!
  • Fru U
    Jotun skrev 2011-05-23 18:24:36 följande:
    Det jag tänker mest på är hur lång tid det kommer ta att repa sig...är väl olika såklart, men undrar hur långt efter man kommer ha ont, kommer jag bli sängliggandes osv. Det första jag sa när läkaren började prata om operation var att jag måste ju gå till jobbet och ta hand om mina åldringar (jobbar som undersköterska inom hemtjänsten) Men då log hon bara och skakade på huvudet. Antar att man hamnade i nåt slags chocktillstånd.

Jag har själv arbetat på sjukhus med pre- och postoperativ vård, men nu när det gäller mig själv så har jag noll koll. Visst är det konstigt?!
    Det är inte ett dugg konstigt. Det är en helt annan sak när det gäller en själv. Jag har haft vänner som jobbar inom vården och som kan ta blodprov, ge sprutor o allt det där på patienterna men som är oerhört spruträdda när det kommer till dem själv.

De kommer att asa dig ur sängen så fort det bara går och det är viktigt att röra på sig men lika viktigt att du inte har ont. Du ska inte "stålsätta dig" utan har du ont så säg ifrån (läkningen går bättre då).

De första dagarna brukar man inte vara så pigg, det är en stor operation, men efter en vecka eller två så bör du kunna röra dig något så när okej. Men som dr sa så behöver du nog vara hemma ett tag. Även om du bara har småont så behöver själen också en chans att hinna med... trust me on that one

Direkt efter operationen så kan det så klart göra ont (de vet ju inte hur mycket smärtstillande du behöver till att börja med, det är ju olika för alla) men som sagt säg ifrån om du har ont så får du hjälp.

Vet du om de planerar att göra ett bikinisnitt eller ett längsgående snitt? oavsett vad de planerar så kan det ju sluta med ett längsgående snitt.

Om du har ont efter fyra veckor så ska du veta att det är ovanligt men fullt normalt.

• Jotun

Hon sa att det förmodlingen blir ett bikinisnitt. Nej precis det är inte bara det fysiska som behöver läka. Hela den här resan känns så jäkla omtumlande och den har knappt börjat än. Har nog fortfarande inte fattat att det inte blir nån bebis. Känner mig gravid, har inte ont och blöder ju inte...och så ska dom ta bort det. Vilka märkliga, blandade känslor man har just nu.

Och så mitt i allt elände kan jag inte låta bli att undra hur det har gått för pricken77. Tänker på dig!

• Fru U
    Jotun skrev 2011-05-23 18:53:11 följande:
    Hon sa att det förmodlingen blir ett bikinisnitt. Nej precis det är inte bara det fysiska som behöver läka. Hela den här resan känns så jäkla omtumlande och den har knappt börjat än. Har nog fortfarande inte fattat att det inte blir nån bebis. Känner mig gravid, har inte ont och blöder ju inte...och så ska dom ta bort det. Vilka märkliga, blandade känslor man har just nu.

Och så mitt i allt elände kan jag inte låta bli att undra hur det har gått för pricken77. Tänker på dig!
    Jag hade tur på så sätt, jag insåg att jag blivit gravid samtidigt som jag insåg att det inte stod rätt till - så jag hann aldrig drömma...

Det känns jättemärkligt just eftersom att man känner sig gravid (i alla fall stundvis) och för mig i varje fall så kändes det så fel att de var tvungna att ta bort den... men jag fann tröst i tanken att det skedde av en anledning (även om jag fick problem efteråt så var det bra för mig att bli av med äggledarna, så är det naturligtvis inte för de flesta).

Tänker på er båda...
  • goabarn77

Jotun, vilka tråkiga besked. Ett x alltså? Hur upptäcktes det med säkerhet? Beklagar verkligen allt som drabbat dig.

Tack alla goa människor för er omtanke. För mig blev det en cliffhanger. Hcg hade stigit så doktorn hade hopp om att hitta ett foster. Det fanns inget, men hinnsäcken hade växt en del. Hon såg mycket slemhinna i livmodern så hon är ganska säker på missfall som snart sätter igång. Ska dit på torsdag (nytt vul, nyt hcg) så då beställs tid för skrapning ca en vecka senare. Doktorn hade gott hopp om att vi får ett syskon så jag klamrar mig fast vid det och tror henne faktiskt. Min make är underbar och vi vill bara att det blöder ut så vi kan fortsätta. =) Några veckor efter missfallet ska jag utredas. Jotun och andra i liknande situationer, jag önskar er all lycka!

• Jotun

Skönt att det gick "bra" för dig pricken77 (om man nu kan använda ordet bra tillsammans med missfall) Håller alla tummar och tår för att din dotter ska få bli storasyster så småningom

Alltså grejen är att jag tyckte hon lät så jäkla osäker, men jag såg ju själv att det inte satt där det skulle. Det där med hcg gjorde inte mig så mkt klokare heller. Om det var 13000 i onsdags så skulle det ha varit 39000 idag vid en vanlig graviditet?? Eller hur funkar det? Hur ska hcg bete sig vid ett x egentligen?

Här är en bild på vart min graviditet sitter på ett ungefär (den röda ringen)

källa: www.ne.se/livmoder||facebox
  • Fru U
    goabarn77 skrev 2011-05-23 21:15:11 följande:
    Jotun, vilka tråkiga besked. Ett x alltså? Hur upptäcktes det med säkerhet? Beklagar verkligen allt som drabbat dig.

Tack alla goa människor för er omtanke. För mig blev det en cliffhanger. Hcg hade stigit så doktorn hade hopp om att hitta ett foster. Det fanns inget, men hinnsäcken hade växt en del. Hon såg mycket slemhinna i livmodern så hon är ganska säker på missfall som snart sätter igång. Ska dit på torsdag (nytt vul, nyt hcg) så då beställs tid för skrapning ca en vecka senare. Doktorn hade gott hopp om att vi får ett syskon så jag klamrar mig fast vid det och tror henne faktiskt. Min make är underbar och vi vill bara att det blöder ut så vi kan fortsätta. =) Några veckor efter missfallet ska jag utredas. Jotun och andra i liknande situationer, jag önskar er all lycka!
    Jag beklagar verkligen. Men samtidigt är jag glad över att det inte ser ut att vara ett X.
    kram
Svar på tråden X, missfall eller vad? Superstarkt streck...