jag bor också i backlura, nyinflyttad visserligen men är hemvändare och uppvuxen i hässelby. jag trivs hur bra som helst. har hört mycket bra om backluraskolan men har också barn i förskoleålder så ingen personlig erfarenhet.
jag har tidigare bott i hässelby strand i lägenhet och gått i maltesholmsskolan, den var då jätte bra men är också 15 år sedan. flyttade sen till ett radhus på gränsen mellan hässelby gård och villastan och borde gått i hässelbygårdsskolan, men valde att börja inne i stan istället.
har sedan bott på två olika ställen i villastan och trivts bra. enligt mig så finns det både prisvärda hus och hus som det är totala överpriser på. nälsta är bland annat ett sånt ställe där jag tycker det är överpriser. vi ville helst bo där eftersom vi har vår dagmamma där men hittade ett totalt ruckel som vi gärna ville ha, det såldes för över 3 miljoner och det var inte stort och trädgården var bara på 150 kvm vilket inte heller är speciellt stort. tilläggas bör ju att ALLT behövde renoveras och näst intill rivas.
Backlura tycker jag är mycket prisvärt i jämförelse, lugnt och mysigt område men som nån annan skrev så är det ju buss som gäller för att ta sig till tunnelbanan eller pendeln. Alternativt att man kör egen bil. Jag vet flera som kör bil till ängbyplan där det är gratis parkering och sen tar tunnelbanan därifrån.
det blev långt och jag vet inte hur mycket det hjälpte men fråga gärna mer om det är nåt speciellt du undrar.
Lycka till!