• decbebis

Områden i Hässelby/Vällingby

Vi letar hus/radhus/kedjehus och undrar lite över olika områden runt Hässelby/Vällingby. Är det ngn som känner till dessa områden bra och vet hur skolorna är? Hur är det uppe i hässelby norra villastad? Har för mig att Backlura inte ska vara ett bra område eller har jag helt fel? Vill gärna veta så mycket som möjligt, var är det bäst att bo som barnfamilj? Var är det bäst kommunikationer? Vi jobbar båda mitt inne i stan.

• Svar på tråden Områden i Hässelby/Vällingby
  • AnnaKatarina

Uppvuxen i Nälsta. Har gått i Nälstaskolan och Vällingbyskolan. De var båda bra skolor då men det är 10-15 år sedan jag gick där. I Nälsta finns det både dyra villor och lite billigare radhus. Jag är uppvuxen mot bromma i ett övre medelklassområde.

Buss 5-10 minuter till Vällingby (eller buss 15 min till Brommaplan om man bor på rätt sida i Nälsta).

Jag har också bott i Hässelby villastad men aldrig gått i skolan där så jag vet inte hur skolorna är. Hässelby villastad är ett "bättre" område än hässelby gård men det kostar desto mer också. Från Hässelby villastad är det buss till Vällingby eller till barkarby.  

• Iluna

vi bor i radhus i backlura, på blomsterkungsvägen..är ett jätte bra område, med mycket barnfamiljer..sen gulsippan en parklek med djur och lekpark..finns två olika skolor i området, backluraskolan och sen trollbodaskolan...vet dock inte vilken som är bäst, då mina barn fortfarande går på dagis...men kan iaf rekomendera området..å jag har flyttat mycket i mitt liv å bott på olika ställen..å kan säga att detta är ett av de bättre..

• decbebis

Tack så jättemycket för svar! Är det ngn annan som bor runt Hässelby/Vällingby?

• CrazyCarro

jag bor också i backlura, nyinflyttad visserligen men är hemvändare och uppvuxen i hässelby. jag trivs hur bra som helst. har hört mycket bra om backluraskolan men har också barn i förskoleålder så ingen personlig erfarenhet.

jag har tidigare bott i hässelby strand i lägenhet och gått i maltesholmsskolan, den var då jätte bra men är också 15 år sedan. flyttade sen till ett radhus på gränsen mellan hässelby gård och villastan och borde gått i hässelbygårdsskolan, men valde att börja inne i stan istället.

har sedan bott på två olika ställen i villastan och trivts bra. enligt mig så finns det både prisvärda hus och hus som det är totala överpriser på. nälsta är bland annat ett sånt ställe där jag tycker det är överpriser. vi ville helst bo där eftersom vi har vår dagmamma där men hittade ett totalt ruckel som vi gärna ville ha, det såldes för över 3 miljoner och det var inte stort och trädgården var bara på 150 kvm vilket inte heller är speciellt stort. tilläggas bör ju att ALLT behövde renoveras och näst intill rivas.

Backlura tycker jag är mycket prisvärt i jämförelse, lugnt och mysigt område men som nån annan skrev så är det ju buss som gäller för att ta sig till tunnelbanan eller pendeln. Alternativt att man kör egen bil. Jag vet flera som kör bil till ängbyplan där det är gratis parkering och sen tar tunnelbanan därifrån.

det blev långt och jag vet inte hur mycket det hjälpte men fråga gärna mer om det är nåt speciellt du undrar.

Lycka till!

• decbebis

Crazy Carro, tack för ditt svar! Känns bra att höra att ni trivs, vi tittar vidare och jag kanske återkommer med fler frågor om vi hittar ngt vi vill ha !

Svar på tråden Områden i Hässelby/Vällingby