• anti86

Hjärtproblem eller magkatarr?

Hej!

Sen ungefär ett par veckor tillbaka har jag haft obehagliga stickningar runtomkring hjärtat (ibland känns det som att det kittlar och ibland hugger det till), men även på andra ställen i kroppen, typ vid sidorna på kroppen där revbenen slutar och i ryggen. Nu i måndags besökte jag akuten för att hoppas hitta felet och jag fick ligga på en bår i nästan 10 timmar. De kollade blodtrycket, lyssnade på hjärtat med stetoskop, röntgade lungorna och tog tre olika blodprov, men när jag tillslut fick träffa en läkare så sa denne att de inte kunde hitta något fel och att jag kanske lider av magkatarr.

Efter den snabba diagnosen blev jag hemskickad och tillsagd att köpa Omperazol-tabletter och ta en sån per dag. Det har jag gjort nu sen i tisdags, men fortfarande känns det inte ett dugg bättre. Det fortsätter att hugga till ibland och det känns allmänt obehagligt att vara vid liv just nu, faktum är att jag går omkring och tror att jag ska dö hela tiden. Jag skulle vilja veta vad ni tror om saken? Finns det någon mer här som har haft eller har magkatarr och upplever samma fenomen? Jag tycker ju det låter lite konstigt om magproblem gör att man får ont långt upp i bröstet och även på andra ställen...

Tilläggas bör även att de  tog de tog alla testerna (förutom röntgen) i liggande tillstånd, och just då kändes det ganska bra, men det är framför allt när jag står, rör mig eller sitter som problemen uppstår. Det sa jag även till läkaren/sköterskorna, så jag är lite orolig över att deras tester har gett felaktiga resultat, puls och sånt är ju inte samma när jag rör mig som när jag ligger.

Tacksam för svar!
    /Anti, 24 år

• Svar på tråden Hjärtproblem eller magkatarr?
  • Anonym (samma)

Jag är lika gammal som dig och har haft samma sak - länge. Jag har magkatarr ofta och jag kan också få liknande symtom som du beskriver. Sedan har jag också problem med armen/axeln och muskulaturen vilket gör att jag får ont kring hjärtat ofta.
    Du behöver inte oroa dig, magproblem kan kännas så högt upp och de har ju gjort tester på dig.
    Omeprazolen har jag också ätit och ibland hjälper den, ibland inte. Det kan ta ett tag innan du märker förbättring. Sa de något om vad du bör undvika? Stark mat, kaffe, tobak, alkohol osv förvärrar ju.
    TA DET LUGNT och lita på läkarna. Jag vet hur jobbigt det är att oroa sig - been there, men magsyror kan verkligen ställa till det. (Om man har syror i magmunnen och därikring kan man också få väldigt ont kring bröstet!)
    Kram! 

• Anonym

Gjorde dom inget EKG? Dock tycker jag inte att det låter som hjärtproblem utan snarare nån muskel eller nerv som knasar..har själv samma i perioder, speciellt stressiga. Hugger till vid hjärtat, ibland nästan bak i ryggen..hm ja. Men om du är orolig ska du ju självklart kolla upp det vidare. (och inte lyssna på oss hobbyläkare på nätet ;) )

• Anonym

Inget ultraljud heller då? Hugg och stick vid revben, bak i ryggen kan även vara gallblåsan. Jag har också magkatarr men får aldrig sådana besvär som du skriver ts. Bara att revbenen känn som att dom har gått av men det blir inte bättre om jag ligger ner. Värre om jag försöker lägga mig på sidan. Omeprazol brukar hjälpa bra vid magkatarr och det står väl också att man ska inte äta dom mer än en vecka (eller minns jag fel nu?)
    Blir du inte bättre så sök igen, men prova utesluta allt som kan förvärra magkatarr som anonym skrev, kaffe, nikotin, juice, citrus frukter, fet mat, chips, starka kryddor mm. Mjölk och banan brukar lugna magen.

• Anonym

Omeprazol tar oftast minst en vecka innan det börjar hjälpa, har själv gått på det och blev varnad för det.

• anti86

Jo, EKG tog det också, det glömde jag visst nämna. I så fall ger jag Omeprazol-tabletterna ett par dagar till så får vi se om det blir bättre. Det som känns relativt skönt är att det i alla fall inte gör ont konstant (som jag antar att det borde göra om det är riktigt akut), det kommer som sagt obehag några gånger i timmen men det brukar försvinna efter kanske 15-50 sekunder. Ultraljud kollade de däremot inte med. Det kanske jag ska begära när jag går dit nästa gång, att de kollar med ultraljud på hjärtat och även på gallblåsan.

Sen får jag lov att tacka för alla svar jag fått hittills, ni ska veta att det känns lugnande när jag får lite feedback på hur det känns. Tack så mycket :)

• Anonym (samma)
    anti86 skrev 2011-05-21 13:14:50 följande:
    Jo, EKG tog det också, det glömde jag visst nämna. I så fall ger jag Omeprazol-tabletterna ett par dagar till så får vi se om det blir bättre. Det som känns relativt skönt är att det i alla fall inte gör ont konstant (som jag antar att det borde göra om det är riktigt akut), det kommer som sagt obehag några gånger i timmen men det brukar försvinna efter kanske 15-50 sekunder. Ultraljud kollade de däremot inte med. Det kanske jag ska begära när jag går dit nästa gång, att de kollar med ultraljud på hjärtat och även på gallblåsan.

Sen får jag lov att tacka för alla svar jag fått hittills, ni ska veta att det känns lugnande när jag får lite feedback på hur det känns. Tack så mycket :)
    Visst kandet ju vara gallblåsan som gör ont men är det gallsten så gör det något FRUKTANSVÄRT ont.
    Ta det baralugnt och tänk på kosten!
  • Anonym (akuten-ssk)

Jag kan nästan LOVA att det inte är hjärtat. På akuten tar man en massa prover som är hjärtspecifika, är de normala kan man utesluta hjärtinfarkt. Är EKG normalt är det två säkra kort. Puls, blodtryck och andning - var det som vanligt? Ja, då är det lugnt. Det spelar ingen roll om du sitter/ligger/hoppar, proverna blir samma ändå. Hur vet du att man bara tog 3 prover? Menar du inte 3 rör? Man kan få minst 20 provsvar på ett blodprovsrör, menar jag :) Dina besvär är JÄTTEVANLIGA. Oftast ångestrelaterade om man har bra provsvar.

• Hanna91

Vill bara säga att så fort man har problem runt mage hjärta lungor så säger doktorerna "magkatarr" och så får man omeprazol!

Jag led av hemska gallstens anfall var tredje månad ca och efter ett halvår åkte jag till akuten.. o hem kom jag med omeprazol.. ett halvår efter det och ca 4 besök på akuten fick jag ett ultraljud över gallan, och oj då, gallstenar... 4 månader senare.. operation.. läkare är inte o lita på!

Lycklig - *-.Mrshellfire.blogspot.com.-* -
  • sandriis87

Jag har oxå dessa problem att jag får stickningar/ huggningar runt hjärtat då jag får min magkatarr.. Man blir ju lite orolig att det ska vara nått men läkaren sa samma sak till mig. Jag får även ont i ryggen och kan ibland knappt stå upp när jag får igång min magkatarr.. Jag brukar dricka proviva för den hjälper på mig och tar bort alla onödiga bakterier i magen..

• Teresia0407

Hur har det gått för dig ts, bara för att puffa tråden så många år senare ;) jag har nämligen samma sak nu, vaknar på nätterna av olidlig smärta i mellangärdet och över bröstet, kräks pga magsyra som kommer upp. Fick åka ambulans in för några dagar sen, de nämnde lungsäcksinfl. men nej det tror inte jag. Har ju haft problem med magen så länge!! Får till och med jätteont i tarmarna när jag sitter på toan för att klämma fram.. Helt sjukt. Så därför undrar jag vad du kommit fram till osv?

• Saraa87

Jag har haft magkatarr pga bakterien H pylori, då kändes det ungefär likadant som du beskriver. Trodde först också att det var hjärtat och åkte också in till akuten men de såg ingenting konstigt på EKG:t.

På vårdcentralen sade de åt mig att äta omeprazol och kokt fisk. Det hjälpte inte speciellt mycket fram till dess att jag fick antibiotika för att få bort bakterien. Sedan blev det bättre lite i taget. Nu har det gått ett par år och jag kan tyvärr säga att magen ännu inte repat sig helt, jag kan fortfarande få ont ibland, precis vid/bakom/under revbenen. Det är lite olika ställen det gör ont på.

Ibland får jag också som att det liksom "hoppar till" i magen (det är jättesvårt att beskriva), det känns som någon sorts kramp eller något sorts ryck på insidan. Det gör inte ont men känns väldigt obehagligt, nästan som när det ilar i tänderna fast i magen då.

Tänk på att magsäcken sitter mycket högre upp än de flesta tror. Det de flesta tror är "magont" är egentligen ont i tarmarna. Magen sitter ganska nära hjärtat.

Blir fortfarande nojjig från tid till tid över att det är hjärtat men mindre för varje månad som går.

Det finns ju stresstest som man kan göra, där man springer på ett löpband eller utför annan fysisk aktivitet och så kollar de så att hjärtat pumpar som det ska. Vet inte hur svårt det är att få en läkare att göra ett sådant men det kanske är värt att fråga i alla fall.

Alla är vi olika, ingen här på FL kan säga med 100 procents säkerhet vad du har eller inte har.

Svar på tråden Hjärtproblem eller magkatarr?