• FamHull

Bästa framåtvända bilbarnstolen?

Tänkte till hösten vända sonen framåt o skulle vilja ha tips på en bra bilstol.
    Den vi har nu, en Britax Two-Way, går visserligen att vända framåt men jag gillar ändå inte riktigt dom kombinerade stolarna. I alla fall inte när dom vänds framåt. Framförallt vill jag att den ska ha bältesreglerare så att han slipper få bältet över halsen eller dyl.

• Svar på tråden Bästa framåtvända bilbarnstolen?
  • Hallonmumsan

Kolla in cybex solution x
    Den är den enda på marknaden som man även höjer sidoskydden och inte bara i nacken.
    När vi köpte den var den bäst bland krocktester. Kolla krocktester och läs om den på nätet.

• Hallonmumsan

vad menar du med bältesreglerare? Vill du inte att stolen ska ha bilens bälte? Cybexen har ju bilens bälte men ala stolar har ju en klyka så att bältet ligger i rätt höjd för att inte få den på halsen. Våran son har ivarjefall inte klagat.

• cicci85

När min son växt ur twowayen fick han en Britax KidPlus och en kidFix, de har bra sidoskydd och huvudskydd men är tung, klumpig och trång. Men vi är nöjda med dem ändå. Skulle jag köpa ny skulle det bli Be Safe Izi Up, mycket bekväm och funkar länge, och Britax adventure, lätt och smidig.

Jag skulle inte heller använt twowayen framåt och när den är urvuxen bakåtvänt är den ju inte heller godkänd framåt längre. Det är så bra med twowayen att den verkligen funkar till 25 kg så barnen kan åka bakåtvänt så länge som möjligt

• Finesse

Jag skulle nog köpa en britax adventure, just nu är dom på rea på barnens hus, för den är lätt och verkar inte ta alltför stor plats i bilen, men samtidigt har den bra sidoskydd och huvudskydd.

En bältestol med isofix rekommenderas inte av VTI eftersom i vissa bilmodeller kan bilbältet hamna helt fel över barnets kropp. 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Finesse

Sen måste jag bara tillägga efter att ha kollat in din sida så bör barn sitt så LÄNGE som möjligt bakåtvända.. alltså tills dom väger 25 kg eller att öronen är över kanten på stolen, inte bara för att dom fyller 4 år.. 

• FamHull

Tack för tipsen!

Hallonmumsan skrev 2011-05-21 08:15:02 följande:
    vad menar du med bältesreglerare? Vill du inte att stolen ska ha bilens bälte? Cybexen har ju bilens bälte men ala stolar har ju en klyka så att bältet ligger i rätt höjd för att inte få den på halsen. Våran son har ivarjefall inte klagat.
    Det är en sån klyka som jag vill ha som reglerar vart bältet ligger på kroppen.
    Finesse skrev 2011-05-21 09:19:02 följande:
    Sen måste jag bara tillägga efter att ha kollat in din sida så bör barn sitt så LÄNGE som möjligt bakåtvända.. alltså tills dom väger 25 kg eller att öronen är över kanten på stolen, inte bara för att dom fyller 4 år.. 
    Jag vet oxå att det e bra om dom sitter bakåt så länge som möjligt. Men det ska va praktiskt möjligt att få plats oxå. Sonen e ganska lång för sin ålder och skulle aldrig kunna sitta bakåt tills han väger 25 kg! Dessutom är dom flesta (iaf dom vi testat) bältena i stolarna ganska korta, det e knappt att bältet går att knäppa som det är nu, har han dessutom en tjockare jacka så e det verkligen på gränsen.
  • cicci85
    FamHull skrev 2011-05-21 09:54:54 följande:
    Jag vet oxå att det e bra om dom sitter bakåt så länge som möjligt. Men det ska va praktiskt möjligt att få plats oxå. Sonen e ganska lång för sin ålder och skulle aldrig kunna sitta bakåt tills han väger 25 kg! Dessutom är dom flesta (iaf dom vi testat) bältena i stolarna ganska korta, det e knappt att bältet går att knäppa som det är nu, har han dessutom en tjockare jacka så e det verkligen på gränsen.
    Min son satt bakåt tills han va 118 cm men hade fått plats längre om han inte blivit för tung. Tjocka jackor ska man inte ha i bilbarnstolen, det försämrar säkerheten.

Vill man ha barnen bakåtvända så länge som möjligt så går det
  • Finesse
    cicci85 skrev 2011-05-21 09:58:21 följande:
    Precis.. det gäller ju bara att vilja Vissa tycker ju att det ser obekvämt ut för barnen och barnen klagar inte men föräldrarna tycker så mkt.. å det blir trångt för föräldrarna oxå.. osv.. i min släkt är det bara Ebba som är över 3 år och sitter bakåtvänt.. märkligt men sant.. å det är av 10 barn.. så 1/10 mellan 2-5 år sitter alltså bakåtvänd.. tragiskt.

TS: Hur lång är han?  
  • FamHull
    cicci85 skrev 2011-05-21 09:58:21 följande:
    Min son satt bakåt tills han va 118 cm men hade fått plats längre om han inte blivit för tung. Tjocka jackor ska man inte ha i bilbarnstolen, det försämrar säkerheten.

Då får ni gärna tipsa om en stol med långa bälten för som sagt e det knappt att det går att knäppa nu när han har t-shirt o tunna byxor.
Svar på tråden Bästa framåtvända bilbarnstolen?