• Anonym

Problem med Gamla relationer

Hej!
    Jag har så svårt att släppa tankarna på min frus tidigare relationer, innan vi blev ett par. Hon har legat med andra innan mej men det hade inte jag. Jag hade visserligen haft sex men inte "stoppat in den" då jag enligt min tro tyckte att detta var fel. Nu i efterhand inser jag ju att det jag gjorde kanske var lika intimt som att stoppa in den men jag har ändå svårt att koma över hennes erfarenheter. Dessa tankar har helt tagit över mitt liv och jag inser ju att jag behöver bryta dem men vet inte hur.

• Svar på tråden Problem med Gamla relationer
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Jo, du behöver bryta dina tankemönster för de blir destruktiva. Det förflutna kan du inte påverka mer än att komma till ro med det. Jag tror att du behöver stärka din självkänsla och tänka att det är dig hon valt och inte de andra. Du kanske på ett sätt ångrar att du avstod från att ha samlag. Om det ligger någonting i det, försök att vara stolt över ditt val för du gjorde det du bedömde var bäst i de situationerna. Var inte så sträng, vare sig mot dig själv eller mot din fru utan försök att vara lycklig över det du och din fru har nu. Om det är väldigt svårt för dig att hantera detta på egen hand, sök en samtalsterapeut.

Hälsningar

Gerd

Svar på tråden Problem med Gamla relationer