• Kulta17

Hur gör ni som har ett ensambarn?

Vi har (och kommer bara att ha) ett barn. Hur gör ni andra som har ensambarn med aktiviteter, på helger mm?
    Jag känner att man vill att ens barn ska ha lekkamrater på helger/lov/studiedagar och inte bara vara med mamma och pappa. Nog för att hon leker bra själv, men att leka med kompisar är ju roligare. Svårt att få till det ibland känner jag. Många andra har ju större familj och har inte alltid behovet att deras barn leker med andra på helgen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-21 19:26
    Vår dotter är 4 år.

Läs gärna, men det vore kul med lite fler svar!

• Svar på tråden Hur gör ni som har ett ensambarn?
  • Kulta17

Vi har tyvärr ingen släkt i närheten så det blir inga spontan besök hons mormor/morfar eller farmor/farfar eller kusinlekar mm (de flest är för övriga 12 år och uppåt ändå).

Jag känner som vissa andra skriver att tiden på fsk är intensiv och hon där får kompisar att leka med, samt att det är mysigt att bara vara vi på helgen. Men samtidigt märker jag på henne att hon behöver andra "utmaningar" än oss vuxna. Hon är oerhört social. Jag känner det lite som min uppgift att ge henne lekkompisar nu när hon inte har ett syskon. Ilands problem ja visst men ändå.

Många ggr när vi inte har något bestömt går vi till lekplatser, men det är inte det samma att bara träffa nya lekkamrater hela tiden.

Vi bor i ett område där vår dotter är enda barnet i hennes ålder. Det finns dock en fsk på gården och de barnen leker hon med när vi är ute på vardagarna.

Ville bara ha tips och tankar från andra i samma sits.

• Kulta17
    Lindir skrev 2011-05-25 11:59:52 följande:
    Vi ordnar inte med något särskilt. På helgerna hänger han mest med oss men han är ute på gården ofta och om det är något barn där så kanske han leker med dem om han har lust. Det enda vi tänker på är att han måste aktiveras, vara ute och göra något för annars blir han rätt odräglig.
    Känner igen det där!
Svar på tråden Hur gör ni som har ett ensambarn?