Anonym skrev 2011-05-21 19:38:54 följande:
tack. jag har dock tappat hoppet. 28 år med ständiga helger av alkohol, utredning av socialen för huruvida vi barn har tagit det hela samt flera försök att prata med henne... Nej, jag ser inte varför hon någonsin skulle inse...
Känns frustrerande att bara sitta bredvid maktlös...
Jadu, I know the feeling. Jag har tack och lov inte behövt växa upp med det här, min mamma blev alkoholiserad för 12-15 år sedan när min syster och jag var sgs som utflugna. Min mamma har kommit så långt att hon insett att hon har problem, men hon har istället fastnat på nästa punkt: Hon vägrar behandling utan säger att hon ska lösa det hela själv... Och det har hon sagt i några år nu. :(
Det du skulle kunna göra är att fundera över dina egna gränser. Vad tänker
du ställa upp på och vad mår
du bra av att göra/inte göra?
Förut så kunde jag spela med i låtsasspelet - dvs om jag blev hembjuden på mat och min mamma var mer eller mindre påverkad så konfronterade jag henne inte utan jag genomled jag middagen. Nu har jag satt upp följande riktlinjer, de låter banala men de är extremt energikrävande att hålla. Jag blir bland annat motarbetad av andra medberoende i familjen:
Om mamma är onykter eller bara att jag jag misstänker att hon är onykter så
- avslutar jag telefonsamtalet
- vänder i dörren och åker därifrån
- ber henne lämna vårt hus (alternativ reservplan som jag inte behövt verkställa; lämnar själv mitt hus tills hon är försvunnen)
Jag ska inte göra något som jag inte själv mår bra av
- dvs jag ska inte ringa och höra hur hon har det av samvetesskäl, utan för att jag verkligen vill
- jag ska inte bjuda in henne när jag själv inte känner mig bekväm
- jag ska inte tacka ja till en 'gå och fika- invit', hur trevligt den än hade blivit
- osv
Jag är tydlig och ärlig inför min mamma med denna gränssättning, men jag är också tydlig och upprepar gång efter annan att jag finns där när hon är beredd att ta emot hjälp.
Jag tror också att det är viktigt för en alkoholist att de medberoende och möjliggörande runtomkring henne slutar skydda och spela med. Det borde kunna påskynda förloppet mot en vändpunkt, även om vägen dit förstås är fruktansvärd att se/gå.
Lycka till!